Näta in trädgård

MissFideli

Trådstartare
Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några hundra kvm i alla fall. Samtidigt vill jag ha det så snyggt det går.
Jag kommer troligen använda mig av rådjursnät (snyggast vad jag sett) och funderar på invik/el/rullande stavar högst upp. Lite osäker på huruvida det går med el, dock. Nuvarande katter behöver inget, men det lär ju bli nya med tiden så bäst att bygga rätt på en gång. Tittar på olika stolpar, blir troligen runda. Grova nog att man kan göra nått med dom, typ hänga amplar, lampor eller annat på.
Är det nån som har sett bilder på riktigt snygga större innätningar? Det funkar ju inte riktigt att kolla på vanliga rastgårdar.
 
Vi stängslade vår odling med 2 m rådjursnät och runda stolpar. Satte sträckvajer i överkant, och hörnstöttor. Det blir väldigt prydligt om man är noggrann när man sträcker det så att det är rakt från början.

Skulle jag bygga mer permanent skulle jag nog gjuta åtminstone vissa av stolparna.

Nu var ju vårt syfte att hålla älgar och hästar från träden, så vi hade inget i överkant. Hade jag byggt för katterna hade jag kollat på lösningar med rulle tror jag, även om vanlig inåtlutning är lättare att bygga.
 
Nu var det ju en hönsgård jag hade men till tak var skyddsnät för ensilagebalar absolut smidigast och billigast. Lätt att sätta upp med buntband. Tyvärr är snö ett problem. Det måste skakas av annars knäcks stolparna, nätet håller. Sista åren hade jag hönsnät som jag "sydde" ihop med buntband.
 
Nu var det ju en hönsgård jag hade men till tak var skyddsnät för ensilagebalar absolut smidigast och billigast. Lätt att sätta upp med buntband. Tyvärr är snö ett problem. Det måste skakas av annars knäcks stolparna, nätet håller. Sista åren hade jag hönsnät som jag "sydde" ihop med buntband.

Jag ska inte ha tak, så det är inga problem 🙂
 
Vi stängslade vår odling med 2 m rådjursnät och runda stolpar. Satte sträckvajer i överkant, och hörnstöttor. Det blir väldigt prydligt om man är noggrann när man sträcker det så att det är rakt från början.

Skulle jag bygga mer permanent skulle jag nog gjuta åtminstone vissa av stolparna.

Nu var ju vårt syfte att hålla älgar och hästar från träden, så vi hade inget i överkant. Hade jag byggt för katterna hade jag kollat på lösningar med rulle tror jag, även om vanlig inåtlutning är lättare att bygga.

Ja, rulle verkar väldigt smidigt. Och finare. Har du sett nån bra lösning som man kan göra själv? Funderar på om det räcker med plaströr på linor typ. Plaströren kan man ju måla.
 
Va har du för katter som behöver el men inte tak?

Man sätter ju i så fall nått i överkant på nätet för att de inte ska klättra över? El är ett alternativ, men en snurrande rulle är nog smartare när jag tänker efter.
 
Senast ändrad:
Vi stängslade vår odling med 2 m rådjursnät och runda stolpar. Satte sträckvajer i överkant, och hörnstöttor. Det blir väldigt prydligt om man är noggrann när man sträcker det så att det är rakt från början.

Skulle jag bygga mer permanent skulle jag nog gjuta åtminstone vissa av stolparna.

Nu var ju vårt syfte att hålla älgar och hästar från träden, så vi hade inget i överkant. Hade jag byggt för katterna hade jag kollat på lösningar med rulle tror jag, även om vanlig inåtlutning är lättare att bygga.

Glömde skriva att jag räknar med att fästa stolparna i backen på något vis för stadga, jordankare/stolpskor eller vad som behövs just där. Antar jag kommer få lägga nån regel eller liknande mot marken för att "fästa nätet" också. Eller om man gräver ner det.
 
Hur menar du med snurrande rulle? Nyfiken :)

Finns lite olika varianter, men bilden visar syftet åtminstone.
Screenshot_20231120_094951_Samsung Internet.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Äldre En av de konstigare trådar jag startat i min blygsamma Buke-karriär, men det här är faktiskt ett problem på riktigt! (moderator får...
Svar
18
· Visningar
3 634
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 387
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp