Hjälp!! Mamma Gräsand med 8 ungar är instängda i vår trädgård!

Mineur

Trådstartare
Moderator
En av de konstigare trådar jag startat i min blygsamma Buke-karriär, men det här är faktiskt ett problem på riktigt! (moderator får gärna flytta om tråden ligger fel)

I morse upptäckte vi att en gräsand (eller något liknande, är inge bra på fåglar) fått 11 små ungar i buskagen i vår trädgård, 11 pyttesmå dunklumpar som inte är större än tennisbollar. Problemet är bara det här; vår trädgård är av typen atriumgård, och är således inringat av hus på tre sidor och ett 3 meter högt plank på den fjärde sidan. Alltså: Ungarna kommer ingenstans, utan är fast i vår lilla trädgård på ca 50 kvm. Mamman flyger iväg lite ibland och kommer sedan tillbaka, men ungarna är oerhört små och hjälplösa och kan inte ta sig någonstans. Dessutom har skatorna fått vittring på dem, och i morse såg vi en skata flyga iväg med en unge i munnen. :( Nu i kväll har vi bara sett till 8 ungar (och de följer mamman hack i häl allihop), så dessvärre verkar ytterligare 2 små stackare fått sätta livet till. :cry:

Det känns inte ett dugg bra, jag är orolig och vill inget hellre än att hjälpa dem - men vad gör man? Det allra bästa hade ju varit om vi kunde samla de små liven i en låda eller något och lyfta ut dem i parken runt hörnet här, men vi kommer inte nära ungarna utan att de springer in i buskarna igen och mamman blir aggressiv/upprörd.

Det enda vi gjort såhär långt är att ställa ut en massa kruk-fat med vatten så att de i alla fall har tillgång till det, men det verkar de inte fatta. Hur ska vi göra? Antingen kommer ju skatorna att ta ännu fler ungar (hemska tanke), eller så dör de väl om de inte får vatten & mat? Finns det någon man kan kontakta om det här, någon som kan rycka ut och hjälpa?

20140429_200413_535ffa19ddf2b3084aa0ab77.jpg


20140429_200421_535ff9eae087c379c135fd6f.jpg
 
Några förslag på folk som kan hjälpa er: viltvårdare, viltrehabiliterare, djurambulansen (beroende på om de finns var du bor)

Du kan ju googla på hur man kan få hjälp att ta hand om en skadad fågel, samma personer kan nog hjälpa dig.
 
Kan man inte lossa en planka i planket som dom kan få smita ut genom?

(Kanske inte är ditt plank?)
 
@Björk : Enormt stort tack för ditt tips! Jag har precis pratat med en jättetrevlig och kunnig man på Fågelskydd Spillepeng och fått reda på att vi är långt ifrån de första med det här problemet - det har tydligen hänt ett par gånger i de här krokarna både i år och förra året och problemet är snart för stort för att de ska kunna rycka ut och hjälpa alla.

Vi bestämde i alla fall att jag ska ringa tillbaka när jag kommer hem från jobbet imorgon för att rapportera om det finns några ungar kvar. De klarar sig tydligen utan mat & vatten i upp till 48 timmar efter kläckning, men sedan dör de. Det att skator och andra fåglar går på dem är också ganska vanligt tyvärr. Men finns det ungar kvar imorgon så kommer han hit och hjälper oss, man måste dock nästan fånga både mamman och ungarna samtidigt för att det ska fungera.

@Zaga Tyvärr är de enda dörrarna de altandörrar som leder in i huset, och sedan är det 3-4 rum att gå igenom innan man kommer till dörren ut mot gatan. Att leda 8 yra och rädda andungar därigenom blir nog näst intill omöjligt, men jag ska föreslå det imorgon ändå.

@Mark : Planket leder tyvärr bara in till grannens atriumgård, som i sin tur är inhängnad av tre nya husväggar. De skulle alltså inte komma så långt där heller tyvärr. Bra tanke annars!
 
Vi tog helt enkelt mamman i en låda och fångade sen barnen och gick till parken. Den anden hade lagt sig att ruva på vårt kulturhustorg i en statyblomkruka och var på väg över vägen oc sen med sikte på stambanan som måste passeras.
Det tar en stund att få tag på barnen men det går.
 
Vi tog helt enkelt mamman i en låda och fångade sen barnen och gick till parken. Den anden hade lagt sig att ruva på vårt kulturhustorg i en statyblomkruka och var på väg över vägen oc sen med sikte på stambanan som måste passeras.
Det tar en stund att få tag på barnen men det går.

Okej, det var ju lite betryggande att höra ändå - att det går menar jag. Håll tummarna för att vi lyckas imorgon!
 
Jag hade fångat in dem och flyttat dem till bättre ställe.
Jo, det är ju det enda rätta så klart. Frågan är bara hur man bär sig åt! Funderar på att stiga upp snortidigt imorgon bitti och se om jag kan fixa det själv, eller om det gör mer skada än nytta. Mannen från fågelskyddet hade ett annat ärende hela dagen och kunde inte komma hit förrän på eftermiddagen.
 
@Björk : Enormt stort tack för ditt tips! Jag har precis pratat med en jättetrevlig och kunnig man på Fågelskydd Spillepeng och fått reda på att vi är långt ifrån de första med det här problemet - det har tydligen hänt ett par gånger i de här krokarna både i år och förra året och problemet är snart för stort för att de ska kunna rycka ut och hjälpa alla.
Det var så lite så... bara lite google-hjälp!

Vad bra att ni kan få hjälp! Och även om inga ungar finns kvar imorgon så har du ju gjort vad du kunde. Man får väl se det som att naturen tar ut sin rätt ibland .......
 
Åh det är så roligt när man kan hjälpa vilda djur som hamnat fel, själv hjälpte jag en mås med bruten vinge som jag hittade utanför jobbet förra sommaren. Hade honom i famnen, inlindad i min jeansjacka tills djurambulansen (världens bästa grejj fö!) kom efter 2 timmar. Jag försökte småprata om allt möjligt och han va så lugn och fin som att han förstod att jag försökte hjälpa honom, tyvärr gick inte hans liv att rädda men dina andungar och mamma and verkar ju klara sig fint! Uppdatera gärna hur det går :)
 
Sådär ja, Operation Gräsand är avslutad! Dessvärre inte med bästa tänkbara resultat, men nästan...

Mannen från fågelskyddsorganisationen lyckades fånga mamman på första försöket och la ner henne i en säck som vi knöt ett snöre om. Ungarna sprang ju såklart in i buskarna, men tack vare deras pipande hittade vi 5 av 8 ungar och la dem i en bur. Sedan blev det dock tyst, och tyvärr är det så att de lägger sig och trycker någonstans helt knäpptysta tills de får en signal av mamman att det är ok att komma fram igen. Någon sådan signal fick de ju dock inte, och det var tyvärr helt omöjligt att hitta de små liven bland de täta buskagen.

Tillslut kom vi fram till att de kan ha klämt sig igenom mellan plankorna över till grannens trädgård, men där var ingen hemma och ingen insyn så att vi kunde se om det stämde. Vi letade i ytterligare en halvtimme men utan resultat. Vi fick alltså nöja oss med att i alla fall 5 ungar kommer att få släppas ut vid en närliggande å och återgå till livet tillsammans med sin mamma. Resterande 3 små stackare kommer dessvärre att frysa till döds i vår trädgård i natt, och den tanken är rätt jobbig för en djurvän...:( Men det känns väl ändå helt okej antar jag; vi har gjort vad vi har kunnat och naturen får ha sin gång vad gäller resten. Nu ska åka iväg på Valborgfirande och sova borta i natt - förhoppningsvis får det mig att tänka på något annat än urgulliga små ungar som dör i min trädgård...
 
Jag förstår att det känns tråkigt..Döda djur känns alltid tråkigt.. Men samtidigt gjorde du ju ngt bra... och gjorde så mkt du kunde..
Tänk va bra att flera också klarade sig tack vare dig! :):banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 762
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 229
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 386
Senast: Disen
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp