Näthat och att tappa lusten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare. Det dröjde dock först till i mars 2012, när jag var 14.5 år gammal, innan jag skaffade ett konto här, och ytterligare några år innan jag började skriva mer frekevent. Anledningen till att jag har hängt här i så många år är framförallt för att jag alltid tyckt att diskussionerna varit kvalitativa och städade, men också för att det varit såpass (förhållandevis) få som frekvent skrivit, att man ändå har fått en någorlunda bild av "personerna bakom nicken". Det har liksom känts trevligt att (i en forumskontext) få komma såpass "nära" flertalet trevliga och intressanta debattörer och medmänniskor.

Ungefär sedan årsskiftet känner jag inte denna glädjen längre. Andan här känns som förbytt. Den intensiva men samtidigt ändå så varma och hjärtliga debattandan är inte lika stark längre, utan har istället bytts ut mot en mer aggressiv och personangripande dito.

Vid flera tillfällen har också denna aggressivitet riktats mot mig. Med tanke på den bakgrund av svår mobbning under flertalet år som jag har i bagaget, tar jag mycket sällan åt mig av aggressivitet på nätet personligen. Jag har sedan länge lärt mig att låta sådant rinna av. Däremot får denna aggressivitet mig att tappa lusten. Lusten till att läsa, men framförallt också lusten till att delta i debatter, eller än "värre", starta debatter själv.

För min högst personliga del gör det inte allt för mycket att somliga inte kan uttrycka sig vettigt mot mig, jag tar ju som sagt ändå inte åt mig. Däremot ser jag det också ur ett större och bredare perspektiv, och blir utifrån det mycket beklämd.
Jag är absolut inte yngst på detta forum, men däremot tror jag mig absolut tillhöra den yngsta tredje-, eller kanske t.om. fjärdedelen. Jag tror mig alltså ändå vara bland de lite yngre som frekvent hänger här. De jag debatterar emot är ofta i medelåldern och somliga av dem även föräldrar. Och det är just det som gör mig extra beklämd.
De senaste åren har det funnits en ständigt aktuell debatt om näthat, aggressivitet på nätet och hur man ska lösa det. Detta kan väl knappast ha undgått någon. Ändå sitter det flertal personer här på Bukefalos, och uttrycker sig aggressivt mot andra användare, helt utan mening. Varför det? Vad får man ut av det egentligen?
Vad som dock nästan är ännu värre enligt mig, är barnperspektivet på situationen. För jag har fått för mig att ändå ganska många som hänger frekvent här på Bukefalos är föräldrar. Som förälder antar jag att man vill uppfostra sina barn till goda medborgare och medmänniskor, inte sant? Och i konceptet "god medborgare/medmänniska" ingår det, i alla fall enligt mig, att bete sig vettigt mot sina medmänniskor. Hur förklarar man då för sina barn att det är fel att att uttrycka hat mot sina medmänniskor, när man samtidigt sitter på kvällarna framför Bukefalos och sprider just aggressivitet och hat mot andra medmänniskor? Hur går den ekvationen ihop egentligen? Det är just ur detta perspektiv det blir mest beklämmande för min del. Sen vet jag givetvis att alla här på Bukefalos varken har eller vill ha barn, men situationen blir som mest konkret utifrån just ett "barnperspektiv".

Sen menar jag absolut inte att man inte kan göra fel, råka skriva en mindre lyckad formulering i farten eller liknande. Det har jag själv gjort flera gånger, och kan ärligt stå för. Däremot känns det oroväckande när tråd efter tråd spårar ur på kort tid, och flera personers argumentationer återkommande mynnar ut i ren aggressivitet och påhopp. Då kanske man borde tänka till en extra gång, "kan jag formulera mig på ett annat, lite mjukare sätt?".
Det tror jag faktiskt hela Bukefalos skulle tjäna på, för som det är nu har den fina kvalitativa debattandan i mångt och mycket försvunnit, och istället bytts ut till aggressivitet. Så vill jag inte att det ska vara, och så borde det inte vara. Tills dess att förändring verkligen sker, kommer dock min lust att skriva och debattera här, inte vara på topp, som den var förut.
 

Jag har också märkt att det har hårdnat. Jag har varit medlem sedan 1 september 2011 och det är väl först det senaste året eller så som jag har fått lägga personer på min ignoreralista. Innan dess var det många år som bara flöt på.
Kan inte ditt eget beteende/diskussionsdeltagande ändrats under de åren då?

Jag märker ju en tydlig skillnad beroende på vilka diskussioner jag ger mig in i. I vissa är det ju helt "riskfritt" för att ämnet är såpass lättsamt, i andra blir det mer ren text och starka åsikter och mindre skoj, positiv pepp och glada smileys, även om det är samma personer som deltar.

Ja, det händer att folk går över gränsen, det blir lätt så när det är starka känslor inblandade i diskussioner. Men jag tycker ändå det är få användare som gör det och det händer relativt sällan, i det stora hela är ju alla måna om ett trevligt diskussionsklimat med givande diskussioner och det får man ju inte om alla har samma åsikter och syn på saker.

Jag kan i alla fall vara i rätt hetsiga diskussioner med kraftiga meningsskiljaktigheter med en användare i en tråd, men vara helt överens med samma person i en annan. Det är något jag fullkomligt älskar och jag upplever ändå det som vanligare än att folk dömer personer utifrån åsikter i en annan tråd (även om det såklart tyvärr förekommer). Men jag tror att de flesta ändå är medvetna om att åsikter är en färskvara, nåt som kan uppdateras och ändras med mer kunskap och andra erfarenheter.
 
Det är en modereringsfråga, och konsekvensen har blivit att många av de trevligaste som var aktiva försvunnit vilket gör att den motsatta sidan märks mer. Sen har också "gilla"-funktionen bidragit till ett sämre klimat, i den typen av trådar som det handlar om blir det en funktion för mobbing.
 
Jag har också märkt att det har hårdnat. Jag har varit medlem sedan 1 september 2011 och det är väl först det senaste året eller så som jag har fått lägga personer på min ignoreralista. Innan dess var det många år som bara flöt på.
Men eller hur? Jag har haft ett annat konto länge sedan, minns faktiskt inte årtal. 2012 kanske? Och läste ju mycket som yngre.

Har aldrig känt den översittartonen som händer nu. Förr tyckte jag det var mer ''ah men du är dum i huvudet hejjrå'' nu är det verkligen trycka ner personen i skorna med ruskig översittar och härskar teknik, jag tycker det är så obehagligt speciellt med tanke på hur många som sitter och säger hur hemskt det är med näthat och mobbing. Sen sitter de och trycker ner människor. Blä.

Har heller aldrig ens funderat på ignorelista innan 2017/kanske -16, då var det liksom bara. ''Ja jag tycker inte om hen men ibland säger hen bra saker'' om någon som kanske är riktigt hård men kunnig inom typ häst.
Men nu:crazy:
 
Det är en modereringsfråga, och konsekvensen har blivit att många av de trevligaste som var aktiva försvunnit vilket gör att den motsatta sidan märks mer. Sen har också "gilla"-funktionen bidragit till ett sämre klimat, i den typen av trådar som det handlar om blir det en funktion för mobbing.
På ett sätt, kanske. På ett annat kanske inte.
Förr fick man ju citera hela inlägget och sen

'':bow::bow::bow::bow:''
Eller
''+1 på den''

Så det var ju egentligen samma sak. Fast mer irriterande
 
Väldigt fint skrivet. Jag är ju ofta den som får trådarna att ''spåra ur'' om man nu kallar det det. Jag tycker ju trådarna är urspårade när det bara är en massa hat och irritation mot dig @Dressyrtjejen_97

Jag rapporterar ofta, brukade göra det mer men moderatorerna verkar inte bry sig om det. Jag antar för att det enskilda inlägget inte är så illa men när det är 20 inlägg med konstant negativa saker blir det mobbing.

Du får gärna säga till mig om du vill jag ska sluta reagera på vad folk skriver och bara vara tyst:)

Jag skulle sakna dig om du slutade vara på buke! :love: Du är skön

Tack du Lipperta, du är ju alltid så rar! :love:
 
Intressanta och givande infallsvinklar här, väldigt trevligt att läsa! :)

Sen angående att ignorera så har jag faktiskt några enstaka på den listan, sedan ett par månader tillbaka.

Att jag inte anmäler inlägg är för att jag inte konkret kanske ser något fel så, i alla fall inte allt som oftast. Utan det är mer rent allmänt en hård ton och aggressiva formuleringar som jag ser mest av. Det kanske inte riktigt anmälningsbart tänker jag. Eller?
 
Kan inte ditt eget beteende/diskussionsdeltagande ändrats under de åren då?

Jag märker ju en tydlig skillnad beroende på vilka diskussioner jag ger mig in i. I vissa är det ju helt "riskfritt" för att ämnet är såpass lättsamt, i andra blir det mer ren text och starka åsikter och mindre skoj, positiv pepp och glada smileys, även om det är samma personer som deltar.

Ja, det händer att folk går över gränsen, det blir lätt så när det är starka känslor inblandade i diskussioner. Men jag tycker ändå det är få användare som gör det och det händer relativt sällan, i det stora hela är ju alla måna om ett trevligt diskussionsklimat med givande diskussioner och det får man ju inte om alla har samma åsikter och syn på saker.

Jag kan i alla fall vara i rätt hetsiga diskussioner med kraftiga meningsskiljaktigheter med en användare i en tråd, men vara helt överens med samma person i en annan. Det är något jag fullkomligt älskar och jag upplever ändå det som vanligare än att folk dömer personer utifrån åsikter i en annan tråd (även om det såklart tyvärr förekommer). Men jag tror att de flesta ändå är medvetna om att åsikter är en färskvara, nåt som kan uppdateras och ändras med mer kunskap och andra erfarenheter.
Det som har hänt är att jag inte deltar så mycket längre.

Jag har aldrig varit otrevlig eller gjort personangrepp för att trycka ner någon. Däremot har jag sagt ifrån (rejält också) när någon använt mig som måltavla för sin pajkastning eller för att vädra sin intolerans eller helt enkelt har lyft sig själv för att markera hur dålig jag är som inte klarar det hen klarar. Jag pallar inte små människor som känner att de måste sätta sig på mig bara för att.
 
Det som har hänt är att jag inte deltar så mycket längre.

Jag har aldrig varit otrevlig eller gjort personangrepp för att trycka ner någon. Däremot har jag sagt ifrån (rejält också) när någon använt mig som måltavla för sin pajkastning eller för att vädra sin intolerans eller helt enkelt har lyft sig själv för att markera hur dålig jag är som inte klarar det hen klarar. Jag pallar inte små människor som känner att de måste sätta sig på mig bara för att.
Jag menar inte att du varit otrevlig, jag tänker att du kanske diskuterat i en annan typ av diskussioner än du gjorde i början, eller skaffat dig starkare åsikter eller mer kunskap i vissa ämnen och därför bidrar diskussioner på ett sätt som ger folk "möjlighet" att gå på dig på ett annat sätt än tidigare, om du förstår vad jag menar?
 
Intressanta och givande infallsvinklar här, väldigt trevligt att läsa! :)

Sen angående att ignorera så har jag faktiskt några enstaka på den listan, sedan ett par månader tillbaka.

Att jag inte anmäler inlägg är för att jag inte konkret kanske ser något fel så, i alla fall inte allt som oftast. Utan det är mer rent allmänt en hård ton och aggressiva formuleringar som jag ser mest av. Det kanske inte riktigt anmälningsbart tänker jag. Eller?
Jag tycker du ska anmäla om det är något du känner får dig att må dåligt. Tex någon skriver du har som exempel skev världsbild om och om igen.
Vilket jag inte tror du har, det handlar ju mest om vart man bor och hur man blivit lärd.

Men det är ju just det där att det inte alltid är ett inlägg utan flera på varandra som ger den hatiska effekten.

Men det kan ju såklart en moderator svara bättre på.

Tycker det är väldigt viktigt och faktiskt starkt av dig att säga att det inte känns bra! Hoppas att moderatorerna tar det på allvar då det inte bara är jag och några andra som reagerar utan faktiskt också den som det är riktat mot. Det blir mer ''på riktigt'' eller hur jag ska uttrycka mig.
Kanske även de som är otrevliga mot dig får en tankeställare.
 
Jag menar inte att du varit otrevlig, jag tänker att du kanske diskuterat i en annan typ av diskussioner än du gjorde i början, eller skaffat dig starkare åsikter eller mer kunskap i vissa ämnen och därför bidrar diskussioner på ett sätt som ger folk "möjlighet" att gå på dig på ett annat sätt än tidigare, om du förstår vad jag menar?
Nej, jag deltar inte i andra typer av diskussioner. Jag har snarare minskat mitt deltagande. De påhopp jag fått har jag fått som kommentarer i min dagbok och den allmänna vad-gör-vi-tråden.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sen finns några medlemmar på vissa kategorier som får extra likes bara för de är dom, medans en okänd kan skriva exakt samma sak och få en like :D men det är väl så det är bara :)
 
Jo jag vet hur det fungerar egentligen. Men det gör ont i hjärtat av saker som står.

Det känns bara så lönlöst att rapportera och rapportera utan att det ens hjälper :(
--
@Dressyrtjejen_97 blocka de användare som är värst! Det är ju mestadels ''bara'' ett fåtal som faktiskt mobbas. Blocka och skit i dom!

Det är ju långt ifrån alla som håller på sådär, resten av oss vill ju prata häst ;)
ja blocka eller ignorera som deten heter här är det bästa :)
 
Tycker nog att forumet på många vis blivit bättre klimat. För 10-15 år sedan var det ofta tjafs i hästforumen ffa ridning-forumet. Ofta blev det två läger och ingen ville ge med sig och det blev ofta absurda disskutioner i rundgång.
Nu verkar dessa personer inte finnas kvar längre och hästforumen i dag känns vettiga utan en massa tjafs. Däremot verkar det vara mindre aktivitet överlag mot då.

ÄU var ju väldigt snällt forum, iaf vad jag minns det. Senior för tio år sedan var väl lite hårdare mot idag? Tyckte att många hade tendens att spåra ut då. Var själv inte aktiv på senior då, men läste vissa trådar.
 
Men sånt är väl knappast elakt att påtala om man tycker det?
Eller ska man bara stryka medhårs när man anser att någon har fel?
Ts tycker X. Någon annan tycker Y. Stället för att argumentera om detta så går man på person angrepp typ skev världsbild och dumförklara henne.
Skulle be dig läsa tråden i fråga men den har blivit rensad, tack och lov.

Nej det är inte ok i den utsträckning det sker.
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Ts tycker X. Någon annan tycker Y. Stället för att argumentera om detta så går man på person angrepp typ skev världsbild och dumförklara henne.
Skulle be dig läsa tråden i fråga men den har blivit rensad, tack och lov.

Nej det är inte ok i den utsträckning det sker.
Att säga att någon har skev världsbild är inte ett personangrepp.
Och det finns tillfällen när den ena inte har rätt helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
17 307
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 651
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp