Ett främmande debattklimat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.
 

Jag har inte kommenterat just dina svar och har ingen koll på dom.
Det du svarade på nyss var jag osäker på om jag skulle tolka som att du tyckte att jag svarade otrevligt bara. Jag försöker nämligen hålla mig saklig, men ibland tolkas text inte som man själv tänkt. Tack för svaret. :)
 
Att kalla nån omogen t.ex. bortskämd. Osv.

Jag menar givetvis citat, du orerar om hur otrevliga folk är så det borde vara lätt att citera. Sammanhanget är mycket och hur man formulerar sig är mycket viktigt i sammanhanget.


TS har exempelvis skrivit, det kommer från trådstarten, att "Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". " En en omskrivning på att hon anser att folk är barnsliga, räknar du det som otrevligt?
 
Dock kan det bli svårt att följa trådar som är intressant så då måste mitt nyfikna jag klicka på ''visa inlägg'' ändå och bli irriterad :angel:
Det håller jag med om, det jag brukar göra då för att inte känna mig liksom påhoppad eller känna att det är riktat till mig på det sättet som får mig att känna mig mindre lyckad är att logga ut och läsa tråden "utifrån" sätt. Då ser jag inte på samma sätt tycker jag svaren som är riktade mot en, då ser jag mer en tråd och en diskussion och jag tänker inte på samma sätt om mina egna inlägg helt enkelt vilket gör det lättare att läsa även svaren, är det något som faktiskt är värt att svara på så kan man logga in och svara.

Kanske lite märkligt men för mig fungerar det verkligen, ser man översiktligt på diskussionen och inte på nicken i sig som skrivit inläggen då känns det inte lika personligt på nåt vis. För då försvinner även mitt nick så att säga bland alla andra och det känns som om vem som helst hade kunnat skriva det.

Oftast för mig så är det faktiskt så att dom som jag har ignorerat skriver så tråkiga grejer och högst orelevanta grejer så att dom försvinner från tråden, det spelar liksom ingen roll för diskussionens skull.
 
Senast ändrad:
Ja, det jag ser är att jag kallar det mobbning om folk kräver att andra ska anpassa sig efter deras eget sätt för att behandlas bra. Det är det enda jag ser. Sen tog jag upp mobbning som ett exempel på när folk har olika åsikter och vem som har tolkningsrätt.
Okej, du håller nu på att kräva att andra anpassar sig efter ditt sätt att tänka, se på saker för att du ska sluta att trakassera oss och kalla oss mobbare.

Du mobbar alltså mig och andra i tråden eller? Enligt dig själv alltså, inte enligt mig.
 
Jag menar givetvis citat, du orerar om hur otrevliga folk är så det borde vara lätt att citera. Sammanhanget är mycket och hur man formulerar sig är mycket viktigt i sammanhanget.


TS har exempelvis skrivit, det kommer från trådstarten, att "Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". " En en omskrivning på att hon anser att folk är barnsliga, räknar du det som otrevligt?

Att du anser otrevligheter = mobbning får stå för dig, det är inget jag håller med om och kan därför inte kommentera.
Ja, det är otrevligt att kalla folk barnsliga.
 
Okej, du håller nu på att kräva att andra anpassar sig efter ditt sätt att tänka, se på saker för att du ska sluta att trakassera oss och kalla oss mobbare.

Du mobbar alltså mig och andra i tråden eller? Enligt dig själv alltså, inte enligt mig.

Nu blir det svårt att diskutera eftersom du tolkar mobbning på ett helt annat sätt än mig. Så på ditt sätt att tänka, ja. Ni mobbar många här om man går efter ditt tänk.
Jag anser inte att vara otrevlig=mobba, så efter mitt sätt att tänka, nej, det handlar inte om mobbning mot TS.
 
Nu blir det svårt att diskutera eftersom du tolkar mobbning på ett helt annat sätt än mig. Så på ditt sätt att tänka, ja. Ni mobbar många här om man går efter ditt tänk.
Jag anser inte att vara otrevlig=mobba, så efter mitt sätt att tänka, nej, det handlar inte om mobbning mot TS.

Precis! Jag har aldrig pratat om mobbning. Det jag har pratat om är ett allmänt sett trist debattklimat med stundtals låg nivå på argumentationen. :)
 
Nu blir det svårt att diskutera eftersom du tolkar mobbning på ett helt annat sätt än mig. Så på ditt sätt att tänka, ja. Ni mobbar många här om man går efter ditt tänk.
Jag anser inte att vara otrevlig=mobba, så efter mitt sätt att tänka, nej, det handlar inte om mobbning mot TS.
Men varför i hela fridens namn drar du upp mobbning om du inte anser det förekommer?
 
Att säga åt nån att "Väx upp" "Mogna" och sånt är i mina ögon inte att rätta faktafel.

Tillägger att jag inte sett dig skriva sådana saker.
Har under ett år nu läst i tråd efter tråd hur många skriver flytta hemifrån. Varför flyttar du inte hemifrån. Varför växer du inte upp . Aldrig sett samma medlemmar skriva så till någon annan i 20 års ålder. Kom igen. Är rätt vanligt att bo hemma i den åldern. Tror dressyrtjejen flyttar den dagen hon vill det.
 
Har under ett år nu läst i tråd efter tråd hur många skriver flytta hemifrån. Varför flyttar du inte hemifrån. Varför växer du inte upp . Aldrig sett samma medlemmar skriva så till någon annan i 20 års ålder. Kom igen. Är rätt vanligt att bo hemma i den åldern. Tror dressyrtjejen flyttar den dagen hon vill det.

För att hon också skriver väldigt mycket om hur hon vantrivs och föräldrarna begränsar hennes liv. Vore hon nöjd och glad hade jag inte brytt mig ett skvatt.
 
Har under ett år nu läst i tråd efter tråd hur många skriver flytta hemifrån. Varför flyttar du inte hemifrån. Varför växer du inte upp . Aldrig sett samma medlemmar skriva så till någon annan i 20 års ålder. Kom igen. Är rätt vanligt att bo hemma i den åldern. Tror dressyrtjejen flyttar den dagen hon vill det.
Fast de gånger jag har sett användare komma med det förslaget har det alltid varit för att @Dressyrtjejen_97 beskrivit en rätt besvärlig hemmiljö. Som hon själv inte alltid trivs i dessutom - naturligtvis är det lösningen de allra flesta ser.
 
Har under ett år nu läst i tråd efter tråd hur många skriver flytta hemifrån. Varför flyttar du inte hemifrån. Varför växer du inte upp . Aldrig sett samma medlemmar skriva så till någon annan i 20 års ålder. Kom igen. Är rätt vanligt att bo hemma i den åldern. Tror dressyrtjejen flyttar den dagen hon vill det.
Som @Hyacinth skriver. Hade @Dressyrtjejen_97 själv inte klagat och hängt ut sina föräldrar i tråd efter tråd så kan jag i princip lova dig att ingen hade kommenterat på att hon bor kvar hemma.
Men är man 20 år och inte trivs hemma då har man faktiskt ett alternativ - att flytta.
 
Precis! Jag har aldrig pratat om mobbning. Det jag har pratat om är ett allmänt sett trist debattklimat med stundtals låg nivå på argumentationen. :)

Ibland efter typ ett möte på jobbet händer det att jag känner mig missförstådd och som om att ingen förstår vilken himla bra idé det var jag faktiskt kom med. Min inre tjuriga fyraåring tittar genast fram och vill helst stampa i golvet och påtala den hemskt orättvisa behandlingen ;). Med åren har jag (nästan) lärt mig att genomskåda mig själv och för det mesta lyckas jag övertala fyraåringen om att jag ska ta ett steg tillbaka och titta på min egen roll i situationen.

Okej, ingen förstod min briljanta idé. Fick jag verkligen fram alla poänger som jag hade? Formulerade jag idéen på ett sätt som folk kan förstå? Och (det svåraste av allt), var det egentligen en så himla smart tanke jag la fram på bordet? Kanske var min briljanta idé inte så fantastisk som jag tyckte vid första tanke, dvs. mina kollegor missförstod mig inte alls men var bara inte eniga med mig ;)?

Ibland är det nyttigt att försöka sätta sig själv på sidan om situationen och analysera sin egen roll på samma nivå som andra deltagare :). Hur bidrar du själv till en hög nivå på debattklimatet? Du behöver inte svara här, det är bara en hjälpfråga om du har lust till att försöka se situationen på avvstånd.
 
En gång för alla:
Det jag främst vänder mig emot, som också var upprinnelsen till att jag skrev ursprungsinlägget, är att jag på senare tid tyckt att somliga (långt ifrån alla!) diskussioner hållit en ganska låg nivå rent argumentationstekniskt. Min intention med ursprungsinlägget var att lyfta detta problem och skapa rum för reflektion - få användare här rent allmänt att tänka "Hur uttrycker jag mig? Vilka argumentationstekniker använder jag mig av? Är jag en del av ett sämre debattklimat?" Som en liten allmän påminnelse bara.
Detta verkar dock inte ha gått fram, och fler än väntat verkar inte riktigt se problemet, vilket känns trist. Det problemet är inte enkom riktat mot mig, eller bara händer i trådar där jag är delaktig. Åtminstone på senaste tiden tycker jag att de smugit sig in i flertalet trådar, en ökning mot tidigare. Vilket är otroligt trist.

Angående den påstådda mobbningen mot mig skulle jag vilja uttrycka mig såhär:
Jag själv ser mig inte som mobbad. Jag blir inte utsatt för mobbning på Buke. Däremot anser jag mig, i vissa fall, i vissa trådar, vara utsatt för dålig argumentationsteknik. Det är en stor skillnad, det är inte mobbning, det är bara allmänt trist och energidränerande. Jag är också långt ifrån den enda som blir utsatt för detta! Däremot förstår synvinkeln som t.ex. @Lipperta lyfter, även om jag som sagt skulle vilja uttrycka mig i lite annorlunda ordalag, som ovan. Det är därför jag gillar t.ex. @MissFideli och @Lipperta inlägg. De lyfter och diskuterar problematiken. Det är jättebra. För som sagt, debattklimatet här inne är inte riktigt som det varit, åtminstone inte i alla trådar, tyvärr.
 
Jag är hundra procent säker på att jag läst ""flytta hemifrån . Du är bortskämd.
Har du diagnos " osv i trådar som handlat om helt annat än familjesituation..
Fast de gånger jag har sett användare komma med det förslaget har det alltid varit för att @Dressyrtjejen_97 beskrivit en rätt besvärlig hemmiljö. Som hon själv inte alltid trivs i dessutom - naturligtvis är det lösningen de allra flesta ser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 661
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 445
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 319
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp