Nageltrång/nagelbandsinfektion/ONT i tån

Det enda som hjälper är att lyfta nageln ur bädden och att justera den vassa kant som växt in. Du kan behöva hjälp för att göra detta, någon som sitter på "rätt sida" liksom, men har man väl kunnat göra detta moment så lättar smärtan snabbt. Kombinera med medel på nageln som antingen tunnar ut nageln (nalox om det beror på nagelsvamp att nageln är tjock) eller denna produkt: https://www.apotea.se/scholl-ingrowing-toenail

Det är detta du måste göra! Fattar inte vad alsol kan hjälpa till med när en nagelflik hela tiden skadar huden (som då inflammeras)?? Nä gräv fram hörnet och klipp till där säger jag! Du måste hitta den allra yttersta hörnbiten så det kan vara ordentlig grävning beroende på hur dina naglar ser ut 😬.

Att klippa nageln rakt fungerar kanske om man gör det från barnsben, har man börjat klippa rundat så funkar inte det, precis som alla beskriver, då blir det bara ett långt vasst hörn!

/ En som regelbundet har nageltrång
 
Går det att förstå den här bilden? Nagelbandet är den rundade sidan och nagelkanten den raka. Rispa med en sax eller annat vasst förmål som den bruna linjen. Men som jag minns det så är det mer effektivt att klippa ett hack (trekant) i kantens mitt.
Visa bifogad fil 18519
Aha! coolt. Jo det är säkert mer effektivt, men på min man är brist på nagel att klippa jack i just nu tror jag, så jag tror på detta om jag inte hittar yta för jacket. Anfaller ikväll.
 
Det där med att skrapa mitt på nageln för att tunna ut den fick jag lära mig för 50 år sen när jag fått värsta nageltrånget på semester i Norrland. Sjukstugan ställde upp så snällt och drog med en lapispenna på kanten av nageln :devil: fy satan så ont det gjorde men det blev bra sen.
 
okey, jag har själv haft nageltrång större delen av livet och har provat på de flesta behandlingar
- nedklippning på vc
- omslag
- En operation som blev kanon (dock var jag dum nog att tacka nej till alla sidor där jag hade problem)

Så problemet kvarstår alltså för mig.

Finns många saker nageltrång kan bero på
- skor
- strumpor
- belastning av tån/rna
- ökad aktivitet som frestar på
- skadad nagel
- medfött

Man kan tex ha gott i samma skor länge men inte får problem förän långt senare. Detta i kombination med hur man belastar tån eller att tån ”går” ihop med närliggande tå kan också ge sådana problem.

Så mitt råd är att gå till en duktig Medicinsk fotterapeut som kan se vart just ditt problem sitter. Så länge det inte är hemskt infekterat och varar tex, i det läget vc och alsosprits förband.

Att klippa V i nageln alternativt skrapa den fungerar till liten del men allt det där beror på nagelns tjocklek, var den har sin kurva etc. vilket kan var svårt att se själv dels för att den vinkeln man måste sitta i är till för en akrobat och dels för att det krävs lite kunskap för att det ska bli korrekt och om man har otur kan man skada nageln.
Fotterapeuten kan med vant öga se vart och hur problemet kan åtgärdas. Man behöver ofta rensa i falsarna (dvs kanten på nageln och huden) inte sällan kan det bero på en nagelflisa som vuxit fel, skräp Som ansamlats, förhårdnad eller liktornar. Speciellt liktornarna kan vara väldigt svåra att se för ett otränat öga och inget man ordnar upp själv.
Efter behandling kan man använda sig av olika avlastningar.
För vissa försvinner problemet efter ett besök hos fotterapeuten och Hos andra kan man i alla fall hålla det i schack med ett besök då och då :)

Lycka till!

Mvh en medicinsk fotterapeut som lider av nageltrång
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp