Någon? *Bomlöst*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 107
Sv: Någon? *Bomlöst*

Jag framförde önskemålen men de var redan framförda av Kaupre (Som förmodligen också läser här)

Sen skrev Moli att det är bättre att önskemålen går direkt genom Kaupre så då är det säkert så :D ;)

Vilken ST har du hemma Skuggi? Dressyr eller Espanola?
De andra har väl ett platt säte som den jag redan prövat med dig en gång? Det var en CC tror jag som mest kändes hal och med "klent" framvalv. (Jag vet att det sitter där det ska men det kändes inte stabilt som det brukar göra på bomlösa sadlar av andra modeller med framvalv (kinkig här :crazy: ))

Men jag sa ju att du måste invänta mina dressyrsadlar också :bump: Just nu kan du ju bara pröva två sadlar som inte kommer ut på marknaden (EC's är slutsåld och provsadeln från ny tillverkare ska förbättras en hel del.)

Sist jag var ute i stallet hade vi tre olika bomlösa alternativ och en kari flex hängandes i våran sadelkammare. Kari paden ser ut att ha fått bredare tunnel och tjockare bossor i alla fall, men sitsen ser lika platt ut som på min gamla och stigläderfästena är fortfarande långt fram. Kari flexen däremot var jag faktiskt nästan sugen på att pröva på min häst, om jag bara vågade rida honom (han har haltat i omgångar sedan ET's behandling + elak hagkamrat har gett honom en hel del stryk när han introducerades till ny flock, plus att han nu är seg som attans (kan vara att han inte mår bra på hösilage eller att det är så blött i backen att han blivit ömfotad (står ute dygnet runt i liten hage = fuktigt så gott som överallt.)))

De som var rädda för att deras ST sadlar ska vika sig var INTE rädda för det i början men har blivit det med flitigare användande som jag har förstått det. Men jag förstår fortfarande inte oron riktigt - kanske skulle jag förstå bättre om jag hade en begagnad espanola här. Sadeln kan ju inte kollapsa i mitten för hästryggen finns ju alltid därunder för att hålla upp hela sadeln :confused:

Matilda_o_Bonita skrev:
Någon som har tips på en bra bomlös sadel som man sitter stadigt i, har bra kvalité och inte är svindyr?
Jag har en mycket lite använd Torsion Dressyr sadel till ett bra pris, som uppfyller dina krav. Jag använder den inte eftersom jag sällan rider och då utan sadel.
Är du intresserad så kan du höra av dig. :smirk:

Camilla_H skrev:
Ja, jag har då inget att klaga på. Jag är rätt slarvig med mina lädersaker jämfört med andra (är ingen putsfanatiker direkt) och min ser precis ut som ny efter 5 månaders användning och den har inga repor eller sömmar som gått upp och jag ser inte att den kommer att börja falla isär heller.

vad är det för sadel som du har? :bump:

Jag provsatt en Flexion SBS, och den var helt underbar... dock kostar den en del - ca 14000:-...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 129
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
298
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka