Någon duktig på Igelkottar?

Nalasmatte

Trådstartare
Vi har en igelkottfamilj i fårhuset
Har sett fem ungar men ingen mamma..
Hur ofta är hon hos sina ungar?
Läste att dom diar tills dom är sex veckor, lämnar mamman dom sedan?

Kruxet är att jag tror inte att ungarna kan ta sig ut från fårhuset. Det är en ganska hög kant ner. Och har mamman lämnat dom finns det ju inget mat åt dom där inne..

Bild visar hur stora dom är
 

Bifogade filer

  • DSC_1264.JPG
    DSC_1264.JPG
    304,6 KB · Visningar: 77
Igelkottar sover dagtid så det låter konstigt att mamman är borta så mycket.
Jag hade inte varit där och petat - blir mamman störd kan hon överge ungarna!
 
Jag är inte där och petar, tog en bild bara för att visa hur stora dom är.

Hur vet jag om hon övergett dom?
Dom kommer ju inte klara sig där inne
 
Jag är inte där och petar, tog en bild bara för att visa hur stora dom är.

Hur vet jag om hon övergett dom?
Dom kommer ju inte klara sig där inne

Jag har inte sett ditt svar förrän nu då du inte citerade eller taggade mig men - Du får nog hålla koll - kanske på avstånd på kvällningen samt slänga ett öga om hon är där dagtid och sover. Det låter som sagt misstänkt att hon inte verkar vara där dagtid om jag förstått rätt.

De kommer inte klara sig om de är så unga även om de tar sig ner /ut ur fårhuset. Det du möjligen kan göra är isåfall om mamman inte verkar vara i livet att kontakta någon organisation som tar hand om vilda djur. Igelkotten är ju fridlyst.

Du kan ju gärna ringa organisationen så kan du även beskriva läget för dem och få input på vad de tänker osv.

Det finns flera organisationer men vid en snabb googling jag gjorde nu verkar denna vara etablerad och dessutom rikstäckande
http://www.kfv-riks.se/default.asp?iId=GFFEFF

Vore roligt om du vill uppdatera tråden vad som händer framöver :) håller tummarna för kottarna ...
 
Senast ändrad:
@Nalasmatte tillägg hann inte innan tiden gick ut:
Om ungarna skulle vara övergivna/mamman förolyckats mer än något dygn så är det rätt akut att de tas omhand av kunnig om de ska klara sig. Jag hade ringt någon och rådfrågat nu ikväll isåfall !
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@mackan
Jag ser inte in i boet om hon är där, vet inte hur jag ska göra..

I förmiddags och för några timmar sedan var ungarna ute på upptäcksfärd men inte sett någon mamma än.
Hur gamla måste dom vara för att klara sig då? Om dom bara diar i 6 veckor, kanske mamman har gett sig iväg?
Eller ser dom yngre ut än så?
 
@mackan
Jag ser inte in i boet om hon är där, vet inte hur jag ska göra..

I förmiddags och för några timmar sedan var ungarna ute på upptäcksfärd men inte sett någon mamma än.
Hur gamla måste dom vara för att klara sig då? Om dom bara diar i 6 veckor, kanske mamman har gett sig iväg?
Eller ser dom yngre ut än så?

Ring en organisation och uttryck dina observationer till dem så får du hjälp/svar bättre än någon inkl jag
själv kan bidra med här !

I regel, så är ungarna tillräckligt gamla följer de med mamma ut , hon lämnar dem inte hux flux för att diande behovet är täckt.
 
Ring en organisation och uttryck dina observationer till dem så får du hjälp/svar bättre än någon inkl jag
själv kan bidra med här !

I regel, så är ungarna tillräckligt gamla följer de med mamma ut , hon lämnar dem inte hux flux för att diande behovet är täckt.

Jag har pratat med vilthjälpen :)
Jag skulle kolla i boet lite försiktigt och hoppas att hon låg där, annars skulle jag ställa ut mat och hålla utkik efter mamman.

Tyvärr var inte mamman i boet.
Jag har ställt ut kattunge blötfoder åt dom och iaf en unge var framme och åt när kikade in efter en stund.

Ser vi ingen mamma under natten nu så måste jag nog lämna dom till vilthjälpen
 
Ska dom inte ha vatten också? Om dom nu inte får i sig vätska genom modersmjölken?
Bra gjort att engagera dig.
Jag tänker att får dom bara mat och vätska så borde dom väl ha det ganska bra i fårhuset. Sen när dom blir större kan du väl göra en liten landgång till dom.
 
Jag har pratat med vilthjälpen :)
Jag skulle kolla i boet lite försiktigt och hoppas att hon låg där, annars skulle jag ställa ut mat och hålla utkik efter mamman.

Tyvärr var inte mamman i boet.
Jag har ställt ut kattunge blötfoder åt dom och iaf en unge var framme och åt när kikade in efter en stund.

Ser vi ingen mamma under natten nu så måste jag nog lämna dom till vilthjälpen

Åh vad bra att du fått hjälp och råd 💜

Hoppas det löser sig - hoppas som sagt du vill uppdatera hur det går !
 
Ska dom inte ha vatten också? Om dom nu inte får i sig vätska genom modersmjölken?
Bra gjort att engagera dig.
Jag tänker att får dom bara mat och vätska så borde dom väl ha det ganska bra i fårhuset. Sen när dom blir större kan du väl göra en liten landgång till dom.

Vatten fick dom direkt när vi hittade dom, och vanlig kattmat (tänkte om mamman var hungrig)

Ja om inte mamman syns till nu så får vi se hur vi kan göra. Man ska tydligen väga dom för att veta ålder och vad dom behöver. Behöver dom bara "vanlig" mat så får dom nog stanna :)
Men behöver dom ersättning och nappflaska får dom isf flytta till vilthjälpen så dom får vad dom behöver :heart

Jag kommer uppdatera hur det går :heart
 
Vatten fick dom direkt när vi hittade dom, och vanlig kattmat (tänkte om mamman var hungrig)

Ja om inte mamman syns till nu så får vi se hur vi kan göra. Man ska tydligen väga dom för att veta ålder och vad dom behöver. Behöver dom bara "vanlig" mat så får dom nog stanna :)
Men behöver dom ersättning och nappflaska får dom isf flytta till vilthjälpen så dom får vad dom behöver :heart

Jag kommer uppdatera hur det går :heart
Äggula är poppis hos både stora och små kottar, annars vatten och kattmat. Jag hittade för många år sedan en väldigt medtagen igelkott som fick en äggula som den smaskade i sig och sedan ställde jag ut vatten och kattmat till den. Det visade sig vara en hona som fött en kull småttingar under huset och efter ett par dagar kom även de små fram och lät sig väl smaka. De såg ut att vara i ungefär samma storlek som den du fotat.

Ungarna var väldigt nyfikna och hela familjen var ofta framme och fick då äggulor och kattmat men jag ville inte lämna maten utan uppsikt då det fanns både katter och hundar där jag bodde då utan de fick när vi såg dem. Efter drygt en vecka valde mamman att promenera iväg med familjen.

Nu när det är torrt så är det väldigt bra att ställa ut skålar med vatten åt andra djur, jag vattnar både fåglarna och har så insekter och andra smådjur kan dricka.
 
Mamman har varit hos dom idag! :D
Jag kommer se till dom dagligen, ge vatten o kattmat :heart

Jag har också vatten ute åt andra djur o fåglar. Två gånger har jag räddat djur från att drunkna i hästarnas vatten, dom har kommit i baljan och sen inte kommit upp. Har aldrig hänt något annat år. :o
 
Mamman har varit hos dom idag! :D
Jag kommer se till dom dagligen, ge vatten o kattmat :heart

Jag har också vatten ute åt andra djur o fåglar. Två gånger har jag räddat djur från att drunkna i hästarnas vatten, dom har kommit i baljan och sen inte kommit upp. Har aldrig hänt något annat år. :o

Ett hett tips för att rädda djur ur vattenbaljor: Ställ i en grov pinne eller liknande i baljan som de kan klättra upp ur. Jag har varit ambitiös och hängt i gnagarstegar :D
 
Ett hett tips för att rädda djur ur vattenbaljor: Ställ i en grov pinne eller liknande i baljan som de kan klättra upp ur. Jag har varit ambitiös och hängt i gnagarstegar :D
Jag lägger gärna i en björkruska över kanten i hästarnas balja till insekter. Men unghästen plockar bort den i år. Vi har gott om vatten i vattendragen så däggdjur o fåglar klarar sig bra.
 
Så fint!
Just nu har vi en igelkott som kommer och äter kattmat inne i stallet. Katterna är inte så glada åt det för den är väldigt arg och orädd
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 968
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp