Bukefalos 28 år!

Någon geolog/geofysiker här?

Jordbävningar i Sverige är det bara nördar som athena_arabians som är intresseade av :angel:

Tror jag inte, när man upplever dem så blir man nyfiken! :)
I våras så mullrade det ordentligt här, lät som åskmuller men höll på alldeles för länge, i en evighet kändes det som. Plus att man anade att det skakade. 2,0 på Richterskalan.
Fler än jag som undrade vad det var, andra gången jag upplever det här på västkusten.

Det som jag också finner lustigt/märkligt är hur olika man upplever dom beroende på hur djupt(??) skalvet ligger. I vintras var jag utomlands och det var en jordbävning med centrum ca 7 mil från där jag befann mig, det mätte 6,2 ganska kraftigt vad jag vet. Jordbävningen skedde 2mil under havsytan och vi bodde på en liten ö. Det skedde mitt i natten(alla sov) och av ca 60 pers så var det en som uppfattade att det var en jordbävning, vi andra trodde att det var någon som gick på toa(vi sov i doorms med knarriga sängar o golv), alternativt att de drömde att det var jordbävning. Den personen som var på det klara med att det var en riktig jordbävning var uppvuxen med jordbävningar och reagerade direkt på det.
De jag har känt av i Sverige har ju inte ens kommit upp i 2,5 på skalan och är alltså mycket mindre än det jag var med om i vintras, och ändå har jag känt av de i Sverige mer.
 
Jordbävningar i vår trakt kan också bli stora.
Trots att vi inte hört talas om dem.

Vi hade 5.1M den 1759.12.22, Norra Kattegatt-skalvet, där Göteborg var nära epicentrum.
Vi hade upp till 6.2M för Helgelandsskalvet, 1819.08.31 (Mo i Rana).
http://cidbimena.desastres.hn/pdf/eng/doc11695/doc11695-contenido.pdf

Vi hade 5.4M så sent som 1904.10.23 i Oslofjorden, Kosteröskalvet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oslofjordskalvet

Den serie jordskalv då Kärkevagge (Abisko) bildades ~6000 BC har beräknats till att ha kulminerat nånstans vid M8.5-9.0, och det som utlöste undervattensskredet Storegga med sina förmodat 20m höga tsunamivågor över Shetlandsöarna (~5200BC) var förmodligen en kraftig jordbävning en bra bit över de 6.2 vi har haft i närtid.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det var ganska häftigt när jag vaknade av att sängen skakade här i mars.

På 90 talet så skakade också rejält uppåt landet.

Låg och kollade på TV när alla glasen i vitrinskåpet började klirra och vi trodde det var något som hände på SSAB i Luleå.

Vi bodde nära och min stora mardröm var att något skulle explodera :o

Tyckte också att det häftigt att vara med om!
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: sjoberga
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 881
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp