Någon här som jobbar på tåg?

Nominous

Trådstartare
Funderar på söka utbildning som lokförare men en sak som är rätt angeläget för att kunna jobba som det är ju att kunna lösa hur man har hunden. Vet ni hur det sett ut där ni jobbar om folk kunnat ta med hundarna om de kör tex gods eller så? Man blir ju borta långa pass och ibland övernattning så att lämna hund hemma går ju bort helt. Jag har inte heller någon som helst inblick i hur det brukar vara så era erfarenheter vore intressanta att höra. :)

Jag har hundvakt.
Kanske att du kan ha med den på godståg ibland men svårt att tro att det skulle vara okej jämt.
Känns väldigt opraktiskt och även farligt att dra runt en hund på bangården, när man bromsprovar, växlar osv.
Även när det går åt helvete mitt ute i ödemarken eller blir bortprioriterad med lång väntan.

Taggar @Aningsfull :)

Sökte faktiskt själv till lokförare för två år sen (klarade inte ens första provet :D) hade jag kommit in och fått jobb hade herr pudel fått bo hos mina föräldrar!

Okej tack för era svar! Jag har ingen som kan vara hundvakt idag så då får jag klura lite. Hade hoppats att det kunde vara lite liknande när man kör lastbil att man har hunden i hytten när man gör diverse saker utanför lastbilen. Mina hundar är uppvuxen i lastbil på dagarna men deras husse finns inte kvar idag. Men då förstår jag att det är svårt :)

Okej tack för era svar! Jag har ingen som kan vara hundvakt idag så då får jag klura lite. Hade hoppats att det kunde vara lite liknande när man kör lastbil att man har hunden i hytten när man gör diverse saker utanför lastbilen. Mina hundar är uppvuxen i lastbil på dagarna men deras husse finns inte kvar idag. Men då förstår jag att det är svårt :)

Många som kör lastbil har ju sin egen bil också så det blir lite skillnad.
Min jätteallergiska kollega skulle nog inte bli så nöjd om kollegan innan hade haft en hund i loket en hel dag.
Lok är dessutom väldigt höga när man står på marken, inte helt smidigt att lyfta in och ut hundar :p

Många som kör lastbil har ju sin egen bil också så det blir lite skillnad.
Min jätteallergiska kollega skulle nog inte bli så nöjd om kollegan innan hade haft en hund i loket en hel dag.
Lok är dessutom väldigt höga när man står på marken, inte helt smidigt att lyfta in och ut hundar :p
Haha alla jag känner äger inte sina bilar utan jobbar på åkeri :p Men jag förstår problemet! Tack :)

Jag vet ingenstans inom branschen man är tillåten att ha sin hund med tyvärr.
Kanske finns det inom gods där är jag inte lika insatt men är tveksam till det.. Tänker mig också att gods kör långa sträckor och du kan inte som med en lastbil stanna där det behagar för att hunden behöver ut. Du är hänvisad till de tåglägen du kör i.
Jag skulle för den delen inte vilja ha en hund i förarhytt på de flesta fordon.Eller som Bison skrev ute i Bangårdsvägen. Det är alldeles för trångt och inte en vettig miljö för en hund om du frågar mig.

Haha alla jag känner äger inte sina bilar utan jobbar på åkeri :p Men jag förstår problemet! Tack :)
Även på Åkeri har de väl ofta en tilldelad bil de kör på dagarna? Dvs det åker inte andra i den emellan? Kör du pendeltåg till exempel så kan du köra i ett antal olika fordon på en enda dag...

Även på Åkeri har de väl ofta en tilldelad bil de kör på dagarna? Dvs det åker inte andra i den emellan? Kör du pendeltåg till exempel så kan du köra i ett antal olika fordon på en enda dag...

Tror många åkerier kör skift, så att bilen inte står stilla på natten :) har flera kompisar som i alla fall klagar på att de andra förarna lämnar skräp o liknande i bilen så att kompisarna får börja med att städa!

Det är inte bara att ta med hunden i lastbilen. Det finns kunder som inte får ha djur på området, vare sig dom sitter i en hytt eller inte.
Sedan finns allergier att tänka på om flera kör samma bil vilket är vanligt.
Även om vissa chaufförer kan ha med sin hund får man nog ta och tänka till ett varv här. Det gäller långt ifrån alla.

Jag har svårt att tänka mig att det ens är tillåtet av säkerhetskäl att ha hund med sig ombord på loket och ute på bangårdar. Hunden kan distrahera dig när du kör, eller hoppa upp på något reglage i hytten till exempel. Dessutom verkar det inte vara någon trivsam miljö för ett djur, det kan vara mycket oväsen i ett lok.

Ska du jobba som lokförare måste du få hjälp med hunden. Går inte det bör du välja ett annat yrke.

Jag klarade att ha får och hästar hemma själv med hjälp av snälla grannar och lösdrift när jag bodde själv på gården. Jag är så sjukt nöjd att slippa be om hjälp och slippa dåligt samvete nu när jag bor med min sambo som jobbar kontorstider. Trots att vi är två bor hans hund ofta hos sambons mamma när vi bådar jobbar mycket.

Fördelen med yrket är att man ofta kan jobba komprimerat och därmed få längre ledigheter när man väl är ledig och kan då aktivera sin hund ordentligt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 458
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 281
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka