Bukefalos 28 år!

Någon meckkunnig på lantbruksmaskiner/hövändare ?

gylle

Trådstartare
För några år sedan lyckades min far med bedriften att köra in vår älskade stoll kombivändare i elstaketet den small in i en stolpe som knäcktes och den han även snurra upp en massa elband runt sig innan han fick stopp på den, en arm bockades och även efter allt elband hade backats ur den så gick den inte att köra utan armarna small ihop och fler bockades.
Naturligtvis var det ju mitt i höskörden så det blev panikinköp av annan begagnad vändare för att klara skörden. Den nya vändaren har dock aldrig varit i närheten av lika bra som stoll vändaren och klyddat som sjutton och inte vänt bra. Innan fjorårets skörd så började vi titta närmre på stollvändaren, plockade av alla armar och då såg den ut att fungera som den skulle så lämnade iväg de bockade armarna och fick de rättade, satte dem på plats och provade att manuellt snurra den allt gick fint, satte igång den bakom traktorn och kabonk sa det och armarna small ihop och några bockades igen, grrrrrrr. Och ända kommentaren från de lite kunnigare från maskinstationen var då är det något annat som är sönder inte lönt att lägga en massa pengar på en så gammal maskin leta upp en annan på annons.

Bara att plocka fram den "nya" vändaren igen funkade över höskörden dock klyddade den rejält vid höstens halmskörd och jag har sedan dess hållt ögonen på begagnat marknaden för att hitta en annan begagnad antingen en stoll eller någon som är lik den men kammat noll och jag vill icke förlita mig på den andra vändaren vid årets höskörd för sannolikheten är stor att den lägger av och vill inte lägga en krona på den i reperationer iom att den inte är bra ens när den fungerar.
Började nu återigen kolla på Stoll vändaren (som fungerat som en klocka år efter år innan den kördes in i staketet) eftersom jag nu inte hittat någon annan på annons så spånar jag lite på hur dyrt kan det bli att reparera den gamla. Vid närmre granskning så är där ett spel i ena trumman alltså ett glapp som gör att den kan röra sig en 5-10cm alltså i snurrhållet vilket väl är det som gör att armarna då hamnar i fel läge och smäller ihop, tyvärr kan man inte se ett skit av vad det egentligen är för det är gömt inne i trumman. Någon som har en aning om vad som kan vara sönder för att ett sådant glapp skall kunna inträffa, sitter där någon form av lager eller liknande inne i dessa trummor som kan ha gått åt pipan och vad kan ett sådant iså fall kosta att byta ? Vad kan det annars vara ?
 
Sv: Någon meckkunnig på lantbruksmaskiner/hövändare ?

Det kan mycket väl vara en lagring som du själv är inne på, då reagerar den ju annorlunda vid belastning jämfört med när du drar runt den med handkraft.

Att byta lager sen... om du gör det själv och det är ett standardlager så handlar det om några hundringar, tänker du däremot lämna in till nån verkstad så fladdrar tusenlappar bort i rasande takt.

Så mitt råd är att om du gör jobbet själv så shoot, annars om du ska lämna bort grejjerna så är det bara att lägga ner.

Självklart så köper du det nya lagret hos någon som tex Momentum eller något industrivaruhus - går du till JF Stoll så riskerar lagret att kosta mångdubbelt mycket mer :crazy:

Plocka bort det gamla lagret och ta med dig bitarna så kan dom hjälpa dig att hitta ett nytt lager.

På äldre grejjer så kan det gå ganska enkelt att själv svarva till nya lagerbussningar från brons på metervara, i nödfall kan automatmässing funka ett tag vilket även det finns på metervara. Men då behöver du tillgång till en supportsvarv eller dyl.

Men börja med att plocka isär allting så du ser vad som är trasigt och vad som behöver bytas.
 
Sv: Någon meckkunnig på lantbruksmaskiner/hövändare ?

Den som kunde fixat det ytterst prisvärt och snabbt, och framförallt inom rimligt avstånd, har tyvärr gått i halvpension och tar bara objekt från välkända tidigare kunder.

I övrigt håller jag med Tacitus, att lämna bort kan kosta betydligt mer än det smakar. Särskilt om det handlar om felsökning.
 
Sv: Någon meckkunnig på lantbruksmaskiner/hövändare ?

Jag har ju känslan av när jag ser hur den beteer sig när man rickar på den att den som är välbekant med dylika maskiner ganska omgående vet vad det handlar om när de ser på vilket sätt den kan röra sig i den trumman men inte i den andra och borde ju inte vara ett svårhittat fel för en med kunskap medans för mig som har noll susning om hur det ser ut inuti så är det ju väldigt svårgissat.
Som exempel fick vi problem med traktorn i höstas vi stod och kliade oss i huvudet över vad som var fel och hade ju våra gissningar, lyfte luren och ringde bort till de på maskinstationen och frågade dem om de viste vad som kunde vara galet när den betedde sig så och det visste de direkt det är det och det sitter där och där, skaffa hem en ny sådan så kommer vi bort och hjälper er, tog dem 5 minuter att åtgärda när vi köpt hem prylen och kostade därmed oss någon hundralapp.
Tyvärr är just vändare något de har väldigt liten erfarenhet av så där är de lika okunniga som oss tyvärr. Den som vi hade som var kunnig på allt sådant och som även var den som fixade den till oss från början dog tyvärr för några år sedan.
Startade tråden för kanske var här någon här inne som varit med om samma problem och därför hade en aning om vad det handlade om borde ju inte vara helt ovanligt att råka köra på något med vändaren. Har man väl varit med om problemet så vet man ju sen vad som gick åt pipan är ju lite så man blir självlärd på de där gamla maskinerna.

Får väl lyfta fram skrället och se om bultarna vill samarbeta så att man kan öppna upp trummorna och se vad som gömmer sig där inne, syns det inget uppenbart så har jag ju en frisk och en skadad trumma så får man väl försöka jämföra för att uteslutningsvägen försöka hitta något som ser annorlunda ut på den skadade.
 
Sv: Någon meckkunnig på lantbruksmaskiner/hövändare ?

Som sagt var så tror jag nog att det kan vara ett eller flera lager... men det blir ju kanske en del skruvande och det är ju det som kostar pengar.

Lämnar man in grejjerna så kan dom ju utan vidare ta 2000 för en timmes jobb - så bäst är ju att skruva själv.

En lagerpassning är som regel insvarvad på 1/100 dels millimeter när så slå inte en massa med hammare direkt på metallen bara, ta det lugnt och försiktigt och tänk efter innan så ska det nog gå bra.
 
Sv: Någon meckkunnig på lantbruksmaskiner/hövändare ?

Ibland blir man ganska arg på sig själv ;)
Har (som tur var inte hunnit med att skilja trummorna) satt idag och kollade igenom annonser igen och hittade en av samma märke dock i en helt annan del av sverige. Sitter och tittar på bilden och det är något som inte stämmer, trummorna på den går inte alls ihop som på vår utan snurrar helt fritt från varandra ??? Börjar glo närmre på bilden och sen tar jag på mig skorna och promenerar ut och kollar på vår, jodå mkt riktigt där finns en justering av arbetsbredden som vi aldrig har tänkt på finns där den var helt ihopställd när vi köpte vändaren och vi har kört den så hela tiden, det enda vi någongång har tyckte vara negativt med denna var att den lägger strängen väldigt smalt efter att den vänt den öhhhhhhhhhhh ja den har gjort det för att den är ställd på minsta möjliga arbetsbredd. Breddar man ut arbetsbredden så går inte heller pinnarna omlott in i varandra och då spelar det heller ingen roll alls med glappet i ena trumman för då behövs inte sådan millimeter precision och hela problemet är löst, snart i alla fall för bultarna till att bredda den satt som berget så de står just nu och gottar sig indränkta i 5/56 och så måste vi ju återigen lämna iväg och fått rättat de armar som bockade sig igen vid test. Så det blev en väldigt billig lösning i alla fall så länge även den glappande trumman funkar för eller senare blir det väl problem med den men den tiden den sorgen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp