Någon med erfarenhet av fröhalm?

J

Jacki

Ska prova att gå över till fröhalm(pga hästens lösa avföring) och har ännu inte någon analys. Men kan någon ändå säga ungefär hur mycket fröhalm som jag ska ge? Är mängden den samma som med hö? Hästen får idag 6kg hö. Ska jag ge samma mängd fröhalm? Hästen är en något överviktig stor d-ponny. Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Normalt är det ganska mycket lägre värden på fröhalm än hö så du får nog räkna med minst den mängd som hästen fått innan. Men troligen kommer den att behöva mer eller komplettering av kraftfoder.
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Tackar. Du bekräftade vad jag trodde.
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Fröhalm är som namnet antyder, halm. Värdet är litet. Bukfylla och sysselsättning, ja. Men inte mycket till näring.
Perfekt att fodra ute i hagen med, och vanligt foder inne!
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Så om jag ser att hästen blir bättre i magen av fröhalmen så behöver jag alltså snabbt få en analys av fröhalmen för att kunna beräkna hur mycket mer näring som behövs? Vad brukar vara bra som komplement för att få upp näringsinnehållet?
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

OM man ska fodra med gräsfröhalm så var noga med den hygieniska kvaliteten. Den är ofta dålig.

SaraXX
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Lucern, mycket protein. Beroende på hur mycket du rider ev även havre/korn.
 
Sv: Någon med erfarenhet av fröhalm?

Tack för svar! Hon rids 6 dgr i veckan lätt till medelträning. Får även 0.5 kg korn, mineraler, salt och 1 kg morötter.
Ska skicka inför analys(om hon blir bättre i magen)och kolla ts-halten och hygien enligt era råd. Tack:banana: .
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 808
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp