Bukefalos 28 år!

Någon med örtkunskaper?

D

diny

Fått 2 rekomendationer som skiljer sig en hel del . Använder mkt örter till mig själv men det enda jag använt till häst är Munkpeppar och Djävulsklo.

Försutsättningarna är
  • överkänslig mot insektsbett (fick en knöl framför juvret som 2 olika veterinärer trodde var en tumör men visade sig att det inte var det efter det togs en biopsi). Vet sa att det är bra att hålla hennes imunförsvar uppe inför nästa säsong
  • har en ink som gick upp men läkt långsamt (bla pga hon kliar upp skorpan hela tiden) och det ser ut att komma en ny under
  • Hämtar sig från hov/kotledsinflammation
  • behöver få upp immunförsvaret allmänt

Rekomendationerna
Alt 1
Echinacea, Ringblomma, Snärjmåra och Älgört el Vallört.


Alt 2 är indelat i flera steg
Steg 1
  • en produkt som innehåller Mariatistel, Lakritsrot, Läkemalvarot, Maskrosrot, Snärjmåra, Maskrosblad, Kamomill
  • en produkt för mage och tarm
  • Echinacea
  • Bockhornsklöverfrö

Steg 2
  • en produkt som innehåller Nässla, Mariatistel, Älgört, Sellerifrö, Ginkgo, Kamomill, Rosmarin, Kardborrerot eller ett som innehåller Djävulsklo, Mariatistel, Hagtorn, Snärjmåra, Älgört, Nässla, Sellerifrö, Maskrosrot
  • en produkt som innehåller Kelp, Älgört, Mint, Nässla, Snärjmåra, Nypon, Vitlök, Ringblomma
  • Bockhornsklöverfrö
 
Sv: Någon med örtkunskaper?

Jag hade köpt örterna var för sig, framförallt blir det billigare än att köpa ett som innehåller flera stycken. Oftast är det rätt många "onödiga" örter i blandningar dessutom...

Ringblomma är bra mot svårläkta sår, kan ges både in- och utvärtes. Jag har fått riktigt bra resultat framförallt i omslag, men det kräver ju att såret sitter på ett ställe där man kan ha ett sådant.

Bockhornsklöverfrö, sägs vara helt ok mot inkar. Har aldrig provat det själv, så något resultat kan jag inte bidra med där ;).
För immunförsvar är Echinacea nog det det som fungerar bäst av de örterna du skrivit. Nypon är mkt vitaminrik, samma sak där, immunförsvaret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kan man ge dräktiga ston örter ? Vet att det finns vissa man inte får ge, men dom som dom inte varnar för är dom OK att ge ? Har ett...
Svar
8
· Visningar
2 481
Senast: sita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp