Ge örter till dräktiga ston ?

moon

Trådstartare
Kan man ge dräktiga ston örter ? Vet att det finns vissa man inte får ge, men dom som dom inte varnar för är dom OK att ge ?

Har ett sto som alltid fått mycket örter bla enchinea, ringblomma, nässlor, snärjmåra, nypon, bockhornsklöver, gurkmeja, mariatistel, bovete, järnört, johannesört, kamomill, valerina, munkpeppar, kardborre, fänkål, hagtorn.
Inte alla sorter samtidigt, utan olika blandningar efter säsong & behov. Nu senast för att lugna ner henne inför vårens transportåkning, som hon jagar upp sig för.............
Undrar även om det är OK att ge alger oxå ?
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Jag hade nog varit väldigt sparsam med örter till ett dräktigt sto och framför allt försiktig med alger som innehåller mycket jod.
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Jag undrar lite varför du ger så många olika örter. Vet du vilka effekter alla dessa har på kroppen? Jag har en ganska stor respekt för örter. Det finns en anledning till att man kan använda flera stycken av dem som läkemedel. Jag hade inte gett örter till ett dräktigt sto.

Då är det bättre att träna på att åka transport under resten av året.
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Precis som jag skrev i mitt inlägg så får hon inte ALLA samtidigt !! Dock fick hon många olika örter då hon kom till mig, då hon var ett vanvårdsfall & i behov av alla örterna. Idag är det annorlunda. Nu blir det 3-4 sorter beroende på säsong vad som behövs för årstiden.
Min fråga var om örterna är skadliga för ett dräktigt sto, inte alla tillsammans, utan om vilka av dom jag nämner går att använda ?
Munkpeppar vet jag att man inte ska ge, men det lär inte behövas om hon är dräktig heller.
Tycker det är tråkigt att att det misstolkas. Ska det vara så svårt att bara svara på frågan ? vet ni inte, svara inte.
Har frågat en del veterinärer, men dom vet inte då dom inte har utbildning på örter.
Naturligtvis intar jag försiktighets principen tills vi vet hennes dräktighets status. Men är det möjligt att ge henne enchinea, nypon så skulle jag vilja ge det under en ev. dräktighet. Då jag tycker det har hjälpt henne mycket.
Jag har inte skrivit för att bli uppläxad om örternas vara el. inte vara.......................vet att många här på forumet är kritiska emot örter. Vet även att det finns dom som har stora kunskaper om örter likaså.

JAG vet varför jag ger mitt sto örter & står för det. Inget jag behöver försvara här. Vill ni inte svara utan bara klaga & ifrågasätta, tycker jag att ni ska låta bli. Då min frågeställning inte är hurvida mina hästar ska få örter eller inte.
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Ska det vara så svårt att bara svara på frågan ? vet ni inte, svara inte.
Har frågat en del veterinärer, men dom vet inte då dom inte har utbildning på örter.

JAG vet varför jag ger mitt sto örter & står för det. Inget jag behöver försvara här. Vill ni inte svara utan bara klaga & ifrågasätta, tycker jag att ni ska låta bli. Då min frågeställning inte är hurvida mina hästar ska få örter eller inte.

Jag tyckte att jag svarade på din fråga. Om det är ngn som tar sig ton här så är det du själv med fetstil och röd text. Du frågade om man kan ge dräktiga ston örter. Jag menade med mitt svar att om du vet varför du ger dem och vilken verkan de har på kroppen och har koll på läget så är det möjligt att det är OK. Det skrev jag då jag vet att det är många som bara ger sina hästar örter utan att ha en aning om varför de gör det. Jag vet att flera örter inte är nyttiga för hästar och dessutom speciellt inte för dräktiga ston. Men jag har inte lagt på minnet vilka detta är eftersom jag själv tycker att det verkar för svårt att avgöra. Om du sedan tar illa vid dig av ett svar så kan jag nog inte hjälpa det.

Men det finns kanske någon anledning till att veterinärer inte vill svara dig. En veterinär är ändå ganska så väl insatt i hur olika ämnen tas upp och påverkar hästkroppen. Om inte de vill svara så tycker i alla fall jag att det är en signal på att detta med örter är ganska komplicerat och kanske inte ngt man ska tro att man kan avgöra själv.
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Nypon är tryggt. Annars är det inte många av växterna jag skulle vilja ge till en havande häst eller människa i annat än kosmetisk mängd eller med ett väldigt specifikt och genomtänkt syfte. HH
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Johannesört och valeriana hade nog inte jag gett till ett dräktigt sto.

Nässlor har mitt dräktiga sto ätit under vintern, det är väldigt populärt. Nypon har jag ibland sett hästarna äta i hagen. De andra sorterna vet jag inget om.
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Till Forest Autumn: Jag tar mig inte ton. Däremot har det en förmåga då någon frågar att det spårar ur, & tar en annan vänding än själva huvudfråga. Därför strök jag under med fetstil & rödtext, så ni inte kommer ifrån ämnet. Lite trött på att en fråga möts med en motfråga i många inlägg. Detta är inget mot dig personligen, du var inte den enda som svarade.
Även om jag vet varför jag ger örterna så står det sällan om man kan ge örterna till dräktiga djur el. inte. Där av min fråga. Några vet jag..........
Sedan att flertalet veterinärer inte vill svara på frågan för att dom anser det riskfyllt, är bara ett antagande från din sida. Min uppfattning är att veterinärerna säger att dom inte vet, för att dom INTE VET. Du hör till dom som ställer en motfråga till frågan. Citat :Jag undrar lite varför du ger så många olika örter. Vet du vilka effekter alla dessa har på kroppen?

HelenaHandberg & Snowball:Tack för Era svar & erfarenheter.

Mina reaktioner kommer oxå ifrån att många på forumet som tar upp örternas vara el. inte vara möter hårt motstånd. Har ni motfrågor kan ni gärna P.M:a mig privat, så kan jag svara på Era undringar över varför jag ger örter el. inte. eller så får ni gå in på min hemsida så förstår ni kanske varför en av våra hästar får örter.

Mvh Ewa
 
Sv: Ge örter till dräktiga ston ?

Jag ger hallonblad i några veckor före fölningen för att stärka slemhinnorna i livmodern.

Jag har hästägarens örtabok någonstans... går och letar...

//Sita
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: moon
·
M
Foder & Strö Jag ska köpa ett antal utvalda örter till min häst och ge under en period för att stärka hennes immunförsvar. Jag har valt ut maskros...
2
Svar
21
· Visningar
3 235
Senast: HelenaHandberg
·
D
Hästvård Fått 2 rekomendationer som skiljer sig en hel del . Använder mkt örter till mig själv men det enda jag använt till häst är Munkpeppar...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp