Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

B

BREA

Min systers hund fick igår en fyrverkeripjäs uppkörd i ansiktet och han blev såklart jätterädd. Slet sig, sprang ut på motorvägen och bröt nacken direkt när bilen kom:cry:, fick ett samtal precis om vad som hänt och jag blir sä jäkla arg och ledsen, hade folk och fä inte skjutit smällare till höger och vänster hade hennes underbara hund fortfarande levt...han var lite harig kan jag erkänna men vad som helst ska inte djuren behöva tåla, och husfriden blir ju inte bättre heller av att ungar springer runt titt som tätt och fyrar av smällare.. snälla ge mig lite feedback, jag är verkligen ledsen nu:cry::crazy:
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Shit, vad obehagligt!

Jag beklagar verkligen.
Hemma hos oss finns en hund som är skottfast och en som blir lite låg vid skott, men han får inte panik på något sätt. Jag bor dessutom rätt bra och har själv aldrig varit med om att någon dängt av smällare precis brevid mig och hundarna.

Förstår att det känns helt vidrigt för er!
Det är bedrövligt att folk inte bara låta bli att smälla - dom finner det dessutom häftigt att göra det i andras omedelbara närhet.
Snorungar som kastar smällare på djur, människor och kanske framförallt äldre människor borde det vara skottpengar på.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Åhh tack:bow: min syster är utom sig, jag är glad att jag bor lungt men hon som hundägare i lägenhetsområde känner inte sig trygg, med all rätt. Andra hunden får klara sig på snabba korta promenader nu tills den värsta nyårshysterin lagt sig, tyvärr. Klart man blir skraj efter nått sådant. Men du har rätt i att de som inte tänker på djuren borde åtminstone tänka på folket, inte bara gamla människor, nyårsafton förra året var en pers då man försökte röra sig i helsingborg utan att få pjäser siktade på en, jag kan inte förstå att det finns ungar som verkligen SIKTAR på djur/människa och inte fattar att det gör ont på måltavlan eller vad det kan få för konsekvenser..:cool::eek:
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Nej men fy! :cry:

Jag avskyr dessa tider med smällare, har en oberörd hund & en som är berörd men inte rädd. Men jag tänker på alla hundar som är rädda, panikslagna & även alla som skadas osv.
Kom på ett gäng pojkar förra året med att smälla papperskorgar, jisses vad jag blev förbannad då & har inte sett dom igen, men de är nog bara lite längre bort på området, för smäller gör det, i tid & otid. & jag undrar hur man som förälder inte kan bry sig, kanske inte om hundarna, men om sina barn, så många som blir skadade, mest män & personer under 18 år..

Jag undrar när de ska få bukt på detta, barn/ungdomar under 18 får varken köpa eller använda fyverkerier. Dessutom enligt 2 § i djurskyddslagen skall djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Att använda fyrverkeripjäser i djurs närhet är inte förenligt med denna bestämmelse.
Brottsbalken (1962:700)
Den som använder fyrverkerier i djurs närhet kan göra sig skyldig till brottet djurplågeri, t. ex. om fyrverkerier används i syfte att skrämma djur. Även den som av grov oaktsamhet utsätter djur för lidande genom att använda fyrverkerier kan göra sig skyldig till detta brott.
Straff för detta är böter eller fängelse upp till två år.

Hinner inte skriva mer nu, men ni kan inte polisanmäla händelsen då? Det tycker jag absolut att ni ska om ni inte gjort det.
Styrkekramar!
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Jag har en hund som är skottfast, men som reagerar på just fyrverkerier och jag har dessutom en annan som är rädd på riktigt.

Vad jag tycker handlar egentligen inte om hundarna, jag ser gärna att det skjuts fyrverkerier vid nyår, men blir jäkligt irreterad när det ska skjutas två veckor före och två veckor efter. Jag ser egentligen ingen anledning att vanligt folk ska få köpa fyrverkerier, utan tycker att såna spektakel kan ordnas på olika platser i och av kommunen man bor i-på tolvslaget.

TS, beklagar det som hände din hund. Vad fruktansvärt :(
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Jag håller med angående tiden det smälls.

Jag gillar att kolla på fyrverkerier och tycker att det är mysigt på 12slaget.
Däremot känns det helt meningslöst att panga på hur lång tid som helst innan och gärna ända till efter påsk typ.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Usch vad tråkigt, jag beklagar verkligen!!
Jag håller med MrsScabtree mfl, om folk kunde hålla sej till att fyra av vid 12slaget så vore de okej, då kunde man se till att hålla sej borta,
men de är svårt att undvika när dom ska skjuta i flera dagar/veckor :(

Min äldsta hund fick själv smällare kastade på sej som valp, de var på första maj, vi var ute och gick och några "småpojkar" (12-13år) ville skämta till de och kastade såna smattersmällare mot Midas som bara var 5mån gammal.

Jag talade lugnt och sansat om för dom att om jag någonsin igen ser att dom gör något liknande mot en hund så ska jag tända på en smällare och köra upp den där bak på dom :devil:
Dom blev lite skakis, men förhoppningsvis gör dom aldrig om de igen.
Midas blev såklart jätterädd, men som tur var sitter inget av de kvar.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Usch vad hemskt!!!! Beklagar sorgen :cry:
Det är bara förjävligt att folk skjuter hej vilt dygnet runt innan på och efter nyår!!!:mad:
Att man ska behöva vara livrädd i flera dagar över djuren för att folk är såna idioter:mad:
Egentligen tycker jag det borde förbjudas helt för djurens skull, men om folk ändå kunde smälla ENBART klockan tolv på nyårsafton, borde fan vara lag (som följs) på det!!!!! Fy fan.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Usch så hemskt!
Själv avskyr jag fyrverkerier sen en nyårsafton när ett ungdomsgäng tyckte det var en toppenidé att slå sönder fönsterna till vår färgaffär (vi bodde ovanpå) och slänga in raketer där.
När min pappa och mina morbröder gick ut för att stoppa dem eftersom hela huset kunde flugit i luften så slutade det med att de blev misshandlade och min ena morbror fick ligga på sjukhus i flera dagar med bla spräckt mjälte(tror jag det var, jag var som sagt inte så gammal). Vi barn (jag var typ 8 år) satt uppe och väntade på att bli sprängda i luften och grät. Det var hemskt.

Sen skulle de väl vara ÄNNU roligare så när vår hund kom ut så fick de tag i henne och smällde av en raket rakt mot hennes bakdel och hon for iväg. Efter en vecka hittade vi henne igen i alla fall ute i skogen men hon blev fullständigt hysterisk av minsta smäll resten av sitt liv. (och jag med)
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Ja jag hatar kombinationen fyverkerier och djur.


Vi saknar Lady fortfarande.. Undrar vart hon tog vägen.. :(
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Vad jag tycker handlar egentligen inte om hundarna, jag ser gärna att det skjuts fyrverkerier vid nyår, men blir jäkligt irreterad när det ska skjutas två veckor före och två veckor efter. Jag ser egentligen ingen anledning att vanligt folk ska få köpa fyrverkerier, utan tycker att såna spektakel kan ordnas på olika platser i och av kommunen man bor i-på tolvslaget.

TS, beklagar det som hände din hund. Vad fruktansvärt :(

Jag håller med, fyrverkeri är trevligt på tolvslaget och vid andra högtider men jag slipper gärna smällandet i tid och otid.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Vad jag tycker handlar egentligen inte om hundarna, jag ser gärna att det skjuts fyrverkerier vid nyår, men blir jäkligt irreterad när det ska skjutas två veckor före och två veckor efter. Jag ser egentligen ingen anledning att vanligt folk ska få köpa fyrverkerier, utan tycker att såna spektakel kan ordnas på olika platser i och av kommunen man bor i-på tolvslaget.

:bow: kunde inte sagt det bättre själv! Då kan man välja om man vill vara i närheten av spektaklet eller inte.

Jag har själv en berörd hund som går att öertala till fortsatt promenad vid enstaka smällar, men som såklart blir rädd när de börjar smälla ordentligt. Som tur är snäller de inte så mycket innan och efter nyår här. Förra året var jag ute i stugan på nyårsafton och hade en lugn och skön kväll utan rädd hund och kunde se fyrverkerierna på lagom avstånd. I år ska jag jobba och hunden ska med eftersom han trots allt är tryggast med mig, det får bli hög volym på tvn och bomull i öronen.

Beklagar verklgen din systers hund TS :( Jag har inte ord för hur mycket jag hatar sådana människor.


Efter alla 'olyckor' med rakter förstår jag inte varför inte regeringen eler vem fan det är som bestämmer tar sitt ansvar och förnbjuder skiten. Så JÄVLA slapphänt att det inte är sant.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Fy vad hemskt! Lider verkligen med dig och din syster. Jag begriper inte hur man kan tycka det är roligt (för jag antar att det är därför de beter sig så) att skrämma djur. Men jag antar att dom inte förstår vilka konsekvenserna kan bli... speciellt när det blir så fruktansvärt som i ert fall.

Man vet inte vad man ska skriva för att det ska kännas bättre... inga ord kan ersätta er förlorade familjemedlem. Även om "gärningsmännen" skulle hittas och straffas så skulle kanske inte mycket förändras, men jag hoppas ändå att dom får någon typ av straff, och hårt ska det vara!

Kramar på er och jag hoppas verkligen att det händer er mycket gott 2009.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Efter alla 'olyckor' med rakter förstår jag inte varför inte regeringen eler vem fan det är som bestämmer tar sitt ansvar och förnbjuder skiten. Så JÄVLA slapphänt att det inte är sant.

Instämmer.

-flera hundra människor skadas varje år
-det stör vilda djur så som husdjur
-undersökning på lunarstorm nyligen (läste i metro) avslöjade att en väldigt stor andel av de unga som ska supa vid nyår och ska smälla smällare samtidigt
-det skitar ner miljön och vi får sotig dimma över stan i två dagar efteråt, för att inte tala om alla pinnar, tomma behållare och annan skit som ligger överallt
-de lagar och regler som följs angående smällare/fyrverkerier följs inte. Åldersgräns är 18år, man får inte använda dem inom tätbefolkat område och endast på ett fåtal högtidsdagar per år
- det är bokstavligen att bränna pengarna för att stå och glo mot himlen och bli imponerad av att "det bläääänker...!". :cool:

Jag fattar faktiskt inte varför de fortfarande säljs till vem som helst? :confused:
Varför inte låta varje stadsdel/by/ort/stad ha att jättearrangemant vid 12-slaget istället? Alla småfjuttar som folk köper är ändå inte snygga. Smäll en timme vid tolv och slå på stort så det blir nåt att titta på istället för att låta snorungar utan omdöme härja runt i flera veckor...

/frustrerad och ägare till hund som är rädd för smällare

Mays- det var något av det värsta jag hört... Jag hade varit redo att mörda och lemlästa om någon gjort så mot min hund... Jag beklagar verkligen.
Tänk vilka IDIOTISKA människor det finns ändå.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Beklagar sorgen, fy så hemskt!:cry::cry:

Jag har ett bra förslag - förbjud fyrverkerier!
Och så kan kommunen ha ett fyrverkeri på en bestämd plats inne i staden någonstans, dit folk kan åka och beundra det eller se det från någon utsiktsplats hemifrån, och hundägarna kan dra sig bort från eländet om hundarna är rädda.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

vad hände med lady? behöver inte berätta

Ja hemma hos mig har folk börjat smälla på vår gård :eek: och det började redan för 3 dagar sedan och smällarna är inga små och måste gå där för att komma ut ur lägenheten... När dom smällde kl 1 på natten så skrek jag ut och hotade med att anmäla till polisen då jag vet vem det är.

Ringde till ok med polisen idag då det väl finns en lag på att man inte får smälla innan nyår?? men dom sa att dom inte kunde göra något :cool::crazy::mad:

ja och som tur är så är min hund inte så rädd för smällare men har min brors Border collie valp här nu så .. och bor i landskrona och i centrumen = värsta smällar attackerna :mad:
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Sen skulle de väl vara ÄNNU roligare så när vår hund kom ut så fick de tag i henne och smällde av en raket rakt mot hennes bakdel och hon for iväg. Efter en vecka hittade vi henne igen i alla fall ute i skogen men hon blev fullständigt hysterisk av minsta smäll resten av sitt liv. (och jag med)

Smällde dom av en raket hunden??? Herregud man blir mörkrädd över vilka j*vla idioter det finns... Om jag sett det hade jag tryckt upp en stooor raket i r*ven på dom och fyrat av!:devil::cool:

mays
Jag beklagar det hemska som hänt din systers hund!

( Har själv en skott rädd vovve.)

/Charlottee
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Man får inte skjuta fyverkerier i tätbebygt område om det kan skada eller avsevärt störa person eller egendom & sällskapsdjur räknas som egendom.. Men lagen är lite luddig.. Skulle hellre se att man får skjuta utanför områdena mellan vissa klockslag &/eller att staden/kommunen fixar fyverkerier på x antal ställen i stan vid tolvslaget...

Var ut för nån timme sen & sa till ett gäng, på ca 10-12 pers, varav tre vuxna som var & smällde fem meter från en lekpark & max 30m från ett hus m lägenheter, de slutade inte tutta på när jag kom gående med hundarna. De sa att de skulle göra det imorgon istället när liten skitförbannad fjutten kom dit... :devil: Men glömde såklart säga åt dom att städa upp efter sig.. suck

För det är ju inte miljövänligt, både rök & skit upp i luften & så de livsfarliga saker som blir kvar/ramlar ner.. usch...

Nä ska lugna ner mig helt & sen sova & njuta av ett par dagar på landet med hundar, sambo & vänner.. :)
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Det finns inte ord som räcker när sådant händer....Beklagar verkligen.

Jag har varit ute för något liknande. Men den small cirka 1 meter från mitt ansikte istället för hunden. Fly förb......... blev jag, men föräldrarna till barnet tyckte att det var ju bara en gång om året.....Det blev en tillfällig hörselskada för min del som gav med sig efter 2-3 veckor. Det kunde ha blivit mycket värre, skador i ansiktet t ex. Hunden var med, men det enda han reagerade på var att det blänkte till på marken när den tändes. I ett par veckors tid reagerade han på allt som blänkte på marken. Att det small reagerade han inte på. Han har nu ikväll sovit som en "klubbad oxe" när någon i huset intill har smällt och skickat upp raketer cirka 2-3 meter från hans sovplats. Endast husväggen emellan.

Tankarna går givetvis till alla hundar som är rädda för skott/smällare/raketer. Vår första hund var superrädd och kröp in under något så lågt som möjlig för minsta lilla knall/smäll.
 
Sv: Någon mer än jag som HATAR fyrverkerier och effekten det har på våra djur?!

Tankte tacka for all omtanke och feedback.
Lilla Leon ar nu kremerad, ja de skot pa honom, veterinaren som undersokte honom kunde till och med se var den hade hamnat,sa hon kunde skriva pa att de hade skjutit pa honom. Visst hade man velat ta itu med idioterna direkt men det var nog ett bra val att forsoka springa efter hunden som sprang mot vagen istallet for fyrverkeridararna.
Vi har anmalt men har inte hant sa mycket alls, troligtvis for att de var minderariga. Uppfattningen ar ungefar som att det var ett busstreck for mycket.

Men blir inte forvanad nar jag nu till och med last om ungar som statt och skjutit in i hasthagar.

Jag har last pa lite om det har och tydligen ar det sa att i till exempel italien ar det totalforbjud pa att skjuta av fyrverkerier som privatperson om man inte har tillstand.

Jag tycker man ska fa ha speciella plaser man skjuter inom och utanfor dessa platser ska det vara totalt forbjudet. Man maste fa valja om man vill utsatta sig for den risken eller inte, och att valja mellan att stanna inne eller ga ut med sin hund ar inget val.

Och vi i sverige kan tydligen inte alls hantera fyrverkerier pa et sakert satt, hur svart kan det vara att bli lite hardare da? far man boter for att ha varit felparkerad i en timme borde man fa boter om man skjutit av en smallare sapass nara en annan individ...

Nasta nyar langtar man inte efter..

men i alla fall ,aterigen, TACK:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp