Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Aha, du menar så :idea::up: Då har jag nog missförstått dig hela tiden :D Ok, men det ser jag faktiskt inte som möjligt. Ett EU-beslut av den här typen ska ju gälla hela EU för att vara meningsfullt, annars kan ju varje land få välja fritt bara. Så som det var, innan EU bestämde att det skulle likriktas.
Men den tidszonen finns ju redan inom EU. Det spelar knappast Bryssel någon roll ifall vi har samma tid som Helsingfors eller Berlin.

Jag tycker ändå inte att vi ska byta tidzon, eftersom jag tycker att vi ska ha den som vi ligger naturligt i. Sen hoppas jag ju att EU ska välja rätt i beslutet också, och därmed välja normaltiden. Men ska jag vara ärlig, så är jag tveksam till att EU kommer att komma överens i denna fråga :angel: Och diskussionen om när vi ska förväntas börja jobba är ju fritt fram för arbetsmarknadens parter att ta ändå, det är ju uppenbart så att vi önskar olika där och att våra dagar inte ser likadana ut längre som förr i tiden.
Att vi är oense om saken är ju lätt att konstatera :D.
Tyvärr är ju arbetsmarknadens parter ungefär lika rörliga som Mount Everest. Med andra ord det rör sig ofta mycket långsamt på det området.
 
Och det där med att komma överens om tiden blir ju alltid en segdragen historia. Här kommer ett klipp som beskriver när vi införde gemensam normaltid i Sverige (innan järnvägens utbyggnad hade vi lokaltid). Lite roligt att vi var först i världen :)

"Debatten blev seg och på svenskt sätt ytterst lång. Den pågick mellan lärda män och politiker i femton år, innan riksdagen kunde komma överens om en kompromiss. Svensk normaltid skulle följa meridianen ungefär emellan Stockholm och Göteborg. Den går cirka två mil väster om Östersund, passerar Leksand, Motala, Eksjö och lämnar Sverige en mil öster om Karlshamn. Folket i alla dessa orter behövde inte ändra sina klockor – de blev riks-likare för Sveriges klockor. Den 1 januari 1897 fick alla andra ställa om sina klockor i landet. Varje ort fick veta hur många minuter framåt eller bakåt visarna skulle ställas.

Sverige var det första landet i världen som lät införa standardtid för hela landet. Det var en stor händelse. Tidningarna skrev om folk som stod i kö utanför urmakarna för att få sina klockor rätt ställda."
 
Men den tidszonen finns ju redan inom EU. Det spelar knappast Bryssel någon roll ifall vi har samma tid som Helsingfors eller Berlin.


Att vi är oense om saken är ju lätt att konstatera :D.
Tyvärr är ju arbetsmarknadens parter ungefär lika rörliga som Mount Everest. Med andra ord det rör sig ofta mycket långsamt på det området.

Ja vi får nog helt enkelt konstatera det :D Det spelar ju dem roll, och mig vad andra länder bestämmer sig för, eftersom jag tycker att det är bra om vi hela världen omkring håller oss till ett gemensamt överenskommet system. Stora länder som har flera tidzoner måste man ju fortfarande hålla reda på, men annars tycker jag helt enkelt att det är bra att ett land som geografiskt ligger en zon väster ut har -1 i tid och ett land som ligger en zon österut har +1. Sen får de länder som vill börja arbeta kl 6 göra det, och de som vill börja kl 10 göra det, de som vill ta siesta mitt på dagen göra det, o.s.v. Tiden blir då förutsägbar, men vi justerar vårt arbete så att de passar våra lokala förutsättningar, istället för att vi ska justera tiden efter när vi vill arbeta 2018. För mig är det inte svårare än så :)
 
Nu har jag röstat. Tack för att du delade detta!

Jag undrar var du hittade information om den här omröstningen? Jag har aldrig sett någon liknande omröstning om något, men jag gissar att det här inte var ett unikt tillfälle? Kan man typ prenumerera på påminnelser om röstningar, eller hur håller man koll?

Hej Jag har haft lite om mig IRL sedan jag startade denna tråden och bara snabbt hunnit läst alla svar mellan varven så ursäkta sent svar och återkoppling :)

Jag hittade denna omröstningen tack vare en debatt artikel i Aftonbladet av Lena Mellin och jag hittade fler omröstningar av samma typ -att folk i EU kan inkomma med åsikter i olika frågor på den här länken : https://ec.europa.eu/eusurvey/home/publicsurveys
Som jag har fattat det hela kan sådana här ”surveys” uppstå om frågan väcks av ett EU land.
Denna omröstning angående sommartidens växlande etc kommer pga man i Finland startade namninsamling om det och fick 70000 namnunderskrifter. Men Finland kunde inte ensamt bestämma parlamentariskt om detta då det finns ett bindande EU-direktiv om omställande av klockan i alla EU-länder från 2002 så parlamentet(regeringen) i Finland väckte frågan till EU
Och EU vill få in synpunkter från medborgarna i frågan för att få ett underlag och vägledning till hur de ska besluta senare. Men omröstningen är just det. Ett underlag och inte tvingande pga hur folk röstat.
Hittade en artikel som belyste det hela ang sommartiden ganska bra :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-parlamentet-rostar-om-sommartiden

Ang om man kan prenumerera på påminnelser om omröstningar så vet jag inte om det går -har inte hunnit kolla upp det men att spara länken överst om surveys i EU kan ju vara en bra väg om man kommer ihåg att kolla där lite nu och då vad som är på tapeten :)
 
Alltså drömmen!!! :love:

Måste erkänna att soluppgång kl kvart i tio på julafton (Stockholm, jag vet att den i många delar av landet går upp så sent även med normaltid) inte direkt är nån dröm, möjligen en mardröm. Det är illa nog med kvart i nio som det är med normaltid. Jag tycker att det är jobbigt nog att det nästan är mörkt när jag kliver upp nu.

Min undran är som vanligt när ni som vill ha sommartid året runt stiger upp när ni får välja själva?
 
Jag har röstat och jag bryr mig inte om vilken tid bara den är en och samma!

Är ändå uppe långt före solen under vintern.
 
Jag brukar faktiskt försöka köra sommartid hela året. Har flexitid på jobbet så där är det inga problem, men andra tidsbestämda aktiviteter ställer till det, t.ex. träningar som blir en timme senare på kvällarna när resten av världen ställer om till vintertid. :mad: Ger som oftast upp nångång i november/december dock, då är det mörkt nästan hela dygnet oavsett.

För mig som bor på västkusten av Norge är det i praktiken rätt stor skilnad på när solen går ner jämfört med om jag skulle bott i Sverige som ligger längre österut. I Skåne blir det mörkt typ 45 min tidigare på vintern. Så det är en sak som gör mig mindre benägen att flytta till Sverige faktiskt.. :p
 
Måste erkänna att soluppgång kl kvart i tio på julafton (Stockholm, jag vet att den i många delar av landet går upp så sent även med normaltid) inte direkt är nån dröm, möjligen en mardröm. Det är illa nog med kvart i nio som det är med normaltid. Jag tycker att det är jobbigt nog att det nästan är mörkt när jag kliver upp nu.

Min undran är som vanligt när ni som vill ha sommartid året runt stiger upp när ni får välja själva?

Det är väl helt enkelt olika när man föredrar att ha det ljust: morgon eller eftermiddag.

Jag vaknar ändå så tidigt (både jobbdagar och lediga dagar) att en timmes mer ljus inte spelar någon roll. Det är ändå mörkt när jag går upp. På jobbdagar är jag ändå på jobb innan solen gått upp. Men eftersom jag slutar så pass tidigt på dagen (och har möjlighet att gå lite tidigare en del dagar) så har jag stor nytta av en extra ljus timme på eftermiddagen.
 
Måste erkänna att soluppgång kl kvart i tio på julafton (Stockholm, jag vet att den i många delar av landet går upp så sent även med normaltid) inte direkt är nån dröm, möjligen en mardröm. Det är illa nog med kvart i nio som det är med normaltid. Jag tycker att det är jobbigt nog att det nästan är mörkt när jag kliver upp nu.

Min undran är som vanligt när ni som vill ha sommartid året runt stiger upp när ni får välja själva?
Klockan åtta ungefär. Året runt. Det är den extra timmen på eftermiddagen på vintern som gör enormt mycket positivt för mig. Jag bor långt norrut och när det blir mörkt klockan 13 så är det stor skillnad om man får ha ljust till 14.. när jag pluggar kliver jag upp 06 ca, så det spelar ändå ingen större roll när det blir ljust på morgonen för mig.
 
Totalt vansinne att så många röstat för sommartid istället för normaltid. Hoppas som fan att man inte tar fasta på detta.

Varför är det vansinne? För mig finns ingen normaltid utan bara sommar- och vintertid. Efter snabb googling ser jag att jag inte ens var född när tidsomställningen infördes. Jag ser bara till vad som hade gett mig mest. Och det är en extra ljus timme på eftermiddagen. Det kan vara skillnaden mellan att hinna vara ute i dagsljus eller inte under den mörkaste tiden på året.
 
Fast vintertid ÄR normaltid. Det är den tidzonen vi ska vara i. Sommartid är en justering, ett påhitt. Varför skulle vi fortsätta med det?

För att då får vi en timmes extra dagsljus på den tiden av dagen då man har större nytta av det. Den extra timmen på morgonen när jag sitter på kontoret har jag ingen nytta av alls. Här går solen ner kl 15 som tidigaste på vintern och om det hade kunnat vara ljust till kl. 16 hade det inneburit att jag hade hunnit ut i ljuset efter jobbet. Att ha den timmen mellan kl. 8-9 på morgonen ger mig ingenting eftersom jag då sitter på kontoret. Men jag tror inte det blir någon förändring alls. Det skulle kosta för mycket pengar att ställa om tillbaka till en tid hela året att det inte kommer bli av.
 
@Lingon Men vi kan inte ha en hittepå-tid baserad på hur folk vill att ljuset ska passa dem. Det finns en normaltid, och den bör vi hålla oss till.

Jag är faktiskt chockad över att så många vuxna människor röstat som de gjort.
Det känns som att du är lite fast i att "det SKA vara så!". Väldigt mycket människor tycker att det är tokigt och skulle må bättre av en förändring, jag tycker att det är kul att en röstning visar att merparten skulle vilja ha/må bättre av sommartid året runt.

Själva omställningen stör mig inte. Det är den förlorade timmen på eftermiddagen som gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp