Bukefalos 28 år!

Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?
I mycket mindre utsträckning än att det blir mörkt väldigt tidigt på dagen. Jag trivs bäst runt midsommar då solen aldrig går ner, det röstar jag för att vi får ha året runt! :rofl:
 
Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?

Nä, det är lite mysigt :-) Mörkt tidigt på eftermiddagen däremot är inte roligt alls...
 
I mycket mindre utsträckning än att det blir mörkt väldigt tidigt på dagen. Jag trivs bäst runt midsommar då solen aldrig går ner, det röstar jag för att vi får ha året runt! :rofl:
DET förstår jag, men då jämför man ju mängden ljus, vilket blir fel i den här frågan. Att folk mår bättre under perioden med sommartid lär ju främst ha med mängden ljus att göra än när på dygnet det uppträder.

Personligen är jag inget fan av vintern generellt, så att flytta ifrån Sverige finns redan på kartan. Skulle det bli permanent sommartid lär det dock behöva ske snabbare för att jag ska palla med livet. Men det kanske inte är fel med ännu en anledning. :D
 
Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?

Den negativa påverkan är marginell jämfört med det underbara att det är ljust när jag slutar jobbet. Det ger mig energi att orka göra saker efter jobbet. Som det är nu känns november till februari som en blöt filt som man måste tvinga sig igenom, men så fort det är ljust när jag går från jobbet får jag massor av energi.
 
Är det ingen som tänkt tanken på att prata med arbetsgivaren om lite förändrad arbetstid istället för att driva frågan politiskt? Det kan ju ändå inte spela roll huruvida klockan en viss tidpunkt heter 7 eller 8 eller 9, för trivsel och mående.
 
Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?

Nu jobbar jag oregelbundet men jag minns hur det var när jag gick i skolan 😣
Mycket hellre ljust när man slutat, på morgonen är det ju mörker halva året vilket som.
 
Är det ingen som tänkt tanken på att prata med arbetsgivaren om lite förändrad arbetstid istället för att driva frågan politiskt? Det kan ju ändå inte spela roll huruvida klockan en viss tidpunkt heter 7 eller 8 eller 9, för trivsel och mående.
Gick inte pågrund av öppetiderna på kontoret.
 
Är det ingen som tänkt tanken på att prata med arbetsgivaren om lite förändrad arbetstid istället för att driva frågan politiskt? Det kan ju ändå inte spela roll huruvida klockan en viss tidpunkt heter 7 eller 8 eller 9, för trivsel och mående.

Det är långt ifrån alla jobb där det är möjligt. På mitt jobb måste vi vara på plats en viss tid, övriga tider går socialjouren in. Det fungerar inte för verksamheten om folk ska bestämma sina egna arbetstider.
 
DET förstår jag, men då jämför man ju mängden ljus, vilket blir fel i den här frågan. Att folk mår bättre under perioden med sommartid lär ju främst ha med mängden ljus att göra än när på dygnet det uppträder.

Personligen är jag inget fan av vintern generellt, så att flytta ifrån Sverige finns redan på kartan. Skulle det bli permanent sommartid lär det dock behöva ske snabbare för att jag ska palla med livet. Men det kanske inte är fel med ännu en anledning. :D
Jag kom ifrån frågan lite där, mängden ljus är självklart omöjligt att styra, men kan jag få en timme ljusare på eftermiddagen skulle det underlätta mitt liv enormt!

Men du tycker tvärtom, och det får du ju självklart göra. 😊
 
Är det ingen som tänkt tanken på att prata med arbetsgivaren om lite förändrad arbetstid istället för att driva frågan politiskt? Det kan ju ändå inte spela roll huruvida klockan en viss tidpunkt heter 7 eller 8 eller 9, för trivsel och mående.
I vår verksamhet fungerar det inte att ändra tiderna av olika skäl.
 
Jag hoppas på att forskning på vilken av tiderna som passar oss blir avgörande om det blir normaltid eller sommartid året runt.

För mig personligen är det bajs med att solen går upp så sent på vintern och blir ju ännu värre om det blir sommartid året runt:wtf:, lyckades ju nyss byta till kvällspasset på jobbet för att få så många ljusa timmar som möjligt på vintern så jag personligen vill ha normaltid.
 
Har ju inte med åldern att göra hur man påverkas. Jag påverkar av någon anledning väldigt mycket av den, är trött hela den veckan tiden ställs om och allt känns fel. Att det handlar om att bara sova en timma mer eller mindre är det inte då jag i vanliga fall har oregelbundna sömntider ändå.

Jag skrev vuxen frisk för att folk inte skulle säga "men min son på 4 år" eller "jag har faktiskt x som gör att bla bla". :p

Jobbigt för dig att du blir så påverkad!
 
Hej Jag har haft lite om mig IRL sedan jag startade denna tråden och bara snabbt hunnit läst alla svar mellan varven så ursäkta sent svar och återkoppling :)

Jag hittade denna omröstningen tack vare en debatt artikel i Aftonbladet av Lena Mellin och jag hittade fler omröstningar av samma typ -att folk i EU kan inkomma med åsikter i olika frågor på den här länken : https://ec.europa.eu/eusurvey/home/publicsurveys
Som jag har fattat det hela kan sådana här ”surveys” uppstå om frågan väcks av ett EU land.
Denna omröstning angående sommartidens växlande etc kommer pga man i Finland startade namninsamling om det och fick 70000 namnunderskrifter. Men Finland kunde inte ensamt bestämma parlamentariskt om detta då det finns ett bindande EU-direktiv om omställande av klockan i alla EU-länder från 2002 så parlamentet(regeringen) i Finland väckte frågan till EU
Och EU vill få in synpunkter från medborgarna i frågan för att få ett underlag och vägledning till hur de ska besluta senare. Men omröstningen är just det. Ett underlag och inte tvingande pga hur folk röstat.
Hittade en artikel som belyste det hela ang sommartiden ganska bra :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-parlamentet-rostar-om-sommartiden

Ang om man kan prenumerera på påminnelser om omröstningar så vet jag inte om det går -har inte hunnit kolla upp det men att spara länken överst om surveys i EU kan ju vara en bra väg om man kommer ihåg att kolla där lite nu och då vad som är på tapeten :)
@Petruska
Har du sett detta svaret till dig? :)
 
Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?
Att gå upp i mörker 5,5 månad/år eller 6 månader /år är för mig rätt likvärdigt. När det gäller att åka hem från jobbet i dagsljus spelar varje dag en avgörande roll.
 
Jag läste om det på DI förut. Juncker säger att de vill göra som de röstande vill, vilket är sommartid, Men det är bara 1 procent av EU-medborgarna som röstat. Dessutom krävs det att alla EU-länder går med på det ... och det lär bli en lååååång process.

https://www.di.se/nyheter/juncker-sommartiden-avskaffas/

Kanske inte så lång process trots allt :)
http://www.gp.se/nyheter/världen/eu-vill-slopa-tidsomställning-2019-1.8254625
Hoppas nu att Sverige väljer sommartid och inte ”normal”
 
Det blir en omställning till normaltid nu i oktober, jag hoppas det inte kommer några fler omställningar efter det. :up:

Jo, det ska väl börja gälla efter nästa omställning till sommartid. Senaste i vår ska varje land bestämma om de ska gå tillbaka till normaltid eller vara kvar i sommartiden.

Om vi nu har någon regering då O_o

(Kanske ska vi ha ett nyval ändå...känner att den här frågan inte fick tillräckligt utrymme i valdebatten ;):D)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp