Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

@Lingon Men vi kan inte ha en hittepå-tid baserad på hur folk vill att ljuset ska passa dem. Det finns en normaltid, och den bör vi hålla oss till.

Jag är faktiskt chockad över att så många vuxna människor röstat som de gjort.
All tid är hittepåtid så vad ger dig rätt att nervärdera mitt sätt att se på hittepåtiden och anse att din hittepåtid är den enda rätta?
 
Jag instämmer med de som tycker permanent ”sommartid” är ett fantastiskt bra förslag.

Mörkt är det oavsett på morgonen när jag ska upp i oktober-januari.
Att mörkret kommer senare på eftermiddagen/kvällen är guld för mig ang både ork och energi samt möjlighet att rida ut ordentligt. För att kortdra några exempel.
 
Måste erkänna att soluppgång kl kvart i tio på julafton (Stockholm, jag vet att den i många delar av landet går upp så sent även med normaltid) inte direkt är nån dröm, möjligen en mardröm. Det är illa nog med kvart i nio som det är med normaltid. Jag tycker att det är jobbigt nog att det nästan är mörkt när jag kliver upp nu.

Min undran är som vanligt när ni som vill ha sommartid året runt stiger upp när ni får välja själva?

Det beror på när jag går och lägger mig.
Brukar gå upp mellan 07 och 11 de dagar jag inte ställer klocka.
 
Min undran är som vanligt när ni som vill ha sommartid året runt stiger upp när ni får välja själva?

Jag har inte följt trådar om folks preferenser ang sommartid innan osv. Men varför är den frågan relevant känner du?

Det låter som du tror att gemene man som förespråkar sommartid har ett schema som innebär att de skulle kunna välja att gå upp en tid på morgonen när det är ljust? Eller vad menar du?
 

Totalt vansinne att så många röstat för sommartid istället för normaltid. Hoppas som fan att man inte tar fasta på detta.

Har ni sett något hur fördelningen var mellan att välja sommar- respektive normaltid när tidsomställningen slopas? Jean-Claude Juncker har uttalat sig att folket ville ha sommartid, men i flera andra artiklar jag sett sägs i rubriken att 80% vill avskaffa sommartiden (dvs normaltid alltid råda) och när man läser artikeltexten så sägs det är så att 80% vill avskaffa tidsomställningen vilket ju inte säger något alls om vilken tid de vill ha då.

Nu verkar det som att det i vilket fall blir upp till varje land att bestämma vilken tid som ska råda, och att EU bara ska bestämma att tidsomställningen ska avskaffas. Det var ju tur det, höll på att få en chock när jag läste Junckers uttalande om att följa folkets röst från en relativt undanskymd undersökning där 65% av rösterna kom från Tyskland. Men än är inte tiden ur led, tack och lov

Kanske blir folkomröstning till nästa val 2022...?
 
För att då får vi en timmes extra dagsljus på den tiden av dagen då man har större nytta av det. Den extra timmen på morgonen när jag sitter på kontoret har jag ingen nytta av alls. Här går solen ner kl 15 som tidigaste på vintern och om det hade kunnat vara ljust till kl. 16 hade det inneburit att jag hade hunnit ut i ljuset efter jobbet. Att ha den timmen mellan kl. 8-9 på morgonen ger mig ingenting eftersom jag då sitter på kontoret. Men jag tror inte det blir någon förändring alls. Det skulle kosta för mycket pengar att ställa om tillbaka till en tid hela året att det inte kommer bli av.

Nu råkar det ju vara så att alla inte jobbar inomhus. Och när "man" har bäst nytta av en extra ljus timme är inget som du kan säga. Du kan möjligtvis säga att du har bäst nytta av ljusare på kvällen. Jag har mest nytta av ljusare mornar.
 
All tid är hittepåtid så vad ger dig rätt att nervärdera mitt sätt att se på hittepåtiden och anse att din hittepåtid är den enda rätta?

Jag kan visserligen förstå att du tycker att ordet hittepåtid kan kännas lite provocerande, och som du säger så är ju definitionen av tiden i sig en mänsklig konstruktion. Samtidigt så är den ju faktiskt definierad baserat på naturliga fenomen som står utanför den mänskliga påverkan. Man hade naturligtvis från början kunna säga att solen ska stå som högst kl 1 istället och ändå följa samma tidsprinciper i stort, men nu gjorde man inte det. Och hade man gjort det så hade ju arbetsdagen ändå haft samma historia och troligtvis ändå legat en timme fel i ert tycke, även om klockan hade visat en annan siffra. Och då hade ni förespråkat att klockan borde flyttas så att solen står som högst klockan 2 istället. Så utifrån att världen kommit överens om ett tidssystem som de allra flesta följer, så känns det mer "hittepå" att alla länder ska bestämma själva hur de vill definiera sin tid. Jag kan ju tycka att det vore bättre om Arktis kallades syd och Antarktis kallades nord, med i övrigt alla geografiska aspekter lika, men icke desto mindre vore det väldigt opraktiskt om vi i Sverige hade ett egetbestämt system för hur vi ska definiera geografin.
 
Konstant sommartid skulle innebära en soluppgång på min bostadsort 10.30 när det är som mörkast. Nej tack, det är nog sent som det är. Jag gillar omställningarna också, även om det blir en timmes mindre sömn på våren är det ett härligt vårtecken när tiden ändras!

Jag är lätt fascinerad över hur hårt det tar på folk med en timmes omställning. För mig är det helt obegripligt hur en vuxen frisk person kan må dåligt över att sova en timme mindre eller mer på nätterna.
 
Jag har inte följt trådar om folks preferenser ang sommartid innan osv. Men varför är den frågan relevant känner du?

Det låter som du tror att gemene man som förespråkar sommartid har ett schema som innebär att de skulle kunna välja att gå upp en tid på morgonen när det är ljust? Eller vad menar du?

Vad jag menar är att jag upplever att det är ganska få som frivilligt stiger upp väldigt tidigt för att börja dagen tidigt och på så sätt få en timme längre ljus på em. När man jobbar kan man ju inte alltid påverka när man börjar och slutar men när man är ledig kan man ju själv avgöra när man börjar och slutar dagen. Jag upplever också att de flesta med flextid inte utnyttjar den till att börja jobba så tidigt som möjligt, och det är ju också nått som tyder på att det inte finns något skäl att låta dagen börja tidigare vilket det ju blir med ständig sommartid.
 
Vad jag menar är att jag upplever att det är ganska få som frivilligt stiger upp väldigt tidigt för att börja dagen tidigt och på så sätt få en timme längre ljus på em. När man jobbar kan man ju inte alltid påverka när man börjar och slutar men när man är ledig kan man ju själv avgöra när man börjar och slutar dagen. Jag upplever också att de flesta med flextid inte utnyttjar den till att börja jobba så tidigt som möjligt, och det är ju också nått som tyder på att det inte finns något skäl att låta dagen börja tidigare vilket det ju blir med ständig sommartid.

Jaha ok 👍
Personligen känner jag väl att eftersom merparten av folk inte kan sova hur länge de vill utan jobbar 5/7 delar av tiden så spelar frågan om hur de helst vill sova /vakna när de själv vill , inte så stor roll ?

Lider du alltså av
” sommartid” så att du tycker att den tiden är ett problem att förhålla dig till om denna tid var permanent året runt ?

Min erf är tvärtemot din - många med flextid nyttjar den helt tvärtemot det du upplever.
 
Senast ändrad:
Ja jag "lider" av sommartid, även om lida kanske är et väl starkt ord men jag märker klart av den. Jag stiger upp 5 klocktid för att trots 1 timmes pendling och buss som bara går en gång i timmen vara på skolan kring en timme före första lektionen och märker helt klart att min biologiska klocka inte tycker att 4 soltid är morgon. Vänjer mig aldrig riktigt och första veckorna är riktigt hemska. Tycker mig också märka skillnad på eleverna och tror nog att det faktiskt ligger något i den forskning som presenterats senaste åren att tonåringar inte mår bra av tidiga mornar utan borde börja skolan senare på dagen.
 
Konstant sommartid skulle innebära en soluppgång på min bostadsort 10.30 när det är som mörkast. Nej tack, det är nog sent som det är. Jag gillar omställningarna också, även om det blir en timmes mindre sömn på våren är det ett härligt vårtecken när tiden ändras!

Jag är lätt fascinerad över hur hårt det tar på folk med en timmes omställning. För mig är det helt obegripligt hur en vuxen frisk person kan må dåligt över att sova en timme mindre eller mer på nätterna.
Prova jobba natt den natten man får en timmes extra sovtid. Kan tilläggas att den timmen inte räknas på något sätt så man får samma lön men fler jobbtimmar.
 
Prova jobba natt den natten man får en timmes extra sovtid. Kan tilläggas att den timmen inte räknas på något sätt så man får samma lön men fler jobbtimmar.
När jag jobbar den natten får jag tillgodoräkna mig den timmen + OB och om jag jobbar natten på våren så dras det inte av någon timme trots att jag jobbar en timme mindre. Det beror helt på vilket jobb du har vad du får ersättning för.
 
När jag skiftjobbade fick vi INTE betalt för den timmen när klockan ställdes tillbaka med anledningen "jamen på våren får ni en extra timme betald"

BS liksom om man råkade ha dagskift eller vara skiftledig den dagen (natten).
 
Jag är lätt fascinerad över hur hårt det tar på folk med en timmes omställning. För mig är det helt obegripligt hur en vuxen frisk person kan må dåligt över att sova en timme mindre eller mer på nätterna.
Har ju inte med åldern att göra hur man påverkas. Jag påverkar av någon anledning väldigt mycket av den, är trött hela den veckan tiden ställs om och allt känns fel. Att det handlar om att bara sova en timma mer eller mindre är det inte då jag i vanliga fall har oregelbundna sömntider ändå.
 
Nu råkar det ju vara så att alla inte jobbar inomhus. Och när "man" har bäst nytta av en extra ljus timme är inget som du kan säga. Du kan möjligtvis säga att du har bäst nytta av ljusare på kvällen. Jag har mest nytta av ljusare mornar.

Ja, men ska jag rösta så röstar jag ju på det som gynnar mig mest. Sen gör alla andra det också och så blir resultatet det de flesta röstat på. Demokrati.
 
Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?
 
Ni som ser det som ”en timme extra ljus på morgon/kväll”, har ni tänkt på att det snarare är längre tidsperiod med mörker/ljus istället? Permanent sommartid innebär ju över 6 månader med mörka mornar i Svealandsområdet, om man jobbar kontorstider. Påverkas ni inte alls av att det är mörkt när ni går upp på morgonen?

Jag har jobbat både kontorstider 7-16, 9-18 och skiftarbete.
Det som störde mest var ljusa mornar när man jobbat natt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp