Bukefalos 28 år!

Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

moon

Trådstartare
Vi har en vall (bästa vallen) på 1 ha kvar som vi inte hunnit få in pg.av strulande hårdpress som sinkade oss.........,dom andra 2 ha är under tak :)
Det är högt (brösthöjd)& hälften av timotejen fröar av sig.
Hur länge till kan det stå för att vara bra värden för halvblod ? Det är gödslat med axan. När vi skördat det i slutet av Juni dom andra åren så har kvoten legat på över 7 om jag inte missminner mig, rätt så kraftigt.
Regnet ser inte ut att släppa sitt grepp här i Skaraborg, enl. vädret ska det fortsätta Juli ut.
Finns det någon väderspådam/herre här på forumet som kan inge hopp om en ev. skörd i början av Augusti *ler* :confused:

Är det någon mer som har hö kvar att ta in ?

Bönderna här omkring säger att det är ingen fara ännu, men dom är inte så noga med värdena på höet, hör inte till dom som analyserar heller.......

Vi behöver minst 4 torra/varma dagar för att det ska hinna torka, & gärna lite blåst:). Kan inte ensilera det i storbal då vi bara har 2 hästar.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Kan inte svara nåt på värdena men ville bara säga att du inte är ensam, vi har bara fått in ca 1 ton löshö. Det var ett par fina dagar så vi satsade sen regnade det endag och var fint två efter det....man blir så trött!

Som tur var slådde vi inte allt, vi har 3 åkrar kvar. Räcker det inte till mina två isisar får jag köpa resten.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Vi har bara fått in hösilaget än, vädret har varit alldeles för ostadigt för att vi ska våga börja med torrhö.
Håller tummarna för att vädret ska bli stabilare snart, annars blir det hösilage av allt men då blir vi tvugna att köpa in lite torrhö och det känns "surt" när man egentligen har höet men vädret sätter stopp för skörden.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Vi har inte heller fått in allt hö än. Hoppas som du på 4-5 dagar med värme och gärna lite blåst.
Har i och för sig kört hösilage så vi har foder så det räcker men brukar ha hö i början på hösten och slutet på våren när det är varmt.
I värsta fall kör vi ensilage av det som är kvar och säljer och köper in hö istället.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Vi har en vall (bästa vallen) på 1 ha kvar som vi inte hunnit få in pg.av strulande hårdpress som sinkade oss.........,dom andra 2 ha är under tak :)
Det är högt (brösthöjd)& hälften av timotejen fröar av sig.
Hur länge till kan det stå för att vara bra värden för halvblod ? Det är gödslat med axan. När vi skördat det i slutet av Juni dom andra åren så har kvoten legat på över 7 om jag inte missminner mig, rätt så kraftigt.
Regnet ser inte ut att släppa sitt grepp här i Skaraborg, enl. vädret ska det fortsätta Juli ut.
Finns det någon väderspådam/herre här på forumet som kan inge hopp om en ev. skörd i början av Augusti *ler* :confused:

Är det någon mer som har hö kvar att ta in ?

Bönderna här omkring säger att det är ingen fara ännu, men dom är inte så noga med värdena på höet, hör inte till dom som analyserar heller.......

Vi behöver minst 4 torra/varma dagar för att det ska hinna torka, & gärna lite blåst:). Kan inte ensilera det i storbal då vi bara har 2 hästar.
Ta en betesputsare och kör över och utnyttja det som gröngödsling till vallen :cool:
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Jag har fått in ca 4-5 ton och har 2 ha kvar att slå. Det får vänta tills vi har några flera soldagar på rad. Tror inte det blir i Juli, nej:crazy:
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Värdena är redan körda i det, såg en analys på ett som var inplockat för tror det var ca en vecka sedan de hade 18 i protein, de anade det redan innan men tog in det för att hästarna skulle ha något att plocka med som bukfylla om det blir helt omöjligt att få tag på hö till vettigt pris.

En annan en bit härifrån har allt sitt stående kvar och har bestämt sig för att sätta fyr på det framåt hösten inte värt kostnaden att ta hand om skiten och där är alldeles för mkt för att bara hacka sönder det.

Är väldigt tacksam att vi tog in allt vårat tidigt även om vi fick för höga värden hellre det än att stå utan ett sånt här skitår.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Fördelen för vår del är ju att det mognar senare än i södern. Ska bli intressant att läsa analysen sen :eek:
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Ta en betesputsare och kör över och utnyttja det som gröngödsling till vallen :cool:

Gjorde vi häromdagen på ett pytteskifte som inte blev slaget och intaget i slutet av juni tillsammans med det andra :crazy:

*KL*

Hur är det att fälttorka höet sent på säsongen? Är så fuktig luft och mycket dagg här nu.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Segt och tar tid om man inte har supertur och får riktigt riktigt kanonväder, vi sitter och håller tummarna för att sommaren tänker göra entre i augusti (någon gång borde den ju komma tillbaka). Våra vallar som skördades i juni och som det inte var planerat någon andra skörd på då vi fick in hela behovet av hösilage i första står rejält höga nu och måste helt klart skördas en runda till i augusti, vi behöver inte mer hösilage men torr hö skulle suttit fint. Möjligen att vi gör som vi gjorde när vi tog första skörden, vi torkade ner ett mindre fält som om det skulle blivit hö (hade vi fått en fin dag till så hade det varit hundra torrt), sen pressade vi och plastade det i minsta tänkbara fyrkantsbal (storbal), mkt var torrt som hö men inte riktigt allt. Har använt dem nu sen skörden och det har funkat perfekt (använder normalt hö på sommaren), många av balarna är som hö vissa är lite fuktiga men inga problem alls att ha dem öppna de 2 dagar det tar innan de är slut iom att de är så små även i de få perioder det har varit varmt.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

*KL*

Runt mig är det ingen som fått in allt, lite eller inget är reslutatet. Känns helt hopplöst i år. Misstänker att det kommer att bli rejäla höpriser OM någon får in något... surt som sjutton.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Vi körde in ca 35 ton hö i juli. Tror att vi gör resten till ensilage.
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

I år känns det ÄNNU viktigare att ta analys eftersom hö´t är taget så sent. Finns stor risk för att man kommer få fodra extra med protein, både mina gamelman och lillpojken behöver mycket protein för och hålla sig fina.

Min sambo slådde en del runt hemma igår, ska bli fint resten av veckan (enligt yr.no) så vi håller alla tummar vi bara har för att det ska bli såpass torrt så vi kan bala och lägga det på torken under helgen! klarar vi det så har vi några ton till där. Hoppas på att vi kan slå det hemma hos mamma och pappa också. Får vi in allt så har jag så det räcker och blir över och då kan jag ge dom rätt mycket per dag utan att vara orolig för att det ska ta slut.

Fy vilken hemsk sommar det varit, särskilt hö mässigt....
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Äntligen !!! Det fina vädret kom till sist och vi kunde ta in vårat torrhö! 30 rundbalar blev det och det ser riktigt grönt och fint ut, hoppas analysen ser bra ut också .
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Här kommer en till som säger äntligen!!!

Vi fick in den sista balvagnen i söndags em. med regnet hängandes över oss!

Trodde verkligen att allt skulle gå åt h*elvete, men vi fick in mer än vad vi behöver :D Är värdena dåliga kan jag ge dom mer av det utan att vara rädd att det ska ta slut :)
 
Sv: Någon mer än vi som inte hunnit ta in allt hö ?

Skulle nog gissa på att det är ganska kört, proteinmässigt för er...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa Vårat första skördeår :( Behöver hjälp från Er som varit med ett tag att bärga hö. Min sambo är så orolig att vårat hö...
Svar
10
· Visningar
2 666
Senast: månFare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp