Någon mer med asperger/autism?

Var förvånad jag blev när det blev ett sånt himla liv kring npf-diagnoser när vi bara var en grupp som delade med oss av våra liv och hur vi upplever det. Kände att jag inte vågad skriva mer här, kände mig rädd och som att jag gjort fel, skämdes.

Men nu när jag landat lite inser jag att jag inte vill stoppas av några som jag tycker är helt fel ute, som uppenbarligen inte vet eller förstår vad tråden handlar om. Det är klart jag och säkert varenda en här önskar att man skulle få hjälp i skola och samhället med eller utan diagnos men det fungerar inte så nu och jag vill inte skämmas för delar av vem jag är, som formar mig. Autismen är en del av mig, men jag har massor av andra delar. Men en diagnos är inte bara för andra, man förstår sig själv, man blir mindre ensam, anpassar livet och blir snällare mot sig själv när man förstår mer. Men det är också en svår del som jag vill prata om och få stöd av andra. Därför ber jag er diagnosförnekare att inte läsa här och hålla er till er egen tråd och lämna oss här ifred så jag och andra vågar skriva.

Mina föräldrar var dock såna hela min uppväxt, det tog lång tid för dom att acceptera att deras dotter har flera psykiska sjukdomar, så till den grad att dom kunde bli arga på mig för att jag inte passade in, att jag överdrev, att jag var larvig, att jag bara skulle sluta tänka så mycket och att precis som diagnosförnekarna så ansåg han att diagnoser var larvigt och att alla har svårigheter i vissa delar. Enligt dom var man bara sjuk om man hade feber eller kräktes, det krävdes en läkare som tog in dom på samtal och sa att jag inte fick gå till skolan på flera månader för att jag var så utmattad av allt.

Det tog lång tid för pappa att acceptera autismen, mamma gick det snabbare med för hon jobbar med npf-diagnoser som specialpedagog. Hon säger att det hon lärt sig av mig har gjort henne till en bättre pedagog, att hon förstår oss tysta flickor, vi som vänder oss inåt men har lika mycket problem som dom utagerande killarna och vissa av tjejerna mer nu. Att hon vet mer om autism tack vare våra samtal, alla föreläsningar vi varit på tillsammans och genom sitt jobb.

Jag vet hur ledsen jag blev när vi skulle gå på en föreläsning med Lina Liman om autism hos flickor och kvinnor och vi fick i princip tvinga med pappa. När vi kom dit sa han att vi måste sitta längst ut på kanten så att han kunde gå när han ville för han ville inte missa en fotbollsmatch ifall det drog ut på tiden. Snacka om att jag kände mig förminskad, oviktig, ledsen, var jag mindre viktig är en fotbollsmatch som han ser på varje dag? Det gjorde ont.

När föreläsningen började var jag nära att börja gråta, det var som att Lina pratade om mig och där tror jag också en pollett föll ner hos pappa, han började acceptera och förstå och nu har mamma fått med honom i autism och asperger förbundet precis som hon och jag är, han har en pin för det förbundet också. När mamma och kompisar och min fysioterapeut läst boken har dom börjat gråta för att dom insett hur mycket jag lidit.

Jag är glad nu att ha familj och vänner som förstår och stöttar. Ingen tvivlar längre, ingen.

Dessutom tror jag folk inte förstår att man inte bara slänger iväg en autism diagnos, först var det en terapeut som misstänkte det efter alla år inom psykiatrin och sen barntiden, sen var det ytterligare terapeuter samt en forskare och författare som utan vetskap av varandra såg samma sak. Sen gjordes en utredning med 2 psykologer och en läkare som känt mig i 5-6 år och som jag i perioder träffat 3 ggr i veckan.

Blev det flera andra här som blev ledsna av den utbrutna tråden?
 
Senast ändrad:
Blev det flera andra här som blev ledsna av den utbrutna tråden?

Både ledsen och direkt illamående, faktiskt. Den är ett prima exempel på hur bristande förståelse gemene man har om det här, och jag kommer vara väldigt försiktig med att öppna mig om mina problem i framtiden.

Men så är jag också allmänt trött på att försöka kommunicera med människor - speciellt neurotypiska sådana - online just nu. Ju mer jag försöker skriva på Buke även i helt orelaterade trådar, desto mer blir jag påmind om hur off jag är, hur jäkla annorlunda och fel i andras ögon, och att jag inte hör hemma bland människor överhuvudtaget. Det spelar liksom ingen roll hur jag gör, det går åt helvete i alla fall.
 
Var förvånad jag blev när det blev ett sånt himla liv kring npf-diagnoser när vi bara var en grupp som delade med oss av våra liv och hur vi upplever det. Kände att jag inte vågad skriva mer här, kände mig rädd och som att jag gjort fel, skämdes.

Men nu när jag landat lite inser jag att jag inte vill stoppas av några som jag tycker är helt fel ute, som uppenbarligen inte vet eller förstår vad tråden handlar om. Det är klart jag och säkert varenda en här önskar att man skulle få hjälp i skola och samhället med eller utan diagnos men det fungerar inte så nu och jag vill inte skämmas för delar av vem jag är, som formar mig. Autismen är en del av mig, men jag har massor av andra delar. Men en diagnos är inte bara för andra, man förstår sig själv, man blir mindre ensam, anpassar livet och blir snällare mot sig själv när man förstår mer. Men det är också en svår del som jag vill prata om och få stöd av andra. Därför ber jag er diagnosförnekare att inte läsa här och hålla er till er egen tråd och lämna oss här ifred så jag och andra vågar skriva.

Mina föräldrar var dock såna hela min uppväxt, det tog lång tid för dom att acceptera att deras dotter har flera psykiska sjukdomar, så till den grad att dom kunde bli arga på mig för att jag inte passade in, att jag överdrev, att jag var larvig, att jag bara skulle sluta tänka så mycket och att precis som diagnosförnekarna så ansåg han att diagnoser var larvigt och att alla har svårigheter i vissa delar. Enligt dom var man bara sjuk om man hade feber eller kräktes, det krävdes en läkare som tog in dom på samtal och sa att jag inte fick gå till skolan på flera månader för att jag var så utmattad av allt.

Det tog lång tid för pappa att acceptera autismen, mamma gick det snabbare med för hon jobbar med npf-diagnoser som specialpedagog. Hon säger att det hon lärt sig av mig har gjort henne till en bättre pedagog, att hon förstår oss tysta flickor, vi som vänder oss inåt men har lika mycket problem som dom utagerande killarna och vissa av tjejerna mer nu. Att hon vet mer om autism tack vare våra samtal, alla föreläsningar vi varit på tillsammans och genom sitt jobb.

Jag vet hur ledsen jag blev när vi skulle gå på en föreläsning med Lina Liman om autism hos flickor och kvinnor och vi fick i princip tvinga med pappa. När vi kom dit sa han att vi måste sitta längst ut på kanten så att han kunde gå när han ville för han ville inte missa en fotbollsmatch ifall det drog ut på tiden. Snacka om att jag kände mig förminskad, oviktig, ledsen, var jag mindre viktig är en fotbollsmatch som han ser på varje dag? Det gjorde ont.

När föreläsningen började var jag nära att börja gråta, det var som att Lina pratade om mig och där tror jag också en pollett föll ner hos pappa, han började acceptera och förstå och nu har mamma fått med honom i autism och asperger förbundet precis som hon och jag är, han har en pin för det förbundet också. När mamma och kompisar och min fysioterapeut läst boken har dom börjat gråta för att dom insett hur mycket jag lidit.

Jag är glad nu att ha familj och vänner som förstår och stöttar. Ingen tvivlar längre, ingen.

Dessutom tror jag folk inte förstår att man inte bara slänger iväg en autism diagnos, först var det en terapeut som misstänkte det efter alla år inom psykiatrin och sen barntiden, sen var det ytterligare terapeuter samt en forskare och författare som utan vetskap av varandra såg samma sak. Sen gjordes en utredning med 2 psykologer och en läkare som känt mig i 5-6 år och som jag i perioder träffat 3 ggr i veckan.

Blev det flera andra här som blev ledsna av den utbrutna tråden?
Blir så jäkla frustrerad av det bemötande du fick av din pappa. Känner delvis igen det själv också - här förnekades inte diagnosen (tvärtom har pappa bråkat med vården om mig i 8 år innan jag fick min diagnos, han visste att nånting inte var normalt men det avfärdades som anknytningsproblem) men en del familjemedlemmar har haft ett grovt ointresse. Pappa är den enda som faktiskt försökt förstå, han är den som velat läsa böcker, gå på föreläsningar och få anteckningar från föreläsningar han inte kunnat gå på. Min mamma har lutat sig tillbaka på att hon skrivit en uppsats om en granne med AS förut och således "redan kan", systrar har sagt rätt ut att de är ointresserade. Ena systern är fortfarande lika ointresserad och nu, 12 år efter diagnos, så skäller hon fortfarande om jag råkar stimma lite. Vilket såklart är sjukt frustrerande när det inte är nånting jag kan rå för och ofta nånting jag behöver göra. Det handlar inte ens om speciellt stora grejer, igår satt jag och vickade lite på foten liksom, men det var tydligen sååå jobbigt att jag gjorde det.

Den utbrutna tråden däremot... Jag orkar inte ens bry mig faktiskt. Konstaterar mest att folk som inte klarar av att begripa något så pass basic som gradskillnader (eller, som @Dentaku redan nämnt, fysiska skillnader i hjärnan) är för urbota dumma för att lyssnas på. Men jag antar att jag har fördel av att iaf alltid blivit trodd - det vore nog mer känsligt om jag också haft förnekare i min närhet.
 
Jag tänker att det blev utbrutet. Allt väl och denna tråd är tillbaka och kan fortsätta vara lika intressant och full av bra inlägg som vanligt.
Uppskattar att läsa dina reflektioner och beskrivningar av dina upplevelser @Qelina :up:
 
Både ledsen och direkt illamående, faktiskt. Den är ett prima exempel på hur bristande förståelse gemene man har om det här, och jag kommer vara väldigt försiktig med att öppna mig om mina problem i framtiden.

Men så är jag också allmänt trött på att försöka kommunicera med människor - speciellt neurotypiska sådana - online just nu. Ju mer jag försöker skriva på Buke även i helt orelaterade trådar, desto mer blir jag påmind om hur off jag är, hur jäkla annorlunda och fel i andras ögon, och att jag inte hör hemma bland människor överhuvudtaget. Det spelar liksom ingen roll hur jag gör, det går åt helvete i alla fall.

Så himla mycket jag känner igen mig i att inte passa in ens på ett internetforum, känslan hos mig är att varje gång jag skriver i en tråd så dör den eller blir förstörd. Och att inte höra hemma bland människor, det är så jag känt i hela, hela livet, så jäkla trött på att bara vara jag. Orkar knappt med mig själv så hur ska man orka med andra människor eller livet i stort? Tycker du skrivit jätte bra kommentarer i den andra tråden och blev så himla ledsen och besviken på hur du bemöttes, det du skrev är ju vår verklighet. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att det ska gå in.

Dom säger att vi inte kan förstå hur andra tänker och därmed inte vet om vi är annorlunda, men tänker man så om en cancersjuk person? Att man vet precis vad hen går igenom fast man aldrig varit i närheten av något liknande och kommer den sjuka tänka att alla friska förstår eller kommer hen kanske uppskatta att ha någon i en liknande situation att prata med? Och det finns ju AA för alkoholister och mötespunkter för många med olika problem och varför ska vi då vara annorlunda, bara för att man vill diskutera sin problematik och bemötas av andra med liknande innebär ju inte att man tycker att man är bara det. Jag är många delar men just i den här tråden handlar det om den autistiska delen.
 
Blir så jäkla frustrerad av det bemötande du fick av din pappa. Känner delvis igen det själv också - här förnekades inte diagnosen (tvärtom har pappa bråkat med vården om mig i 8 år innan jag fick min diagnos, han visste att nånting inte var normalt men det avfärdades som anknytningsproblem) men en del familjemedlemmar har haft ett grovt ointresse. Pappa är den enda som faktiskt försökt förstå, han är den som velat läsa böcker, gå på föreläsningar och få anteckningar från föreläsningar han inte kunnat gå på. Min mamma har lutat sig tillbaka på att hon skrivit en uppsats om en granne med AS förut och således "redan kan", systrar har sagt rätt ut att de är ointresserade. Ena systern är fortfarande lika ointresserad och nu, 12 år efter diagnos, så skäller hon fortfarande om jag råkar stimma lite. Vilket såklart är sjukt frustrerande när det inte är nånting jag kan rå för och ofta nånting jag behöver göra. Det handlar inte ens om speciellt stora grejer, igår satt jag och vickade lite på foten liksom, men det var tydligen sååå jobbigt att jag gjorde det.

Den utbrutna tråden däremot... Jag orkar inte ens bry mig faktiskt. Konstaterar mest att folk som inte klarar av att begripa något så pass basic som gradskillnader (eller, som @Dentaku redan nämnt, fysiska skillnader i hjärnan) är för urbota dumma för att lyssnas på. Men jag antar att jag har fördel av att iaf alltid blivit trodd - det vore nog mer känsligt om jag också haft förnekare i min närhet.

Ja det var jätte jobbigt, att han inte ens ville förstå, det är lite bättre nu men jag undviker att prata om det om han är inom höravstånd, orkar inte kämpa med det. Jag är i princip den enda i släkten med psykiska eller npf diagnoser så här har bara fysisk sjukdom eller smärta accepterats, jag har haft det så kämpigt med att ta mig igenom allt på ensam hand i största delen av min barndom och tonåring. Allt är en härva och sjukvården gjorde det ju inte heller bättre eftersom dom varken sa till mina föräldrar om vad dom kom fram till när jag var 7-8 år (att alla mina fysiska besvär var psykosomatiska och därmed berodde på psykisk ohälsa, hur tusan kunde dom undanhålla det för mina föräldrar och varför? Helt obegripligt) istället skeppades jag runt till läkare för dom fysiska besvären som att jag fick gå hem ofta från skolan pga kraftig spänningshuvudvärk, jag hade ofta ont i magen, jag kunde kräkas av ångest och inte av kräksjuka osv men det fattade ju inte dom och inte heller skickade någon en remiss till BUP vilket ju inte gjorde saken bättre, allt fick ligga och gro till sig.

Mina föräldrar har dock kämpat enormt mycket för min vård av anorexin och själva tagit på sig ett väldigt ansvar och varit hemma med mig istället för att jobba och kämpat mot träliga läkare och hjälpt mig på alla vis även om det också är skitjobbigt pga hur arga dom blir, gudars vad vi bråkade när jag bodde hos dom, varje måltid, varje dag och däremellan också och nu med.

Jag får alltid höra från andra och från dom också när dom försöker förklara att dom inte är arga utan oroliga, jag kan inte se skillnaden och blir rädd, då blir jag tyst och säger ingenting alls och då blir dom ännu argare och eftersom dom inte kan läsa av mig tror dom att jag inte bryr mig alls och inte ens lyssnar men jag bryr mig ju massor, på insidan.

Men dom har räddat mitt liv, utan dom skulle jag inte finnas. Dom finns alltid för mig, hjälper mig i vardagen och livet i stort.
 
Det känns lite drygt att gilla era inlägg när ni skriver om vilket helvete ni går igenom.
Vill bara skriva att jag tycker ni är modiga som berättar och jag lider av att ni inte hittar någon plats och känner er så utanför bland de "normalpuckade".
Jag la in en länk till ett fördrag i den andra tråden, kanske är intressant för er också?

https://urskola.se/Produkter/172515-UR-Samtiden-Autismliknande-tillstand-Autism-vem-har-problemet

Theo Peeters, författare med inriktning på neurolingvistik, föreläser om de två olika kulturerna i samhället: den autistiska och den neurotypiska, d.v.s. människor med normalfungerande nervsystem. Vem ska beskyllas när de två kulturerna krockar?
 
Jag hade en intressant, i alla fall för mig själv, diskussion idag om hur jag måste säga precis som jag tycker och tänker om saker och ting för att må bättre själv. Om min sambo frågar mig "Vill du gå ut och hälsa på mina kollegor ikväll" om jag inte känner att "JA det vill jag" så ska jag säga nej, för att vela fram och tillbaka gör mig så sjukt trött och ängslig. Var en otrolig lättnad att ha två alternativ att tänka på. Istället för en miljard. Typ.
 
Det känns lite drygt att gilla era inlägg när ni skriver om vilket helvete ni går igenom.
Vill bara skriva att jag tycker ni är modiga som berättar och jag lider av att ni inte hittar någon plats och känner er så utanför bland de "normalpuckade".
Jag la in en länk till ett fördrag i den andra tråden, kanske är intressant för er också?

https://urskola.se/Produkter/172515-UR-Samtiden-Autismliknande-tillstand-Autism-vem-har-problemet

Theo Peeters, författare med inriktning på neurolingvistik, föreläser om de två olika kulturerna i samhället: den autistiska och den neurotypiska, d.v.s. människor med normalfungerande nervsystem. Vem ska beskyllas när de två kulturerna krockar?

Jag har börjat se filmen och den verkar jätte bra, intressant och kunnig föreläsare och väldigt bra ämne. Önskar alla skulle se den och lära sig mer innan man uttalar sig om saker och ting som utomstående eller anhöriga. Jag har inte sett hela som sagt men att kunniga personer visar på hur det verkligen förhåller sig tycker jag är enormt viktig så tack för tipset. Jag är så glad att du förstår så bra och engagerar dig. Jag blir så glad när andra vill förstå sp
så tackar dig och alla andra för det.:bow:
 
Jag hade en intressant, i alla fall för mig själv, diskussion idag om hur jag måste säga precis som jag tycker och tänker om saker och ting för att må bättre själv. Om min sambo frågar mig "Vill du gå ut och hälsa på mina kollegor ikväll" om jag inte känner att "JA det vill jag" så ska jag säga nej, för att vela fram och tillbaka gör mig så sjukt trött och ängslig. Var en otrolig lättnad att ha två alternativ att tänka på. Istället för en miljard. Typ.
Önskar att det skulle fungera för mig med, det är sjukt svårt att ta beslut när man inte kan föreställa sig hur dom olika alternativen kommer bli. Tror många nt-personer också har svårt med beslut men jag tror att det blir snäppet svårare om man har autism så det glädjer mig att du har hittat något som hjälper och att din sambo är så tydlig, det måste vara skönt att förståelse finns.
 
Jag har min mamma som hjälper mig lite på samma sätt som @Tonto sambo gör. Jag ringer henne för typ allt, om saker som en 31-åring inte ska ringa för. Jag frågar om jag är sjuk och vad som räknas som sjuk, hur ont i huvudet får man ha för att ställa in något, hur vet jag om jag är illamående nog för att räknas som sjuk, hur ont får man ha i benet för att ta det lugnare med promenaderna osv eftersom jag inte kan tyda kroppens signaler, det jobbar jag och fysioterapeuten med, hur olika fysiska och mentala känslor känns och var i kroppen man känner det, det är det vi gör mest tror jag eftersom det är enormt svårt för mig. Hur vet man om man är ledsen? När är man glad? När är man nervös eller trött? En sak vi jobbar med är känslan arg, jag har alltid fått höra från precis alla att jag inte kan bli arg eftersom ingen ser det på mig, och jag själv vet inte hur det känns eller om jag är arg eller inte. Det är lite intressant och jag får höra från henne att det är en bra känsla, en känsla som kan skydda en själv från andra och det är hjälpsamt för en själv också.

Jag ringer även mamma för andra saker, får jag träffa en kompis en viss dag? Vad ska jag göra idag? Ska jag komma till besöket när farfar kommer på middag? Vad vill jag? Hur ska jag göra i en viss situation? Vad ska jag säga? Hur ska jag planera min vecka? Vad ska dom göra under helgen så jag vet om jag kan träffa en kompis eller inte och så bygger jag min vecka efter dom och tar i princip alla beslut utifrån dom. Det här försöker jag jobba stenhårt med. Ofta försöker mamma säga att det bara är jag som vet, att jag måste känna efter själv. Men samtidigt går hon ofta in både i förskott och efterskott och ifrågasätter mina beslut. Så jag är alldeles för bunden till mina föräldrar. Så det här är viktigt för mig, att stå upp för mig själv, att lära mig lita på vad jag vill, att våga välja, att göra det jag vill och inte bygga hela veckan på vad andra gör och tycker osv.
 
Jag tänker att det blev utbrutet. Allt väl och denna tråd är tillbaka och kan fortsätta vara lika intressant och full av bra inlägg som vanligt.
Uppskattar att läsa dina reflektioner och beskrivningar av dina upplevelser @Qelina :up:
Tack snälla du, jag kan bli lite rädd att jag skriver för mycket men på något sätt känns tråden som en ventil. Ni får säga till om det blir för mycket. Men jag blir glad att du gillar det jag skriver och att det kanske ger något i alla fall.
 
Blev det flera andra här som blev ledsna av den utbrutna tråden?

Ja, jag blev ledsen! Jag har bara haft mina diagnoser i drygt ett år och det är ungefär NU (delvis tack vare ni som skriver i den här tråden) som jag börjar acceptera och förstår hur jag fungerar. Jag möter fortfarande mycket motstånd och för höra "det märks ju inte på dig" då jag är rätt högfungerande, men tack vare den här tråden har jag insett hur mycket mer än andra jag får anstränga mig gällande vissa basala grejer och det märks ju inte av random folk.

Håller också med er @Qelina och @Invicta, jag känner mig också väldigt off när jag ska skriva på olika internetforum.

Blir också så JÄVLA less på folk som slänger ur sig "ja alla har väl några bokstäver extra" eller "jag har nog också en släng av autism". Min psykolog la fram förslaget en sommar (efter att jag kommit ur en depression som pågått i över 6 månader) om att jag borde gör en utredning och jag fick börja den till hösten (pga akutremiss eller nåt och fick gå före i den extremt långa kön) och var inte klar fören efter jul. En diagnos får man verkligen inte ur flingpaketet. :meh:
 
Jag fortsätter skriva av mig, hoppas jag inte spamar tråden och skriver för mycket, har så mycket inom mig som bara vill ut.

Jag är väluppfostrad, säger ofta tack tusen gånger för allt, mer än vad som behövs och i situationer där det nästan blir lite fel. Jag tackar till exempel mina kompisar för att dom pratar i telefon med mig, tackar dom för att vi ses för att jag inte förväntar mig att någon står ut med mig, att dom bara gör det för att dom känner sig tvingade. Tackar mina föräldrar för att dom står ut med mig, ber om ursäkt för att jag är jag och en börda, tackar för att dom vill träffa mig.

Men jag har också stora problem med samtal och hur man ska agera , som mamma som är specialpedagog vet vad det är och har förklarat för mig och det som står i min utredning är att jag har väldigt svårt för turtagning. Jag vet helt enkelt inte när jag ska prata, när det är min tur och därmed avbryter jag folk i princip hela tiden eller säger konstiga saker som inte alls passar in och det kan bli helt fel. Att jag inte hänger med i samtal och det är svårt oavsett om det är en grupp eller bara med en person i taget. Jag får i alla samtal be personen upprepa vad dom sa för att jag är så sjukt distraherad och överhoppade av alla intryck omkring mig oavsett om jag är ute eller hemma så att jag inte alls hänger med. Det är inte det att jag inte lyssnar, men jag fattar inte vad dom säger, förstår inte hur saker hänger ihop i en helhet och inte sammanhanget och tolkar ofta fel.

Ganska ofta är jag så fokuserad på vad jag vill när det inte gäller familj och kompisar att jag ofta glömmer att säga tack eller hej då. Jag märker det inte ens, det är andra som gör det, både i affärer eller vanliga samtal. Som i förrgår när jag ringde djursjukhuset och jag när jag fått sagt vad jag ville och fått svar så tyckte jag att jag hade gjort allt det jag skulle och att det liksom var fixat, samtalet kunde inte ge mer. Men mamma som var med sa att jag varken sa tack eller hej då utan bara sa mmm fast personen i luren hade sagt hej då flera gånger men att jag bara la på. Jag hade ju liksom fått ut det jag ville av samtalet och ansåg att det var det liksom. Märker det inte själv, det är andra som säger det
 
Både ledsen och direkt illamående, faktiskt. Den är ett prima exempel på hur bristande förståelse gemene man har om det här, och jag kommer vara väldigt försiktig med att öppna mig om mina problem i framtiden.
Det är faktiskt inte ofta jag nämner något om mina problem IRL för antingen blir jag sedd över axeln eller också, vilket har hänt, förlöjligad och nedvärderad.

Men så är jag också allmänt trött på att försöka kommunicera med människor - speciellt neurotypiska sådana - online just nu. Ju mer jag försöker skriva på Buke även i helt orelaterade trådar, desto mer blir jag påmind om hur off jag är, hur jäkla annorlunda och fel i andras ögon, och att jag inte hör hemma bland människor överhuvudtaget. Det spelar liksom ingen roll hur jag gör, det går åt helvete i alla fall.
Ska vi bilda klubb? Här på buke verkar jag inte vara ett dugg välkommen, det konstiga är att flera från buke vill vara fejjankompisar och att vi även träffats fler än en gång IRL och har trevligt ihop.
 
Tack snälla du, jag kan bli lite rädd att jag skriver för mycket men på något sätt känns tråden som en ventil. Ni får säga till om det blir för mycket. Men jag blir glad att du gillar det jag skriver och att det kanske ger något i alla fall.
Skriv på du, det är väldigt intressant och faktiskt en viktig lärdom att kunna få insyn från en annan människas horisont för alla är vi olika, har egna personligheter, egna behov och egna problem och behöver lära oss hur andra människor fungerar. Jag är ju, som jag själv konstaterat med ett tips från @Gry särbegåvad. Förr hette det "lillgammal" och det är inte helt lätt att vara för ung och kunna för mycket, då är det lätt att bli ett mobbingoffer, vilket jag också blev. Att jag sen är en "ESP-person" också gjorde ju inte saken lättare, tja utom med djur då för vi förstår varann och dom läser mig som en öppen bok.

Härom dan lånade jag grannens ena inackordering och tog en lång handpromenad med, han som ska vara så stabil och aldrig gör nåt bus hoppade på tvären, skulle "bita" mig i fingrarna, ha dragkamp med grimskaftet och var asbusig. :laugh: Djur VET, djur KAN och djur kan man inte fejka känslorna för och sådär är det hela tiden med mig och djur, dom uppskattar mig iallafall till 100% och sviker aldrig. :heart
 
Tack snälla du, jag kan bli lite rädd att jag skriver för mycket men på något sätt känns tråden som en ventil. Ni får säga till om det blir för mycket. Men jag blir glad att du gillar det jag skriver och att det kanske ger något i alla fall.
Skriv precis så mycket du vill. Ifall någon inte skulle vara intresserad av allt så är det upp till dem att välja vad de läser. Det är bara du som bedömer vad som känns lagom för dig att skriva. :)
 
Det är faktiskt inte ofta jag nämner något om mina problem IRL för antingen blir jag sedd över axeln eller också, vilket har hänt, förlöjligad och nedvärderad.


Ska vi bilda klubb? Här på buke verkar jag inte vara ett dugg välkommen, det konstiga är att flera från buke vill vara fejjankompisar och att vi även träffats fler än en gång IRL och har trevligt ihop.
Det låter faktiskt som en bra idé, hur gör man det?
 
Jag funderar lite på om man skulle skriva en bok men vet inte om jag har något att tillföra eller om allt är sagt redan. Samtidigt är vi ju alla olika så min historia och min synvinkel är ju bara min. Men finns det intresse för en bok tror ni eller är det ett för smalt ämne?
 
Ska vi bilda klubb? Här på buke verkar jag inte vara ett dugg välkommen, det konstiga är att flera från buke vill vara fejjankompisar och att vi även träffats fler än en gång IRL och har trevligt ihop.

Jag tror att många av oss stammisar på Buke vet att du är en bra person som är trevlig, rolig och kreativ och som vill andra människor väldigt väl. Men ibland kommer du in i trådar på ett sätt som kan misstolkas av andra. Folk som har "AST-radar" kan se förbi det, men det finns många som inte kan det, och då blir det tjafs. Du har ju en lite kaxig "kan själv"-stil när du skriver och en livsfilosofi att det mesta går att lösa (och jag diggar dig jättemycket för det). Men den stilen kan nog också uppfattas som lite för självsäker ibland, och då tror folk att du är stöddig när du egentligen (som jag uppfattar det) bara vill peppa, trösta eller lösa ett problem.

Många av er som har AST eller andra diagnoser är väldigt duktiga på att skriva, och ni är mycket bättre på att interagera med människor än vad ni kanske tror. Ofta märks diagnosen inte alls när ni diskuterar på Buke. Det är så ledsamt att så många av er känner er ensamma, missförstådda och utanför. Det är jättesvårt att uttrycka saker i text så att det inte blir missförstånd. I många trådar får man väga orden på guldvåg för att träffa rätt, och det är svårt även om man inte har någon diagnos. Det här svaret till dig MacGyver var svårt att skriva eftersom jag vill försöka förklara varför jag tror att det blir tjafs ibland, utan att uppfattas som att jag kritiserar dig. Jag gillar att du finns på Buke.

Jag är tacksam för allt jag lär mig om AST genom att följa den här tråden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 036
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 168
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp