Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Hej!

Jag har nog inte i närheten av din värk, men en höft som konstant stör mig. Vissa dagar mer o andra mindre.

Jag har ett stort halvblod och en liten islandshäst. Islandshästen rids än så länge bara barbacka (tjockis under ihärdig bantning). Dessa turer hjälper alltid att lossa mig lite.

När det gäller den stora rider jag idag för en tränare som tar hänsyn till och försöker hjälpa mig komma förbi min smärta. Det har hjälpt mig mycket. Vi kör inte på oavsett vad utan hon lyssnar på vad jag säger i början av lektionen och utgår ifrån det hela passet. Vissa dagar kan man helt enkelt inte rida hur som helst.

På det stora hela kan jag säg att ridningen hjälper. Tror jag hade haft mer ont idag utan den.

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har någon form av reumatism som läkarna inte kan komma på vad det är. Allt tryck mot kroppen gör ont. De trodde i fler år att jag hade Dercums sjukdom, men det visade sig att det inte var det så jag är tillbaka på ruta 1. Senaste året har jag haft en svullnad och smärta i korsryggen. Hela korsryggen är nu kroniskt inflammerad och jag har fått diagnosen "kroniskt smärttillstånd". Har börjat med sjukgymnastik förra veckan, smärtstillande plåster och stretchövningar. Jag är egentligen alldeles för tung för att rida, men en bekant till mig har en vän med en stor grov bruksnordis som enligt ägaren orkar bära mig. Så, nu har jag ridit 2 ggr och det känns bra (förutom träningsvärken i benen). Jag har ridit hela min ungdomstid så efter 12 år på marken har jag tagit mig upp igen. Det känns underbart och kroppen verkar må bra av det. Enligt min sjukgymnast är det en ypperlig träningsform för mig, så vi får se hur det känns i fortsättningen....:) Och trots att jag är dressyrnörd så funkar inte det riktigt på en 20 år gammal nordis som körts i skogen, så det blir ju inte att jag jobbar hästen så hårt...
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Tack och detsamma!:)
Hoppas din smärta ger med sig
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Vad härligt att du kommit upp på hästryggen igen:)
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har Ehlers - Danlos (EDS) vilket innebär att jag har konstant värk som flyttar sig runt i hela kroppen, ofta på flera ställen samtidigt. Jag är dessutom överrörlig och stora leder hoppar ofta ur. Till diagnosen hör också min sämre syn, magbesvär, känslighet för ljus och ljud mm.

Jag rider när jag kan och arbetar från marken när jag kan... är det riktigt illa får hästen stå någon dag. Jag håller också på att köra in honom så att jag kan variera med körning också, både för honom och mig.

Det värsta för kroppen är som jag tycker det dagliga omkring hästarna och inte själva ridningen, dvs dra hö, bära hinkar, fixa med hovar, rykta, släpa fodersäckar osv. Själva ridningen är det ganska lugnt när jag väl kommit upp i sadeln :)

Däremot har min balans blivit sämre och sämre, som tur är har jag en häst som stannar om han märker att jag är obalanserad. Några direkta tips har jag inte då det är så olika vad man ska göra beroende på vad man har för fel så att säga...

Jag har haft värk sedan jag var liten (11-12-års ålder) och har styrketränat och simmat en hel del för att hålla kroppen stark, stretchat duktigt efteråt har jag också gjort - även efter ridning. Nu vet jag att stretching är bland det värsta jag kan göra mot min kropp pga överrörligheten.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

jag har en kronisk sjukdom som bland annat ger
*förlamande trötthet
*kronisk smärta (hela kroppen) + migrän
*krampande muskler
+ krafftigt försvagade muskler som ej kan byggas upp
+ diverse neurologiska problem med balans, kornination, syn mm.

har dessutom sne innan skolios och förslitningskador i rygg och ja resten av kroppen också..

Ridningen är det enda jag "klarar" jag kan inte ut o jogga elelr gå massa (o absolu tinte träna). MEN jag kan "åka häst" o rida lite lätt o bara det ta få komma ut i skogen i känna vinden i ansiktet gör livet så mycket bättre.

Men det första/största förändringen jag gjorde var VAL av häst. fått sälja "halvblod-tävlingshästarna" (även för att de förtjänar att få hoppa/gå fälttävlan men jag skulle aldirg klara det) men för mi gvar det stegen o framförallt det lite "svårsamlade" (nu har jag en 3åring kvar som nog har ridbarhet o mjukare gång).

Men för mig passar de iberiska hästarna. lättsamlad, mjukare steg osv.

även min ponny (ala isänadshästtyp/mininordis) funkar ur smärtsynpunkt bra MEN dne ibland förtrippiga gången kan istället göra yrseln/balansen svårare.
Har dock medryttare/fodervärd på honom, men ibland tar jag mig en ponnytur

sen har jag ett halvblod som nog är allt man inte ska ha med den smärtan.. storstegad, maffig, ryggskadad o därmed ännu svårare att samla.. Men hon skulle inte må bättre hos nån annan, hon blir inte sämre av att inte gå fullt ut utan blir glad bara av en pus spå mulen, o honfår gå några korta pass i veckan.
Henne tränad ejag faktiskt till handikappridning innan jag blev sjuk, gick handikappridledarutbildningne o tänkte f¨rn början att min spanska mjuka häst var "lämpligast" och vi diskuterade att så var nog fallet vid smärta/muskelproblem, men men till patienter med stroke/förlamning och så så skulle d eme dstörre skritt vara effektivast just för hästens skritt rör kroppen/bäckenet i samma mönster som när man går utan att mansjälv behöver anstränga sig så tränas då kroppen upp o många patienter i deras distrikt "kom tillbaka" o lärde sig gå tack vare handikappridning (ursäkta mitt begrepp, borde kanske heta: ridning för människor med funktionsnedsättning)

På henne löser jag problemen med utrustning,
när jag känner att kroppen behöver röra sig lite + vill få träna huvudet, känslan, kroppskontrollen osv så rider vi utan utrustning.

men när balansen sviker eller det inte finns nån muskel osm funkar så tar vi istället på spanska sadeln som ger med stöd o bett, kanske tom. ngt skarpare bett eller hackamore.

I3254799W676H476V20110912T212123Z.jpeg

I3248012W639H507V20110918T112042Z.jpeg


har en handikappramp som jag kan kliva på och av hästen från. (men kan om jag tar i komma på o av (ibland tom barbacka) men liksom till vardags onödigt att lägga energi på när dte finns hjälp (men skönt att veta att jag kan hoppa av o upp om dte händer nåt ute i skogen) men hästen är ju van o står still o ställer sig vid stenar/stockar o sånt om jag behöver o om det finns hjälp
I2898753W676H453V20110918T112605Z.jpeg



sen blir det korta pass, lägger mer tid på att göra i ordning o gosa med pollen än ridningen, men dte gör inte någon av oss något.

borde kanske stretcha efteråt, gör det ibland.
annars så en varm dush (eller ja halvbad sitter ner i dushen) värmer upp musklerna gött.

bortsett från spanska sadeln så har jag mestadels (eller ja passar ponnyn o spanjoren) luststoppade sadlar = lättare att bära/sadla.

breda plaststigbyglar är de som funkar bäst för mig
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Det finns många övningar på pilatesboll som är utmärkta för balansen, och samtidigt lätta att utföra, ex i "Pilates for the dressage rider". En bra övning är att bara sitta på bollen och lyfta en fot, sedan den andra foten, eventuellt båda... Man behöver inte gå igenom ett helt program. :)

Jag är sned i ryggen, och har känselbortfall i händerna - kan inte hålla hårt i saker eller bära tungt. Har inte värk dagligdags dock. Enbart svag just i händerna. Det är inte så mycket att göra åt, man får anpassa sig efter verkligheten och hitta lösningar.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Tack :) Ja det känns bra hittills och jag hoppas det håller i sig. Har jobbat med hästar helat iden och hjälpt mina vänner men då bara från marken. Nu var det min tur att hoppa upp igen. :laugh: Idag har jag hjälpt till att träna en travare och sen en tripp ut till "mina sköthäst". Red inte idag eftersom jag mår rätt illa av smärtplåstrena, men borstade och pysslade om herrn lite..lika mysigt det. Dessutom styrketräning att kratsa hovarna på en nordis...:p
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Lite ot men se till att få medicin mot illamåendet. Jag hade aldrig klarat så stor dos morfin som jag tar dagligen om jag inte hade haft mina primperan. De tar bort illamåendet genast och nu när jag alltid tar dem ihop så slipper jag illamåendet helt.
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Haha att kratsa hovar är ju värsta styrkeövningen för "oss" med lite svagare kroppar... när hovis var här så sa jag efter att jag gjort iordning ett gäng hästar och hjälpt honom, att nu är jag bra slut! Då blev han lite förvånad och sa Av det här lilla! Så vi människor är ju verkligen olika och friska människor tänker nog inte på vad det kan kosta på för oss med lägre ork att göra vardagssaker.

Att pyssla med hästarna, rykta, fixa och dona är bland det bästa jag vet, om jag var tvungen att välja på att antingen rida eller pyssla skulle jag välja pyssla:love:
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Vilka härliga bilder!!!:)
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag har fibromyalgi+cfs (cronic fatigue syndrome)

sitsträning har hjälpt mig jättemycket vad gäller fibromyalgin och ofta är jag idag mer lösgjord, mjuk och smidig i kroppen när jag hoppar av efter ett ridpass än när jag hoppar upp!

Som flera andra sagt tycker jag ridningen ofta är det lilla problemet, det är snarare allt tungt runt omkring som blir riktigt jobbigt. Till och med ryktning kan kännas hårt mot kroppen vissa dagar. Sopning av stallgångar och tunga lyft ska vi inte tala om...

De sämsta dagarna ställer cfs till att jag ibland knappt orkar ta mig upp ur sängen, än mindre åka till stallet.

Men varken jag eller pålle siktar på att bli några världsmästare i någon gren och att ridas ca 3 dagar i veckan passar 17-årige herrn väldigt bra just nu och vi kommer framåt i vår utbildning ändå! Pålle har aldrig varit så fint musklad och i toppkondition och alltid positiv att komma ut och jobba!

Bland det svåraste har varit att lära sig att acceptera smärtan och tröttheten och inte pressa mig för hårt. Gör jag inte det kan jag nästan bli sängliggande i flera dagar. Så de dagar det tar emot som mest försöker jag intala mig att jag kan få andra saker gjorda, typ gosa med kisse och läsa den där boken jag aldrig tar mig tid till annars. :p
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jo visst vissa sysslor är tunga och svåra för kroppen, men vi har hästarna på lösdrift, det underlättar.

Ja att inte pressa sig för hårt är svårt, ibland bara vill vill vill man ju...
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Ja jag skulle få primperan om en vecka om inte omeprazol fungerar. Läkaren upptäckte att jag har magkatarr oxå. Det ger illamående + illamåendet från medicinen...ehm..behöver jag säga att jag mått pyton?? Har en superbra läkare som ofta har telefontid med mig för att följa upp medicinering och smärtnivå osv. Idag har jag dock mått bättre så jag håller tummarna för att det fungerar nu. Ridning på torsdag är planen! Ser sååå fram emot det :laugh: Kämpar på med övningarna jag fick av sjukgymnasten också. Får nog vänja mig vid att livet kommer se ut så här. Har gett upp tanken på att någonsin bli smärtfri helt men är glad så länge jag kan få fungera normalt och jobba heltid. Jag är lite galet plikttrogen och gillar inte att vara sjukskriven, så jag jobbar heltid så länge jag orkar. Mina stallkompisar gör de tyngsta sysslorna i stallet när jag inte orkar. Eftersom det inte är min egen häst så kan jag be om hjälp på ett mer avslappnat sätt för ägarna vet om mina smärtor. Mockar och bär vatten så klart när jag orkar o kan, men ibland fungerar det bara inte, men då är de där och fixar åt mig...:)
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Magkatarr gör så ont, hoppas du blir bättre snabbt!
Skönt när man har stöd av omgivningen.
Jag har världens bästa familj som stöttar mig, min man och mina barn gör att jag orkar oavsett dagsform så har jag världens bästa "mentor" också:):)
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jag får som tur är inte ont av magkatarr, men däremot illamåendet from hell!!!! Urrkk..men men det blir nog bra. Igår hade jag och sköthästen vår första maktkamp. Efter en skrittrunda på 15 minuter tyckte han att vi hade ridit klart o tvärvände hemåt. Det gick inte jag med på eftersom jag bestämmer, det slutade i en rad bocksprång och sidokast. När jag hängde på sidan av honom hann jag tänka att nu är det kört, nu flyger jag av. Minesbilder från olyckan som satte stopp för ridningen kom tillbaka och jag blev livrädd! Men min kompis som var med väckte mig ur min skräck och röt åt mig att ta tag i honom och styra in honom på volt. Sagt o gjort. Efter mycket om och men fick jag tillbaka balansen och fick stopp på honom. Sen fick han göra halt var tionde meter hela vägen. En smärre maktkamp kan vi kalla den ridturen och ja, kroppen är öm o mör idag. Tror han slet av mig några fingrar när han ryckte tyglarna ur händerna på mig, men jag vann maktkampen!!! Att ha en sådan maktkamp med 900 kilo bruksnordis som inte förstår vikthjälper, tygel och skänkel så bra, vilket innebär tyvärr att man får bli hård i handen, det ger smärta i kroppen dagen efter kan jag meddela....
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Jo visst vissa sysslor är tunga och svåra för kroppen, men vi har hästarna på lösdrift, det underlättar.

Ja att inte pressa sig för hårt är svårt, ibland bara vill vill vill man ju...

Vi har också hästarna på lösdrift, men för min del tycker jag nog att det är hugget som stucket...

I stall är det mer mockning, insläpp och utsläpp osv. Man har grejjerna närmare hästarna på stall så att säga.. i alla fall hade jag det så.
På lösdrift är det bära hinkar, släpa täcken, mockning även där osv. Oftat bär jag ut borstar, sårgrejjer osv till hästen istället för att ta med hästen till skötplatsen... :angel:

Dock föredrar jag ändå lösdrift, och det verkar som om mina hästar gör detsamma :)

Ang magkatarr så får jag också vansinnigt ont. Jag har haft det i snart 15 år nu, och det är sannerligen inte roligt när man är ute med hästarna, eller ännu värre... rider! :o
 
Senast ändrad:
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Oj oj oj, förstår att du har ont och förstår att du blev rädd. Men bra att du "vann"!! Bra kämpat
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Ja kanske det, det här är våra första egna hästar och jag tycker lösdrift är toppen, mycket bättre än vad jag trott.

Har du någon medicin mot magkatarren? Jag har även en tarmsjukdom och en blodsjukdom som gör att jag äter ett gäng mediciner som gör att jag får halsbränna, magkatarr bland annat, lanzo hjälper till viss del
 
Sv: Någon mer med "ont i kroppen" som rider?

Tack =) Var ut och skrittade en stund ikväll oxå och han försökte bråka lite men gav upp efter en stund. Han blir sån när man vänder hemåt för de tidigare ryttarna har tydligen låtit honom rejsa ända hem i alla år. Starkt jobbat säger jag bara!! Men jag har gett mig fasiken på att ändra på det beteendet. Några tips?? Sen kan ni ju hålla tummarna för mig den 1 oktober, trots att det är en lördag ska jag in och sövas för en gastroskopi med vänadsprov i magsäcken. Min sjukhusskräck gör att jag inte klarar sånt i vaket tillstånd, så jag får bli sövd. Har haft magkatarr 3 ggr om året sedan de tog bort min gallblåsa 2003. Nu vill de kolla om det är kroniskt eller om det är något annat som spökar i magen. Jag intalar mig själv att det är bra att få det gjort, men jag ser absolut inte fram emot det! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: Zpunk
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
977
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp