Någon nämde detta.

Lilljessicah

Trådstartare
Angående Jack Russel avlat på sällskap? Avla fram JR utan eller iaf med svag jaktlust!?
Det blev jag nyfiken på...
Vem nämde detta?
Hemsidor?

Sv: Någon nämde detta.

Ja, det var jag som nämnde det!
Jag har ju bott på Irland i en herrans massa år och där han man avlat fram JRT till att bli mer en gårdhund än någonting annat.
Det finns idag ganska så många JRT i Sverige med just irländska föräldrar eller själva importerade, så det går att få tag på. Min egna tik ska få valpar till vintern.

Varför vill man ha en JRT utan jaktinstinkt?
Jo, för att man vill ha en rolig, aktiv, sällskaplig hund man kan göra det mesta med. Min JRT-tik tränas i agility och lydnad, samt är en soffkamrat till mina föräldrar (hon bor där just nu).

okej.. men tycker ändå att vill man ha en JR så får man väl ta att det är en jakthund.. eller?? annars kan man väl skaffa DSG eller? ;)

Ja, det var jag som nämnde det!
Jag har ju bott på Irland i en herrans massa år och där han man avlat fram JRT till att bli mer en gårdhund än någonting annat.
Det finns idag ganska så många JRT i Sverige med just irländska föräldrar eller själva importerade, så det går att få tag på. Min egna tik ska få valpar till vintern.

Varför vill man ha en JRT utan jaktinstinkt?
Jo, för att man vill ha en rolig, aktiv, sällskaplig hund man kan göra det mesta med. Min JRT-tik tränas i agility och lydnad, samt är en soffkamrat till mina föräldrar (hon bor där just nu).

Aa på så vis. Jag har träffat en himla massa JRT genom mina fd jobb (hästrelaterade) och alltid tyckt att det varit en trevlig hund. Mkt temperament och arbetslust! Men dom flesta har ignorerat sina ägare och dragit på vilt under lösa skogspromenader osv. Eftersom JRT är så tjäcka hundar i ett perfekt format så tycker jag nog att det är ganska tjäckt med en variant inte avlad just för jakten.
Det finns ju iofs en "show" variant av de flesta jaktraser idag. Golden, setter, labbe osv.
Finns det någon hemsida om just den här framavlade sorten av JR?

Min tik går alltid lös i skog och mark....ja, överallt utom i stan egentligen. Hon bor hos mina föräldrar just nu och de bor på landet utanför Karlstad med skogen som närmsta granne. Mina föräldrar som inte alls var speciellt hundvana innan har klarat av henne galant, med lite vägvisning från min sida givetvis. Hon går i skogen varje morgon med morsan innan hon hänger med pappa till jobbet.

Men det har nog mycket med uppfostran att göra. Hon har tagit både en och två råttor/möss/sorkar på gården, men det gör de flesta hundar....till och med min chihuahua har tagit småbyten. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är nyfiken på vad ni anser är era bästa inköp när det gäller utrustning och kläder, Tänker att det kan vara allt från koppel och... 2
Svar
34
· Visningar
2 605
Senast: attheedge
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 057
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 901
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 775
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II