Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

Kiwifrukt

Trådstartare
För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett tag sen om samma häst?

I alla fall, i augusti 2009 tar jag hästen på foder. I kontraktet, ett vanligt exemplar som finns att köpa i vilken hästsportsbutik som helst, skrivs in att vi har hästen på foder från 16 augusti 2009 till 16 augusti 2010, med en månads prövotid. Sen förlängs kontraktet med ett år, om vi inte har sagt till senast två månader i förväg, d.v.s. 16 juni -10.
I samband med att kontraktet skrivs så skriver ägaren själv ihop en bilaga som hon undertecknar och som följer med kontraktet (jag har dock inte skrivit på bilagan). Där står foderstat för hästen, att hästen är ett problembarn och därför knepig att rida och hantera, att hästen inte får användas vid hård träning eller tävlan, samt endast ridas 4 gånger/vecka, p.g.a. en medfödd skada. Allt som har förändrats runt hästen har diskuterats med ägaren först och fått hennes godkännande, hon har även varit ute och hälsat på hästen, samt ridit henne, flera gånger. Senaste gången strax innan jul.

Två månader efter att vi har fått hem hästen blir ägaren arbetslös.

Det är samma veterinär som följt hästen sen ägaren flyttade till länet som haft hand om henne här. Till en början även samma hovslagare, men efter någon månad meddelar han att han ska sluta ha alla mindre stall och att vi får hitta en annan. Kommer som en chock då vi haft honom i sex år. Efter att ha ringt runt och även kollat med ägaren finns det tre alternativ.
1) Den vi har nu. Bra på sitt yrke, trevlig, bra hand med hästarna och hyffsat billig.
2) En som är duktig på att sko, men helt socialt inkompetent, kan inte ta besvärliga hästar (vilket den här hästen är) och kostar det dubbla mot alla andra, vilket jag med mitt studiebidrag inte har råd med.
3) En som är billig, men som flera av mina vänner har extremt dåliga erfarenheter av.
Vi ringer alltså nr 1 som kommer och tar hand om hästarna. Jag är mer än nöjd, som ett exempel hade min andra häst tappskor minst ett tiotal gånger förut om somrarna, sen vi bytte hovslagare har hon inte tappat skorna en enda gång, peppar, peppar.
Ägaren är inte alls nöjd med bytet, försöker få den gamla att ta sig an oss igen vilket han vägrar och när inte det funkar vill hon att vi ska testa alternativ tre. :crazy:

Efter mycket om och men inser vi till slut att det inte fungerar med hästen överhuvudtaget, droppen kom när rutinerat yrkesfolk säger att hästen är rent farlig att rida och hantera. Vi säger till ägaren att vi inte vill ha henne kvar, detta är sista gången hon är ute i december, vi säger även att vi kommer ta hand om henne tills hon kan ta emot henne, men att jag inte rider henne. Detta är fine med ägaren vid detta tillfälle, hon lovar att göra sitt bästa och ska sätta ut en annons. Hon mejlar via Facebook två dagar senare, berättar att hon har satt ut en annons och nu får vi vänta och se. Antingen är det någon som nappar, eller så får vi hoppas att hon får jobb.
I mellandagarna trillar det in ett nytt mejl, betydligt otrevligare i tonen, då hon misstänker att vi inte sköter om hästen ordentligt och att hon måste ridas, vilket det aldrig varken har skrivits i något papper, eller sagts muntligt. Jag upprepar det jag sa när hon var ute, efter några mejl fram och tillbaka verkar det som att hon fattar.

Strax efter hittar vi via vår stallägare en ny häst, vilket varken var planerat eller något vi kände till sist vi pratade med ägaren. På stallkompisarnas inrådan berättar jag detta för ägaren, som blir riktigt störd av det hela.

Helt plötsligt får hon jobb, men kan enligt sig själv ändå inte ta tillbaka hästen. Det har nu gått nästan två månader sen vi sa till, hon har haft tid på sig att ordna upp det här, det är trots allt hennes häst, och hon har ett jobb. Vi pratar lite fram och tillbaka och det verkar finnas en lösning. Hon ska komma ut i slutet av veckan, och så ska vi prata igenom det.

I fredags kommer hon, har hela familjen med sig, mannen är inte alltför glad över det hela, vilket märks. Hon påpekar att hon tycker hästen har magrat och är riktigt otrevlig. Jag pratar med flera kunniga hästmänniskor som ser hästen så gott som dagligen, som tycker att hästen är omusklad, men fin i hullet.

Nu har vi kompromissat oss fram till en eventuell lösning. Hon ska hämta hem hästen så snart som möjligt, mot att vi betalar kallhyran för tre månader (tills hon kan släppa ut på bete), betalar en hovslagarräkning åt henne eftersom hon vägrar låta vår hovslagare sko hästen samt betalar henne för att hon hämtar henne. Helt okej för oss, vi är glada att vi blir av med problemet.
Men nu till min fråga. Tycker ni vi behöver skriva något om att vi kommer betala henne den och den summan, mot att det gamla kontraktet slutar gälla? Eller räcker det om vi båda har med oss kontrakten när hon hämtar hästen och så river vi sönder dem tillsammans? Hur hade ni gjort?
 
Sv: Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

JA! Ni bör skriva att avtalet upphör enligt ömsesidig överenskommelse och att ni betalar summan X kronor i ett för allt avseende merkostnader som kan uppkomma för hästens ägare. Bör också förtydliga att genom undertecknandet av avtalet förklarar sig båda parterna nöjda och ingen har några anspråk på varandra framledes.
 
Sv: Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

absolut. skriv ner ALLT ni betalar for, specificerat till minsta ore, och som schelin sager, att bada parter ar nojda med detta och inga andra ansprak kan goras.. ga hellre till overdrift i detta fallet da agare till hasten verkar "kranglig" med det mesta. Kanske du skall ta bilder av hasten ocksa, UTAN tacke dagen den lamnar ditt stall, fa stallagaren att skriva ett intyg att hasten ar i god kondition (utseende vis) om kanske lite omusklad. Var saker pa att hon inte kan komma tillbaka med NAGRA klagomal.. lycka till..
 
Sv: Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

Det är ju så att om jag tolkar avtalet rätt (enligt det lilla som står här) så även om ni sagt upp det så löper det till 16 augusti. Kan vara fel när man inte ser hur det står exakt i avtalet men risken finns att det är så. Om det stämmer så kan hästägaren kräva att ni står för alla kostnader för hästen även efter det att den hämtats och fram till det datumet. Så om ni gör en ny överenskommelse som säger att ägaren tar hem hästen och ni "bara" ska betala fram till sommaren. Så se till att ha det på papper tillsammans med en bekräftelse på att det tidigare avtalet är upphävt i samband med detta nya.
 
Sv: Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

JA! JA! JA!

Precis som alla ovan redan har sagt så skriv ner det! När du redan har haft problem och krångel så är det ingen tvekan om att ni bör skriva ner det. Så som schelin_j har föreslagit är ju ett utmärkt exempel på hur ni ska uttrycka er.

Jag misstänker att du redan vet det men om ni ska ta en annan häst på foder så kan det vara smart att avtala om uppsägningstid om man vill säga upp i förtid och inte bara uppsägning för att inte förlänga avtalet.

Lycka till och hoppas det löser sig nu.
 
Sv: Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

Tack för alla svar! :)

Jag har ju en foderhäst till, som jag har haft i åtta år. Där har det aldrig varit några problem överhuvudtaget, så det finns ju trevliga hästägare också. Den nya foderhästen ägs av stallägaren, vi har inte skrivit några papper (och kommer inte göra förrän den "jobbiga" hästen är borta), men hon har nämnt att den förra fodervärden har skrivit på för tre månader åt gången. Det låter som ett rimligare alternativ. Tre månader är ju klart bättre än tolv om det skulle visa sig att man inte trivs.
 
Sv: Någon som är bra på juridik? Behöver vi skriva något?

Nej det är klart att det finns vettiga människor med! Och jag vet att jag kan bli ett väldigt avtalsfreak :angel: Men man blir luttrad när man oftast bara får ta hand om de fall där det inte funnits ordentliga papper och det sen strular till sig.

3 månader åt gången låter ju mycket bättre än 12 månader!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp