Någon som är bra på "kattpsykologi" och kan tyda beteendet?

miumiu

Trådstartare
Vi har en härlig katthere som fyller 13 i augusti med stor, extrovert personlighet. Han är den sortens katt som alltid är med i dom dagliga bestyren, väldigt aktiv och social och har vi gäster över ska samtliga knän provliggas. Han är väldigt gosig med samtliga familjemedlemmar men en grej har vi funderat mycket över.

Om jag eller sonen sträcker fram ansiktet mot honom så ska det buffas och strykas mot. Gör sambon detsamma så vänder han bort ansiktet. Han har även väldigt svårt att se sambon i ögonen om han exempelvis lyfter upp honom, han vänder tydligt bort huvudet. Annars skulle jag säga att sambon är något av en favorit, sitter vi exempelvis och kollar film ligger han helst i sambons knä och han ligger gärna och sover nära honom i sängen osv. På vilket sätt är sambon ”annorlunda” i kattens ögon, varför går det inte att skalla honom så som han gör med oss andra? Teorier?

6859A861-177D-4BAF-BD44-0865FA2DDBC4.jpeg
 
Spånar lite, men att inte möta blicken, blinka och vända bort huvudet på kattspråk så talar katten om att den inte är ett hot och är vänligt inställd till tvåbeningen. Att stirra är ju ett tecken på aggressivitet.
 
Spånar lite, men att inte möta blicken, blinka och vända bort huvudet på kattspråk så talar katten om att den inte är ett hot och är vänligt inställd till tvåbeningen. Att stirra är ju ett tecken på aggressivitet.
Ja, har tänkt att det kan ha nånting med rangordningen i ”flocken” här hemma också. Typ att han kan sätta sin lukt på oss andra men att sambon enligt honom är ”överst” i näringskedjan här och därmed visar han sig undergiven?
 

Liknande trådar

Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 266
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 122
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med...
2
Svar
27
· Visningar
2 957
Senast: Kanintant
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp