Någon som har en Nordsvensk?

H

Hästen

Funderar lite på detta med Nordsvenska hästar.
Har dock ingen erfarenhet av dom och skulle vara intresserad av att få lite info om temprament, hur de är att rida och hantera, (generellt, alla är ju olika)
Berätta gärna vad ni vet/erfarenheter!!

Tack så länge!
:bump:
 
Japp, jag har en Nordis.
Som du sa,alla är olika.
Min lilla dam (151 cm) har väldigt varierande humör.
När vi dressyrar måste man jobba med henne hela tiden,det är väldigt mycket häst att rida så att säga.
När det blir hoppning är hon alltid med på noterna,jag tror aldrig att hon har rivit ett hinder.
I skogen kan hon vara stark,det är mycket krut i min lilla dam :love:
I stallet är hon en enda stor ängel.
Står precis stilla,man kan krypa under magen,klättra på henne och hon bara står där.
Som sagt,det varierar :)
 
De är väldigt olika. Nån direkt lat nordis har jag nog inte stött på vad jag kan minnas, så skenet bedrar :smirk:

Min lilla 2-åring är den mysigaste lilla häst jag träffat :love: men samtidigt är hon en riktig utmaning eftersom hon ifrågasätter varför saker och ting ska göras :crazy:
Det är lätt att fastna i "nordis-träsket" :D
 
Jag har två bruksnordisar. De går att köra, rida, hoppa, rida dressyr och i skogen med. Man kan rida två mil eller två varv på banan, köra stor vagn eller liten sulky, dra tungt eller inget alls, galoppera fort eller sakta, gosa mycket eller lite. De bara finns där och älskar en villkorslöst och tillitsfullt i alla fall. Min ena häst kan bli ganska het om han inte fått jobba på ett tag, det är väl ganska typiskt nordisar egentligen. Den andra är lite lat och loj och tycker inte att man ska stressa i onödan, men bägge är arbetsvilliga och framåt när man jobbar dom.
Fantastiska hästar. Bra gårdshästar. Mina går lösa som hundar. Lättfödda. Kramgoa. Underbara. Skaffa en, du kommer inte att ångra dig. :love:
 
Har en liten nordis .. valack, 14 år och 155 i manken. Väldigt lugn och lättlärd på marken, men när man sitter upp så blir han som förbytt. Kan bli lite fööör pigg, stark och väldigt tittig. Men det är ju dock olika från häst till häst hur de är att rida!
 
Tack för era svar.
Jag tycker det är fina hästar och de verkar väldigt tåliga och friska.¨
Har just nu ingen stor häst, bara shettisar, men planerar att kunna köpa en till nästa år.
Tycker det är intressant även med korsningar som ofta kan bli fina och trevliga hästar.För mig är rasen inte det viktigaste utan individen.Då jag är en liten vuxen är jag lite rädd att de "blir för starka"....
Men det beror ju förstås på individen,
:)
 
Jag har ett sto av ras nordsvensk brukshäst. Hon används mestadels till ridning. Men det går bra att köra också både vagn, släde, harv och ska gå i skogen också (fast det har aldrig jag gjort).

Huvudet är helt underbart på min. Hon är lugn och sansad, samtidigt som hon är framåt och har en enorm vilja att göra något. Blir hon rädd så stampar hon till ett steg och stannar sen och tittar vad det är. För att konstatera att det inte är farligt och sen lulla vidare.

Jag tycker att min häst är relativt lätt att rida. Dock måste man sätta henne i arbete hela tiden, för hon hittar på en massa hyss när hon inte får jobba. Hon kan vara ganska bestämd och undra "varför ska jag göra så här, det är ju jobbigt". Men med lite övertalning går det alltid bra.
Ett stort plus har min häst definitivt över att hon är så oerhört lätt att sitta på i samtliga gångarter. Mjuk och följsam.

Vid hantering i övrigt är det en sak som gäller och det är att vara konsekvent och ganska tuff mot henne. Annars tar hon sina pinnar direkt. Med tuff menar jag inte våldsam utan mer att man måste vara på henne och korrigera direkt, annars tar hon för givet att så här får man göra.
Trots lite stampar och skrik från hästens sida ibland är hon jätte snäll. Men måste visa sin vilja och protestera när hon tycker det går för långt (envis och bestämd dam).

Det bästa är att när man väl fått henne att fatta och förstå så är hon lika envis med att verkligen försöka göra det man ber henne om fastän hon kanske inte alltid tycker det är så lätt.

Jag tycker att nordsvensken är en underbar ras. Men den kräver arbete, i alla fall min.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
176
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 241
Senast: thoora
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
14
· Visningar
703
Senast: Lingon
·
Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp