Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

lady_vip

Trådstartare
Lokis har pajjat sina tänder och ska på koll nästa vecka för att se om det finns något att göra. Framförallt är det hörntänderna som har fått stryk, men även framtänderna. På hörntänderna har det gått av iaf en halv centimeter på båda och jag misstänker såklart att hon har ont.

Nu ska hon som sagt på koll nästa vecka, själv har jag väldigt dålig koll på det här med tänder och har alltid en viss skepsis med nya veterinärer som måste sätta in 1000 åtgärder. Därav min frågan, hur pass hållbart är det att laga tänderna på en 9 år gammal hund?

Hon har mycket god tandstatus för övrigt, aldrig haft tandsten och god munhygien.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

Ingen erfarenhet.
Men jag hade inte lagat utan tagit bort de skadade.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

Tänderna är inte döda, de är liksom avgnagade uppifrån och ner om man säger så.

Ingen erfarenhet.
Men jag hade inte lagat utan tagit bort de skadade.

Det är rätt många tänder som ska ut då...
 
Sv: Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

Fähunden hade en avslagen K9, lämnades utan åtgärd, pulpa o nerver var intakta.
En av kindtänderna var sprucken ända ner, den togs bort under narkos (han skulle ändå sövas), kindtänderna är dom där rackarna med tre rötter.
Den togs bort på vets inrådan då en sådan spricka nästan alltid leder till inflammation i käkbenet. Gick på försäkringen treots att tandvård inte ingick.
Han var 8 år vid tillfället.
 
Sv: Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

Boss har en rotfyllning i ena hörntanden pga traumaskada som blottade pulpan. (Inte lätt att titta på får och springa i stenrösen samtidigt).

Det var ett ganska snabbt ingrepp och blev väldigt fint efteråt. Tror att det gick loss på ca 4.500:- men min försäkring täckte det mesta. Han har inte visat några problem med tanden efteråt och den är vit och fin trots att det bara är knappt en tredjedel kvar av den.

Jag skulle absolut åka till tandkunnig veterinär och få ett utlåtande. Åtgärden på en så gammal hund skulle jag anpassa efter hälsostatus: om den är frisk i övrigt skulle jag rotfylla, annars ta bort de skadade tänderna helt. De klarar sig utan hörntänder (Boss har bara 1/3 kvar på ena sidan som sagt, och ingen alls på andra sidan).

/Migo
 
Sv: Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

Skönt att höra! Vi får väl se vad bedömningen säger, hon behöver operera sitt ena öra också, så det kanske blir en "total remakeover":D
 
Sv: Någon som har erfarenhet av att laga tänder på hund?

Nedslitna tänder gör sällan ont och behöver inte åtgärdas. Schäfern har flera stycken som är hårt slitna men visade ingen smärtreaktion vid kontroll och biter glatt i skyddsärmen fortfarande.

Skadade tänder skulle jag bara dra ut om det inte handlar om fler än en hörntand. Svårt att bita med bara två hörntänder, men å andra sidan är titantänder så jäkla dyra. Det får vara en rejält bra hund då om jag ska kosta på det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 179
Småbarn Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: Gnarpis
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp