Bukefalos 28 år!

Lupin

Trådstartare
Nr 1 fick sin första tand vid 6 mån ålder och sen kom de upp i rätt ordning och ganska snabbt och utan större problem. Det var lite kinkigt med kindtänderna iofs, men de kom ganska snabbt åtminstone. Nu är han drygt 4,5 år och har fått sin första lösa tand. Det är förresten den tanden som kom upp först och enligt tandläkaren börjar de lossna och ömsa tidigt om de fick dem tidigt med. Allt frid och fröjd. :)

Nr 2 är snart 20 mån och har fortfarande bara fyra uppe o fyra nere (framtänderna) och det har varit väldigt kämpigt från och till de senaste månaderna, svullen i munnen och nya tänder har stött på och velat komma upp men det är seeeeegt och väldigt jobbigt. Idag sprack äntligen tand nr 9 igenom första lilla spetsen!!! Men inte en av hörntänderna, utan en av de nedre första kindtänderna. Tre kindtänder till är på god väg och kommer att spricka igenom när som helst (två uppe o en till nere på andra sidan), men av hörntänderna syns det inte ett spår!

Visst "ska" de väl få hörntänderna, vid 18-19 mån ca och FÖRE kindtänderna? :confused:

Kan han sakna anlagen för hörntänderna? Har för mig att min ena lillebror visade sig sakna någon tand, men jag har för mig att han fick mjölktänderna som han skulle men att någon av de permanenta inte kom upp, men jag vet inte hundra. Ska fråga mamma imorgon och höra med brorsorna med för säkerhets skull. Får nog ta och ringa tandläkaren nästa vecka och fråga om lillens tänder, men tills dess kanske det finns någon här inne som vet något?
 
Sv: Tänder

Emilia fick sin första tand vid 10 manader, vid 18 manader hade hon samma tänder som din son vid den aldern. Senaste 2 manaderna tar det tittat upp hörntänder och en kindtand pa bada sidor upp. För ngn vecka sen bröt det igenom en kindtand pa varje sida nere men inga hörntänder där än. Ganska likt din son alltsa.

Jag har inte funderar pa att ngt skulle vara fel med hennes tänder.

Bade jag och min syster (en av mina kusiner ocksa har jag för mig) saknar tandanlag. Jag saknar en kindtand uppe (den första efter hörntanden). Mjölktand hade jag där, men sen kom ingen permanent tand.
 
Sv: Tänder

För min del är det så att jag saknar 2 permanenta tänder. Jag fick mjölktänderna på de två ställena men tappade dem aldrig utan de satt tills jag var 18 år och valde att ta bort dem för att sätta in fake-tänder.
Min lillebror, 23 år, och mamma har sina mjölktänder kvar :)

Tänderna som vi alla tre saknar är treorna.
 
Sv: Tänder

Ganska likt din son alltsa.

Nja, min son har ju inte fått någon hörntand alls, än så länge i alla fall. Det är helt platt där, inte minsta lilla tillstymelse på att något är på väg att hända med treorna varken uppe eller nere. Det är fyrorna som är på väg ut nu.

Jaja, nåt ska man ju alltid bekymra sig över! :D
 
Sv: Tänder

För min del är det så att jag saknar 2 permanenta tänder. Jag fick mjölktänderna på de två ställena men tappade dem aldrig utan de satt tills jag var 18 år och valde att ta bort dem för att sätta in fake-tänder.
Min lillebror, 23 år, och mamma har sina mjölktänder kvar :)

Tänderna som vi alla tre saknar är treorna.

Då är ni väl inte släkt med någon vampyr heller antar jag. :D
 
Sv: Tänder

Min minsting är någorlunda jämngammal med din (född i april) och han har fått de fyra tänderna framtill och fyra tuggtänder, men hörntänderna väntar han med. De ligger förvisso "på vänt" så att man ser dem men de är nog inte på väg riktigt än.
Jag har haft flera barn som fått sina tänder i lite konstig ordning, det är nog inget man kan göra något åt...
 
Sv: Tänder

Min minsting är någorlunda jämngammal med din (född i april) och han har fått de fyra tänderna framtill och fyra tuggtänder, men hörntänderna väntar han med. De ligger förvisso "på vänt" så att man ser dem men de är nog inte på väg riktigt än.
Jag har haft flera barn som fått sina tänder i lite konstig ordning, det är nog inget man kan göra något åt...

Tack, då behöver jag kanske inte besvära tandläkaren med ett höns-mamma-telefonsamtal på måndag antar jag. :)
 
Sv: Tänder

Alltså, vilka tänder menar du är hörntänder? För mig är det dom allra längst in.

Min son har fått de fyra främre uppe och nere och fyra (vad jag har fattat det som ) är kindtänder.
Vampyrtänderna (som jag kallar dom) verkar vara på gång nu dvs dom som sitter på var sida om de fyra främre.

Nu är min son 17 mån och inte alls lik din vad gäller gäller tandutveckling. Men min systerson som är 18 mån har endast fått fem tänder än. Så visst är det jätteskillnad från barn till barn. Precis som allt annat.
 
Sv: Tänder

Alltså, vilka tänder menar du är hörntänder? För mig är det dom allra längst in.

Min son har fått de fyra främre uppe och nere och fyra (vad jag har fattat det som ) är kindtänder.
Vampyrtänderna (som jag kallar dom) verkar vara på gång nu dvs dom som sitter på var sida om de fyra främre.

Nu är min son 17 mån och inte alls lik din vad gäller gäller tandutveckling. Men min systerson som är 18 mån har endast fått fem tänder än. Så visst är det jätteskillnad från barn till barn. Precis som allt annat.

Hörntänder = huggtänder = treorna. :idea: Efter det kommer ju kindtänderna och till sist visdomständerna.
 
Sv: Tänder

Vår son har haft en glugg där hörntänderna ska sitta i 3 månader. Han har fått de 4 uppe och de 4 nere. Sen fick han kindtänderna. Alla 4 på en och samma vecka. Där hörntänderna ska sitta har det varit helt platt och inte en tillstymmelse till tandsprickning. Drar man däremot undan läppen lite försiktigt så syns det längre ner att tanden kommer att komma. Det är som en bula som är lite hård om man trycker.

För en vecka sedan såg vi att tänderna började synas genom tandköttet men inte spruckit igenom. Och nu är alla 4 uppe. Det var inga roliga nätter när alla 4 skulle upp samtidigt.

Sonen är 17 månader. Hans bästa kompis är 1 dag yngre och har 2 tänder. De två framtänderna nere. Det verkar vara sjukt olika så ta det lugnt tycker jag.

Mvh Miks
 
Sv: Tänder

Min batting som är runt månaden äldre än din fick först sina ettor+tvåor, sen kindtänderna. Treorna nertill kom för ca en månad sen och treorna upptill har precis brutit igenom tandköttet. Det är lite grinigt härhemma just nu...
 
Sv: Tänder

Hörntänder = huggtänder = treorna. :idea: Efter det kommer ju kindtänderna och till sist visdomständerna.

Jaha, vampyrtänderna alltså :idea:
Fast jag skulle inte sätta siffror på dom. Det enda som verkar stämma för alla barn är vilka som kommer först dvs de två främre nertill. Annars så måste jag säga att det är galet olika. Men att kindtänderna verkar ändå komma före vampyrtänderna.
 
Sv: Tänder

Siffrorna är inte ordningen de kommer utan positionen i munnen de sitter räknat från mitten framifrån.
 
Sv: Tänder

Det enda som verkar stämma för alla barn är vilka som kommer först dvs de två främre nertill.

Så trodde vi också att det skulle vara och missade att sonen fick en av tvåorna upptill som första tand. Behöver tydligen inte alls vara efter skolboken ;)

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Hästvård Kan foderinpackningar "läka ur", eller är det ett tillstånd som kommer behöva extra tandvård och spolning resten av hästens liv? Blir...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: Amanda_F
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 149
Senast: LenaH
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 693
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ I november är det 10 (!!) år sedan jag fick munnen insparkad av en häst. Ni är många som följt mig under alla år och jag minns så väl...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp