Någon som har flugit med sin hund?

T

TrOlla

Hur gick det?
Vad kostade det?
Hur stor är din hund?
Från vilket land till vart?
Måna frågor men vore jättetacksam över svar då jag ska ta med min hund hem till Sverige över jullovet (från spaninen) Han väger ca : 25-30 kilo så jag kan tänka mig att det inte bli billigt :smirk:

TrOlla
 
Ja jag har flugit med 30 kg Labrador. Jag har flygit från Sverige till Lappland ;)

Det kostar 6:- per kilo (inrikes då!!)

Det har gått jättebra. Jag har en hund som sedan tidigare är jättevan vid bur och känner sig trygg. Vi tränade innan med att bära flygburen med henne i samt att vi åkte bil med den också.
 
Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att om hunden väger över 8 kilo så får den inte sitta "inne i flyget". Den får då sitta i bur...

Tippans fick ju sitta i bur så..

Vet dock inte vad det kostar, men det brukar fungera bra att resa med hund, jag har åkt tåg genom Sverige med min och även buss över 10 timmar flera gånger (med kissepaus :cool:), brukar gå så bra så bra.

//Emma
 
Ett litet tips om du inte redan tänkt på det. Gå in på www.sjv.se och kolla vad du behöver för vaccinationer och papper och annat elände. Det kan ju vara grejer som tar tid att fixa!
 
Stämmer bra det. Bara hundar under 8 kg får åka som handbagage.
 
jag tror det är rätt dyrt med flyg från spanien, men framför allt krångligt med vaccinationer och vet-intyg...

för dvärghundar är det billigt som sjutton att flyga dom åker som handbagage i sverige och vad jag vet kostar det inte mer än en hundring enkel väg... men du hade ju större hund och annan resrutt.... kolla även vad för sorts bur du måste ha, jag tror man måste ha speciella, min kompis som skulle flyga med sin stora hund var tvungen att ha det och jag tror bara buren kostade 3000 kr begagnad :crazy:
 
tack för alla svar. Min hund har fått alla nödvändiga vaccineringar och visst tar det tid :smirk: Rabiessprutan tar över ett havlår att få godkännt.

Han måste åka i bagageavdelningen men dom har en sepciellt utrymme för hundar som ska vara optimala förhållanden (inte mer buller och samma luft som i kabinen)
Man måste ha en vattentät bur men vad jag sett kostar dom runt 50 euro här (500 kr)
Men det kommer nog inte vara billigt :crazy:
20 -40 kr kilot och då väger dom buren också :eek:
men men kosta vad det kosta vill för älsklingen ska med hem till sverige denna gång :love:
Undrar hur han kommer ta kylan och snön dock :D

TrOlla
 
Jag skulle nog göra som Tippan gjort, träna mkt på att vara i buren, så det inte blir en chock på planet.
Har aldrig flugit med någon hund, bara med marsvin :D
 
Nope, har precis skrivit ett mail till slf eller vad dom heter.

Visste inte att man maste ha ett. :confused:
Ar det svart att skaffa och hur bar man sig at att fa ett?
Varfor maste man ha det ? ar det inte vaccinationerna osv som ando ar det viktig`? :crazy:

TrOlla
 
hehe din vovve kommer säkert bli överlycklig om han får se snö :bump:

Hoppas allt pappersarbete och införseltillstånd är fixat så du får ta med din älskling till Sverige :)
 
oj vad billigt då skulle det kosta 14 kronor att flyga med min hund :)
 
Rättare sagt så kommer inte din hund in i Sverige utan införseltillstånd. Reglerna står klart och tydligt på SJV sida www.sjv.se
 
Hej!
nu har du väl antagligen redan flugit, men om det blir aktuellt igen, så kan du ju alltid ta kontakt med någon av föreningarna som placerar ut hittehundar i ex sverige, så kan de säkert hjälpa dig. De behöver någon som flyger med sina hundar, så om du tog med dig ett par extra ( som de betalar för naturligtvis) så skulle du säkert kunna låna bur gratis, samt få hjälp med veterinär osv...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 536
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 879
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 706
Senast: Migo
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 393
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp