NÅGON som har kunskap om kastanjer??

glitter

Trådstartare
Har en annan tråd om min hästs sårskada, så här ville jag bara ss om det finns någon med erfarenhet av sår över kastanj?

La om såret (ca 6cm skärsår, sista delen rakt genom kastanjen) igår, alla stygn utom ett sitter fint på plats och hela såret har dragit ihop sig fint. Utom längst bak, där kastanjbiten satt. Vetten sydde inte där alls utan det va så ytligt på sidorna så han sydde bara på mitten, han ville även ha lite naturlig avrinning längst bak. Men nu tycker jag det ser lite gropigt/svampigt ut precis där. Är det redan svallkött eller ny vävnad till ny kastanj??:confused:

Vetten drog bort den skadade biten kastanj när det hände (såret är 8dagar) å sa typ "vi får se hur det blir där, men det är inte djupt så det behöver sys där!"

Så, vad tror ni? Är det bara att tvätta rent och köra på som vanligt eller ska man redan börja etsa?:o

Såret går lindat 24/7, resten av såret är torrt å platt, men den sista delen är som en grop i mitten och lite svampigt å vätskande runt om. Blöder lätt.

Alla funderingar mottages!
 
Sv: NÅGON som har kunskap om kastanjer??

Tycker det e svårt att råda om sår när man inte ser det. På din beskrivning låter det som att det e fint...
Kontakta veterinären så får den avgöra.
 
Sv: NÅGON som har kunskap om kastanjer??

tack, ja vet! :grin:
Men det gäller inte skötseln av såret i sig, det är ju bara att linda tills det läkt!
Nu va ja mest nyfiken på om ngn haft liknande som känner igen vad det är!

tack ändå!
Vill du se bild så finns det på bilddagboken på virrevolt00
 
Sv: NÅGON som har kunskap om kastanjer??

min förra häst spräckte sin kastanj, den delade på sig så att det blev ett sår, och skulle tro att det är kastanjens växtzon som syns och är "kladdig"
 
Sv: NÅGON som har kunskap om kastanjer??

okej, tack för ditt svar!
Då kan det vara kastanjen då, och inte nödvändigtvis "sårvävnad" i sig. Ska bli spännande nästa gång jag lägger om!
Läkte din fint?
 

Liknande trådar

Hästvård Är lite funderande kring min hästs nya sårskada och ber om lite input! Såret gick in djupt (höger bak) så vetten kom ut och sydde 4...
2
Svar
29
· Visningar
2 798
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp