Idéer kring sårskada

Sv: Idéer kring sårskada

På min har jag dels lika bandage som du har på hasen sen har jag henne lindad om benet hela tiden.

De hade nämligen lindat henne på strömsholm och de tyckte att jag kunde fortsätta med det och det fungerar super.

Jag har testat att ta av benlindan men då blir hon tjock igen.
 
Sv: Idéer kring sårskada

Om såret har börjat ta ihop och inte spricker upp då hästen rör sig tycker nog jag att det inte är helt fel om de iaf får röra på sig litegrann. Men spricker såret upp vid rörelse så big no no!
Metacam ska vara både smärtstillande och avsvällande. Kanske nåt att ställa pålle på? Och självklart kolla feber nu i rötmånadstider.

Min pålle har tyvärr också fått en sårskada...Det blev för gammalt så de hann inte sy så vi måste lägga tryckbandage tills såret börjat ta ihop. Vartenda litet steg hon tar så spricker det upp. Kan inte stå på box för då skrapar hon med frambenet och sparkar med bakbenen och hon har sår både på fram och bakbenen:( Enligt vet ska hon stå på box men det går inte...Boxhage går inte heller för det är så mycket insekter så stackarn blir ju uppäten så vad fan gör man:confused: Spikar fast benen i golvet:confused::D

Såhär ser hennes ena prydliga sår ut efter en vecka:

31472263.jpg


Hon står på både penicillin och metacam. Benen läggs om varje eller varannan dag så länge det behövs. På ena benet går såret enda in mot benhinnan vilket inte bådar gott i och med rötmånad och infektionsrisken men men bara vänta och se vad som händer...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Okej, alltid surt när man inte hinner sy!

Kollar temp morgon och kväll, inga problem so far!
Alltså, såret sitter ju så att det inte går upp vad jag har sett och hon går ju lindad över hela tiden, men idag på morgonen så började hon springa runt i sjukhagen.

Tyvärr gäller regeln med henene att ju större yta=desto lugnare.
Jag har gått emot vet order förr, tyvärr lutar det däråt nu med, bättre lugn häst på stor yta än galoppernade häst på liten??!!:confused:
 
Sv: Idéer kring sårskada

Uppdatering, finns ny bild på bdb! (virrevolt00)

Igår släppte jag henne i lite större hage, eftersom hon laddar mot staketet i sjukhagen..:(

Och hon busade givetvis men hon började snart beta.
Efteråt bytte jag bandage och det hade inte hänt ngt alls med det, men stygnen hänger mkt lösare nu än förra gången jag bytte bandage, är detta bra eller dåligt?

Men, fortsatt ljusrosa vävnad, inget var eller feber och längst ut har det t o m blivit yta! (skrapdelen)

Tror hon får gå i den lilla gräshagen på EM när jag är på plats så komemr hon nog klara sjukhagen bättre några dagar till...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Det verkar ju se bättre ut :).

Bytte bandage på min igår med och det ser toppen ut och sen gjorde jag en större hage dock med "bromsar" som gör att hon inte kan springa utan är tvungen att gå lite slalom.

Skönt att din kan ha stor hage och ändå hålla sig lugn min skulle springa massor om hon fick stor hagen...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Skönt att det verkar gå bra för båda!
Jag ljuger ju om jag säger att hon inte sprang alls, men såret klarade ju sig och jag prioriterar att hon går gå där lite nu, än å få en häst som går genom staketet i sjukhagen, försöker hoppa ut, bara galopperar i volter eller liknande.
Men nu har också benet smalnat av igen och det är jättesvårt att få bandaget att sitta...

Pest eller kolera. De är ju inga maskiner man bra kan stänga av...man får gå på lite käsnal nu, nu är det ju snart en vecka gammalt iaf, du hade ingen åsikt på att stygnen hänger slappa? Bra eller dåligt?? de sitte rju där, men helt lösa...
 
Sv: Idéer kring sårskada

Ja det är skönt.

Jag skulle nog ha gjort detsamma om min inte hade hållit sig så lugn som hon nu gör i lilla hagen. Dessutom så sitter mitt lite värre till, typ mitten på insidan av hasen...

Stygnen, om de är lösa så borde väl det vara ett tecken på att såret har läkt ihop där man sytt. Så det borde väl vara ett bra tecken. Men du hade stygn som skulle lossna själv va?
 
Sv: Idéer kring sårskada

Yes, de löses bara upp, är det skillnad då?

Bara bra tecken just nu då, undra om kastanjen kommer växa tillbaka/ihop??
 
Sv: Idéer kring sårskada

På mina sår hade de satt tråd som man var tvungen att själv plocka bort dvs de lossnar inte själv. Var lite pilligt särskilt med en häst som inte ville stå still så jag var tvungen att ta ut vet som plockade bort dom.

Om kastanjen växer ihop eller inte är det väl bara att vänta och se...

Mitt liv kretsar mycket kring vänta just nu....
 
Sv: Idéer kring sårskada

Usch ja, att det tar tid är ju så tröstlöst...:crazy:

Nu har hennes ben smalnat av igen nästan helt.
Har byggt en liten gräshage med en "hötunna" i ett hörn och vi testade i em. Duktiga tjejen såg ut som hon sa "tack!!", gick lugnt bort till höet och åt. Tog en grästugga brevid utan att gå ett steg, och återgick till höet.

Mitt tidigare ledsna hjärta säger att detta är det bästa just nu, kompisarna står ju bredvid så hon slipper snurra i galopp hela dagen.

Så nu får vi se på fredag hur det ser ut under bandaget, som nu består av kompresser, snögg, bomull, en hel rulle vetwrap och ett hasskydd. :D

Håller en tumme hårt nu, även om alla jag talar med säger att alla tecken är goda så vet man ju hur fort det kan ändras!:cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 502
Senast: MiniLi
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 953
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 297
Kropp & Själ Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 655
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp