Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

makarontanten

Trådstartare
Jag är en otacksam jäkel....

Jag har en "finservis" som jag fått i present under många år på födelsedagar och jular av min gamla farmor. Man vill ju inte vara otacksam,men jag avskyr verkligen sådana här serviser:crazy:

Låter kanske hemskt,men jag använder den aldrig,den står i ett skåp och jag skulle aldrig plocka fram den ens.

Jag vill alltså sälja den. Har sökt den på nätet,men hittar ingenting om den. Den heter svenska floran enligt undersidan.Jag vet att den är köpt i en guldsmedsaffär som är nerlagd idag. Jag tror (men vet inte säkert),att en kopp eller fat gått på runt 2-300 kr.Den har blommor runt sig och har en guldkant runt om.

Jag har 12 koppar,12 kaffefat,12 assietter,ett fat till gräddkannan och sockerskålen,samt en liten vas. Har även 12 kaffeskedar i silver med blommor på,men är inte säker på att dessa just tillhör själva servisen.

Kan någon här inne något om sådana här saker. Vart vänder man sig för att sälja? Vad skulle servisen kunna vara värd?

Såhär ser den ut:

DSCF0770.jpg

DSCF0771.jpg

DSCF0772.jpg

DSCF0773.jpg
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men den va ju jättesöt :)
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men den va ju jättesöt :)

Söt är inte min stil;) och definitivt inte små gulliga koppar och fat med små handtag inte ens fingret går in i... Tacka vet jag rejäla kaffemuggar och hållbart porslin...:D
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Jag tror inte att du kan få så mycket för den, 600 kanske om du har tur. Sök på kaffeserviser på blocket så ser du hur mycket som ligger ute.
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Jag tror inte att du kan få så mycket för den, 600 kanske om du har tur. Sök på kaffeserviser på blocket så ser du hur mycket som ligger ute.

Tack för svar. Jag har sökt och försökt hitta priser,men jag vill ändå tro att denna är värd betydligt mer. Jag menar då att om farmor köpt en enstaka kopp/fat för ca 2-300 kr styck,så borde servisen vara värd runt 8000 kronor om man ska gå på inköpspris. Hur kan den då "bara" vara värd runt 600 kr?

Vart går man för att få den värderad och hur vet man att man inte blir lurad?
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Därför att det inte finns någon andrahandsmarknad för såna serviser. Det finns helt enkelt ingen som vill köpa sånt idag så länge det inte är någon känd designer som gjort servisen. Man kan lätt hitta söta kaffeserviser för nån hundralapp på auktioner och loppisar idag.

Sök på kaffeservis här http://www.metropol.se/start/ så ser du prisnivåerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Tack för svar. Jag har sökt och försökt hitta priser,men jag vill ändå tro att denna är värd betydligt mer. Jag menar då att om farmor köpt en enstaka kopp/fat för ca 2-300 kr styck,så borde servisen vara värd runt 8000 kronor om man ska gå på inköpspris. Hur kan den då "bara" vara värd runt 600 kr?
Det är helt enkelt så att människor tänker som dig! De använder inte serviserna och tycker att de är både opraktiska och inte speciellt fina. Och så är det ju en annan sak när saker och ting är begagnade utan samlarvärde, då finns det liksom inget värde i saker och ting. Riktigt gamla kläder (tänk 1700-tal) kostar mer nu än vad de gjorde nya, men kläder köpta på 80- och 90-talet är knappt värda någonting alls, även om de är helt oanvända.

Tyvärr är det många som tror att vad de äger är värt mer än vad det är. Det är inte så roligt att tro att man har någonting av värde och så visar det sig att man får några hundralappar för servisen ifall man säljer den. Jag hade börjat använda den och jag hade inte varit speciellt försiktig med den heller utan kört den i diskmaskinen, etc.

Vart går man för att få den värderad och hur vet man att man inte blir lurad?
Man vänder sig till en auktionsfirma. Vissa kan ta en värderingsavgift, men det kan det ju vara värt ifall du inte tror på oss på Bukefalos.
Bukowskis:
http://www.bukowskis.com/sell?gclid=CNnYv6XPuqoCFUW-zAod3Ue55A

Metropol:
http://www.metropol.se/online_valuation/

Du kan också vända dig till en pantbank, de brukar ha rätt så bra koll faktiskt. Eller så får du ställa upp i Antikrundan. :D
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Tack alla för svar. Synd att det inte verkar finnas något andrahandsvärde,men det kanske blir en tur till pantbanken och kolla upp iallafall;).

I annat fall,om man inte får mer än ett par hundra,så får den väl fortsätta samla damm ett tag till. Kanske någon som skriker efter den om några år:D
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Kanske dina barn vill ha den när det är dags?

Tyvärr är det så att det inte är något större värde i serviser även långsiktigt. Attityden att ha extra fina grejer man sätter fram är lite förlegad nu och jag tror inte att den kommer att komma igen. Slit och släng attityden har tagit ett alltför stort fäste omkring oss.

Och varför spendera massor med pengar på en servis som man inte kan diska i maskin tex? Det blir opraktiskt och jobbigt att bjuda in folk på kalas när berget med disk överhopar hela köket! Då är det enklare och roligare att åka till IKEA, köpa det man vill ha och kunna använda det mest hela tiden och sen slänga när det börjar bli slitet.
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Håller med,men du vet farmor är både gammal och gammeldags;),och "förr" skulle det ju vara lite finare med serviser och findukat till kalas.

Jag har inga barn att ge bort den till och troligtvis blir det inga heller;)(om du tänker på seniortråden med bilder på oss själva,så är det brorsans lille kille på alla bilder).
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Det kanske är lättare att få den såld om du säljer den i delar? Kan ju finnas nån som vill komplettera sin egen servis menar jag.
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

....
Tyvärr är det så att det inte är något större värde i serviser även långsiktigt. Attityden att ha extra fina grejer man sätter fram är lite förlegad nu och jag tror inte att den kommer att komma igen. Slit och släng attityden har tagit ett alltför stort fäste omkring oss.
....

Njae?

"finservis" är rätt förlegat - det är vi överens om. Men jag tror snarare att vi inte är så enkla till vardags längre. Man behöver inte ha något alldagligt till vardagarna utan har helt enkelt köpt det man gillar och använder det.

De flesta jag känner har porslin och glas de verkligen gillar. Det behöver absolut inte vara skitbilligt. Men det som är snyggt hamnar på bordet, inte i skåpet.

För egen del letade jag länge innan jag hittade vad jag ville ha när jag behövde köpa nytt. Det blev skitsnyggt Rörstrandsporslin som jag njuter av varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

Kikade lite snabbt på tradera och fick napp på avslutade auktioner, där hade dom i alla fall fått 900kr för 12 st Svenska floran kaffeskedar...jättefina:love:. Om jag var du skulle jag prova att lägga ut dom där och sälja kaffekopparna styckevis....ifall nån vill komplettera. Behöver ju inte lägga ut dom för 1kr.
Jag tyckte servisen var toppenfin...men det är jag det.:)
 
Sv: Någon som känner till serviser och kan hjälpa mig?

De flesta jag känner har porslin och glas de verkligen gillar. Det behöver absolut inte vara skitbilligt. Men det som är snyggt hamnar på bordet, inte i skåpet.
Ja, precis. Och när man tröttnat på de glasen och tallrikarna man har så kastar man de och köper nytt. Alternativt känner sig lite duktig och lämnar till Myrornas eller annan second hand som tar emot. Så fungerar det hos människor jag känner i alla fall.

Det behöver inte vara billigt, det har jag inte skrivit heller, bara det att man köper inte en finservis som står större delen av ens liv i ett skåp, utan man använder det man har och sen när man tröttnar så köper man nytt.

De flesta jag känner har dock haft sitt porslin ganska så länge. Men glas byts ut hela tiden tycker jag. Även dyrare glas som kostar 300-400:-/st byts ut. Har de 10 st glas och två går sönder så byts alla ut är min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en servis som vi försöker få värderad.... i morgon kommer nämligen en auktionsfirma och ska se över grejerna i svärmors dödsbo...
Svar
9
· Visningar
2 353
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp