Hjälp med servis

Prosit

Trådstartare
Vi har en servis som vi försöker få värderad.... i morgon kommer nämligen en auktionsfirma och ska se över grejerna i svärmors dödsbo, för att se om det är något som kan säljas. Det enda som vi ser KAN ha ett värde är den här servisen. En komplett matservis från Rosenthal i Tyskland. Den inhandlades på 60-talet när svärfar och svärmor gift sig. Den var dyr då, och nu vill vi få ett litet hum om värdet idag. Vi vet inte vad serien heter, vilket försvårar avsevärt vid telefonkontakt med värderingsmän... vi ska troligtvis åka ner med en av assietterna till Cervera eller liknande, o se om de känner igen den.

Är det nån här som är kunnig på sånt?

Visar lite bilder:
Här ser man dekoren, guldkanten och trycket på undersidan.

DSC_0001r.jpg

DSC_0021r.jpg

DSC_0031r.jpg


Servisen består av fat och assietter (12 ex av alla ), uppläggningsfat, soppterrin, såssnipa och ett par skålar. Alla är hela o fina, och det är nog inte ens använt en enda gång..... :crazy: En sån servis som stått i ett skåp i alla år.

Nån som vågar sig på en gissning??
Jag har googlat, men det är jättesvårt att hitta nåt så länge man inte vet vad serien heter. Rosenthal finns det ju en hel del på nätet, men jag har inte hittat med det här mönstret.

Hjälp!?
 
Sv: Hjälp med servis

Jag hade kollat på auktioners sajter vad Rosenthalserviser "brukar" gå för. Tyvärr är ju serviser inte så dyra i regel (om det inte är de som är absolut mest inne, typ Berså eller Mon Amie).
 
Sv: Hjälp med servis

Det verkar vara väldigt olika, har kollat runt en massa. Nu har jag i alla fall tack vare Ebay lyckats ta reda på att servisen heter Rosenthal Regina Platinum, och är tillverkad 1957. Men priserna variera från 200 till 2500 euro :crazy: Vi får se vad auktionsgubben säger idag. Den har ju uppenbarligen inget större värde i alla fall, vi är mest intresserade av värdet pga att det är avgörande i frågan om bouppteckning eller inte. Iom att inget annat finns av värde, så blir det ingen regelrätt bouppteckning. Då skrivs det schablonvärde på några tusenlappar bara, och man behöver inte speca upp nåt.
 
Sv: Hjälp med servis

Jahapp, så var det med det. Fel färg på dekoren för "modet" idag, gör att servisen är värd nån tusenlapp på sin höjd. Då vet vi det o kan sälja iväg den billigt med gott samvete.
 
Sv: Hjälp med servis

Ja, den är kanonfin :) Gillar den själv oxå, men vi har varken plats eller behov. Då är det bättre att sälja den till nån som kan använda den :) Jag har ju vår släktservis från 5 generationer tillbaka står i ett skåp redan, behöver inte en till som står o samlar damm :crazy:
Jag gillar dekoren, men den var tydligen väldigt mycket för diskret... folk vill ha lysande färger o klara mönster, lite mer 70-tal. Men det blir väl att vi sätter ut annons på den sen när begravning o allt är färdigt o man får lite mer tid.
 
Sv: Hjälp med servis

Men varför använder du den inte?

Jag använder den på jul o födelsedagar o sånt. Men till vardags så dricker vi inte kaffe i minikoppar, med öra så litet att man inte kan hålla koppen. Och det är sällan vi använder assietter tex. Så den kommer bara fram till fint. Sen är jag ju väldigt rädd om den, iom att den är så gammal o har gått i arv så länge.
 
Sv: Hjälp med servis

Den servisen vill jag ha!

Ja, den är tilltalande på nåt sätt. Jag gillar det här lite mer diskreta dekoren. :) Vi kommer ta tag i detta lite mer senare. Just nu är det så mycket. Begravningen är den 20:e november, och vi har till den sista november på oss att tömma lägenheten osv. Så först när allt är klart kommer vi kunna slappna av lite, o sälja det som går. Vet inte vad priset kommer bli ännu, vi har inte orkat tänka så långt än.
 

Liknande trådar

Fritid Jag är en otacksam jäkel.... Jag har en "finservis" som jag fått i present under många år på födelsedagar och jular av min gamla...
Svar
14
· Visningar
6 471
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp