Någon som kan något om foderjäst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 988
N

nixa 324

Undrar ang foderjäst....vad är det bra för? Vad innehåller det? Finns det några nackdelar med att ge det?

Sv: Någon som kan något om foderjäst?

Skulle lagt den i foder forumet egentligen. Moderator får gärna flytta tråden:)

det jag vet om foderjäst är att det i princip är torkat bakjäst. så om du har ett kylskåp i stallet kan du lika gärna köpa bakjäst som är mkt billigare och ge hästen.
det är bra för magen, hårremmen och hovarna. det är i princip b-vitamin i fast kanske lite bättre!

Nej, det är inte bara torkad bakjäst. Det innehåller en del selen, massor av b-vitaminer och så skiljer det sig ifrån vanlig bakjäst eftersom jästsvamparna är avdödade. Har hästen problem med magen kan det därför vara effektivare att ge vanlig bakjäst. Men ska du ge bakjäst för att ge b-vitaminer får du ge förbaskat mycket bakjäst för att komma upp i de kvoter som foderjäst ger.

min vet säger att jag lika gärna kan ge 1 pkt bakjäst som 1 dl foderjäst om dagen så jag antog att det var samma sak. har inte kollat upp näringsvärdena. sorry

Det är säkert helt riktigt när det gäller att stabilisera magen. Då är bakjäst faktiskt överlägset enligt undersökningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 120
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: tanten
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka