Någon som kan räkna ut mankens vinkel?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Visst borde man kunna räkna ut hästen vinkelmått vid manken när man ska kolla vilken bomvidd den behöver.

Alltså jag har läst matte upp till D så jag borde klara det själv men, ett halvår från skolan o man har glömt bort en del.

Men om man fixar en böjlig stålvajer, lägger över hästens manke och sen ritar av profilen så borde man ju kunna göra det hela till en triangel som man sen delar i två trianglar, då vet man ju att(från ena triangeln sett) en av vinklarna 90 grader och sen kan man väl ränka med antingen cosinus, tan v eller sinus för att få fram dom andra två vinklarna i den ena triangeln. Då blir det ju samma vinkel mått i den andra så då är det bara o plussa ihop toppen av stora triangeln så har man mankens vinkel.

Snälla säga att det finns någon som kan.

Enklast är ju att ta ett vinkel mått men jag har inget hemma just nu.

Sv: Någon som kan räkna ut mankens vinkel?

Eller så tar man en gradskiva.....

Ta en stålgalge eller annat fast med böjligt material, lägg 3 fingrar bakom bogbladet, rita av, mät.

Diabolical_Kitten skrev:
Ta en stålgalge eller annat fast med böjligt material, lägg 3 fingrar bakom bogbladet, rita av, mät.

Eller ta med galgen till sadelmakaren..

Diabolical_Kitten skrev:
Eller så tar man en gradskiva.....

Så kan man ju oxå göra.

Varför göra det besväret när det bara är att ta fram en gradskiva? Sadelmakaren kan inte avgöra från en mankmall vilken sadel man kan ha ändå.

Alla tillverkare har olika måttangivelser för stommarna i sina sadlar. Det är riktigt att detta mått inte är helt avgörande för om stommen kommer att ligga helt an och helt i balans när hästen är i arbete. Det kan dock vara till sådan hjälp för inpassaren att denne kan välja ut ett antal sadlar som möjligen kan passa.

Det bästa sättet att malla av hästen för Er är med en flexi curve. En sådan kan Ni köpa i bokhandeln. Det är en blykurva med fjäderstål. Var noga med att hästen står på vågrätt underlag, står rätt och i normal hållning. Ta också provet ett par gånger så att Ni vet att det blev rätt mått.

Tillverkare har olika måttangivelser för stommarna i sina sadlar. Det är riktigt att detta mått inte är helt avgörande för om stommen kommer att ligga helt an och helt i balans när hästen är i arbete. Det kan dock vara till sådan hjälp för inpassaren att denne kan välja ut ett antal sadlar som möjligen kan passa.

Det bästa sättet att malla av hästen för Er är med en flexi curve. En sådan kan Ni köpa i bokhandeln. Det är en blykurva med fjäderstål. Var noga med att hästen står på vågrätt underlag, står rätt och i normal hållning. Ta också provet ett par gånger så att Ni vet att det blev rätt mått.

Jo, men jag tycker inte det är någon ide att göra det om det inte är så att man bor långt ifrån. Bor man långt ifrån och sköter det via post, så visst, då är det bra att skicka en mankmall, men annars kan man lika gärna säga till utprovaren att hästen är bred och att de borde ha breda sadlar inne för provning och sedan åka dit med hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31