Någon som känner till Happy Hoof?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare JennyRBB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 9 707
Sv: Någon som känner till Happy Hoof?

Hoppar in här och frågar vad man kan ge för foder om hästen har blivit väldigt tunn???Har läst både om Happy Hoof och Safe&Sound...men samma här.Vet inte om man ska ge bara för att ge utan jag vill veta vad man ger det för.

Jag vill veta vad för foder man kan ge för att hästen ska lägga på sig i hullet???

Hon får hösilage lucern mineral b-vit och miner grön.

Spillers har ngt som heter Conditioning mix ( reservation för stavning ) och som ska ges i kombination med havre och grovfoder, den lär vara för att få upp hästar i hull - har dock inte provat den. Däremot ger jag Spillers Youngstock&Stud och den min svårfödda o känsliga häst i bra hull på ganska moderata mängder.

Man ökar på grovfodret och ev oljan man ger, i ditt fall kan du öka bägge kanske beroende på er analys. Både grovfoder och lucern, det är det lindringaste och minst skadligaste. Jag tolkar det som att du har en fånghäst, och dessa bör inte störas i magen mer än absolut nödvändigt.

Olja tror jag inte mycket på för att få hästar att lägga på hull...ger du för mycket olja får du iställer ett utmärkt smörjmedel så att fodret "rinner igenom hästen". Protein är det som bygger hull på hästen enligt mina erfarenheter. Ang störa magen så har jag inte hittills hittat något foder som varit mera skonsamt för magen än just Spillers.

Jag vet inte var du har fått ifrån att fodret skulle rinna genom hästen? Protein ger också hull, men om kvoten börjar stå i överkant så kan olja var nödvändigt för att få allt att fästa sas. Blir kvoten väldigt hög, krävs energi för att bryta ner protein och energin är det som ger hull.

Allt hänger ju egentligen på analysen av grovfodret, sen kan vissa raser ha ett behov av en avsevärt högre kvot där räknas te x fullblod och islandshäst.

Jag gillar inte att ge en massa olja, tycker det är bortkastade pengar faktisk. Har haft inhyrda i stallet däremot som använt det och när de gett mycket olja så har jag som mockar ju sett att de hästarna är alldeles för lösa i magen. Gillar det inte alls.

Förr om åren gav vi vetegroddolja men faktum är att den gjorde varken till eller från.

Men som sagt alla har vi väl olika erfarenheter. Mitt råd är att öka protein men att se upp så att man hittar rätt proteinkälla för just den hästen. Vissa av mina har varit överkänsliga mot t ex sojamjöl, en annan blev sjuk av lucernhacket etc etc så det gäller att hitta rätt proteinkälla. Ang grovfoder så är det ju alltid viktigt eftersom den är basen.

Men det handlar ju om som med alla andra foder, hur man introducerar och vänjer hästen. Jag tror HH har fodrat med ansenliga mängder olja i perioder, I_U hade en häst som hade väldigt taskiga tänder och gick därför på uppblötta luernpellets blandat med olja.

Som sagt, man kan ju inte starta givan med en ½l olja utan vänja in hästen vid det.

Den enda oljan som du refererar till som kan ha den effekt att fodret löper snabbare/lättare genom tarmen är paraffin olja.

Tycker att du använder en rätt otrevlig ton och hoppas att du kan korrigera den framöver. Jag har ingenstans påstått att ngn bryskt ändrat foderstat eller gett 1/2 liter olja. MIN erfarenhet av att ge olja till hästar är den beskrivna sen om du har en annan erfarenhet eller uppfattning det får står för dig.

Kanske vi ska återgå till frågan TS ställde; Någon som känner till Happy Hoof?
Det gör jag för vi har provat den som sagt och jag har redogjort för våra erfarenheter av den.

I övrigt är frågan om oljans fördelar och nackdelar avslutad för min del eftersom jag inte uppskattar din ton.

Och jag undrar var du får ifrån att svaret är otrevligt, jag kan bara se ett sakligt svar och håller med. Olja är ren energi, i den stund en foderstat saknar energi är olja ett utomordentligt bra komplement som energihöjare eftersom den endast tillför ren och skär energi.

Ett bra grovfoder, ev med komplettering av lusern och vid behov även olja är nog den bättre foderstat en fånghäst kan få utan en massa konstiga inslag av kraftfoder som stör magen ännu mer.

Jag upplevde inlägget som otrevligt med en massa oseriösa antagande. Parafinolja är knappast ngt fodermedel i mina ögon, har gett det i ngt akut kolikfall för typ 100 år sen inte som foderolja...är inte HELT grön på det här med hästar och utfodring...

I övrigt kan jag bara säga, liksom jag sa förut; vi har olika uppfattning om oljans förträfflighet eller icke förträfflighet.

Laminator har jag också ( då det begav sig) sålt....de jag sålde till fick friska hästar, en var t om så dålig att det övervägdes avlivning.
I min bransch har vi ju inte så mycket fång men jag har inte hört nån som varit besviken på det tillskottet

Det är väl också så jag upplever att mina bekanta tycker, deras häst har inte besvärats av fång efter det. Sen är det ju möjligt att det kan bero på andra orsaker, men jag vet att återförsäljaren då var så säker på sin sak när denne utlovade en garanti på att återbetala pengarna om hästen fick återfall av fång samma sommar som de startade med detta. Men jag utgår ifrån att denna garanti inte gäller nu, det är ju några år sedan.:D

För 2 veckor sedan satt jag med en kolikhäst, denne slangades med parfinolja under kvällen så 100 år sedan vill jag väl inte påstå att det är.;)

Sen fick även hästägaren rådet att fortsätta med samma olja dagligen under ca 2 veckor, för att inte något mera stopp skulle uppstå.

Sv: Happy Hof "fång foder"

Tack. Kollar länken. Har provar Dodsson´s Safe & sound men det går inte. Betfor funkar inte. Lite lucen funkar. Det är bra med lite kraftfoder det behövs i bland när hö´t inte täcker upp allt som behövs. Men skall be om smak prov så man inte står med ytterligere en säck med foder som inte funkar. Skall prova att introducera linfrö olja hur mycket ger ni om dagen? Isisen väger ca 400kg. Har förstått att en del exem hästar blir bättre med linfrö olja.

Sv: Happy Hof "fång foder"

jag antar att du menar spannmål som kraftfoder. Det bör man inte ge till en fånghäst. De ska helst inte äta stärkelse. Om inte grovfodret räcker så bör man ge ngt annat. Olja och betfor för att höja energin och gärna lusern för att öka proteinet. Jag antar att man även kan ge sojaprotein om man tar det lugnt och vänjer in det försiktigt.

Ja det är väl ungefär så jag menar att det normalt används, alltså inte ngn "normal" foderolja utan som ett led i behandling av kolik av en del veterinärer. Fast nu tycker jag att det verkar vanligare att ge kramplösande mediciner endast, kanske olika beroende på veterinär som anlitas.:)

Men för att var petig nu, så har jag inte påstått att parafinoljan används som foderolja.

Och jag som trodde att vi diskuterade foder här...jag skräp samma, det känns oviktigt i sammanhanget. Jag hoppas att TS fick någon användning för de olika svaren i tråden i a f.

Spillers har ngt som heter Conditioning mix ( reservation för stavning ) och som ska ges i kombination med havre och grovfoder, den lär vara för att få upp hästar i hull - har dock inte provat den. Däremot ger jag Spillers Youngstock&Stud och den min svårfödda o känsliga häst i bra hull på ganska moderata mängder.

Hej

Vet inte om ditt inlägg var riktad mot mig.Men om det är mig du menar så kan jag nog inte ge det fodret eftersom hon har fång.Och du skriver att man ska ge det i kombination med havre,och vad jag förstår så ska man inte ge havre till fånghästar.

Man ökar på grovfodret och ev oljan man ger, i ditt fall kan du öka bägge kanske beroende på er analys. Både grovfoder och lucern, det är det lindringaste och minst skadligaste. Jag tolkar det som att du har en fånghäst, och dessa bör inte störas i magen mer än absolut nödvändigt.

Hej

Vet inte heller om ditt svar var riktad mot mig men jag svarar tillbaka ändå :laugh:. Vad för olja kan man ge för hullets skull?

Har ingen analys tyvärr...det hon får nu är 10 dl lucernpellets.Är det för lite tro?Hon är VÄLDIGT tunn.Kan tänkas att hösilaget är värdelöst,men istället för att byta,vilket jag är rädd för eftersom hon e fånghäst,vad kan man börja ge då istället?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 157
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
888
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka