Någon som känner till Happy Hoof?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare JennyRBB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 9 707
Sv: Någon som känner till Happy Hoof?

Hej

Vet inte heller om ditt svar var riktad mot mig men jag svarar tillbaka ändå :laugh:. Vad för olja kan man ge för hullets skull?

Har ingen analys tyvärr...det hon får nu är 10 dl lucernpellets.Är det för lite tro?Hon är VÄLDIGT tunn.Kan tänkas att hösilaget är värdelöst,men istället för att byta,vilket jag är rädd för eftersom hon e fånghäst,vad kan man börja ge då istället?

Om hästen är väldigt tunn så är 10 dl lucernpellets säkert för lite.
Min fånghäst står på boxvila efter ett jobbigt fånganfall. Hon får betydligt mer än 1 liter.
Min ponny är inte tunn och jag är lite rädd för mkt socker till henne. Hon får därför lusernpellets utan melass. Vilka pellets ger du till din? (Jag är lite osäker på om du bör vara försiktig med melassen)

1 l lusern är inte mycket. Ligger väl på ca 600-700g beroende på vilket märke. Så lusernet kan du öka.
// Linda

Även en fånghäst är i behov av att få den näring som de behöver, det måste ske på ett sätt som stör magen så lite som möjligt. Fång bryter inte ut för att man ger en näringsriktig foderstat, utan kommer om förändringarna blir för stora och ger störningar i magen och tarmens flora.

Grovfoder är det som är bäst för en fånghäst, innehåller det för lite för att täcka behoven brukar man rekommendera lucern. Jag mäter inte i dl när jag anger fodermedel, något sådan mått finns inte utan istället kan vi prata hg eller kg.

Om din häst är tunn så beror det på hur den ser ut i sin tunnhet sas, vad som behöver tillsättas. Men nog tror jag allt att du kan öka lucernintaget per dygn utan att det stör. Behöver man ge olja så kan vanlig rapsolja vara ett alternativ. Prisvärt och enkelt att få tag på, de kan köpas i de flesta livsmedelsbutiker. Storpack finns ofta att tillgå på stormarknader eller likande.

Ett tips som kan vara användbart vid ökningar och minskningar i fodergivan, eller vid andra förändringar som kan påverka magen. Köp någon form av probiotica, t ex Probimin. Ett bra medel som kan hålla magen i balans om ändringar ska göras, då kan man ge några dagar före ändring, under tiden samt några dagar efteråt för att på så sätt undvika större störningar i magen.

Om hästen är väldigt tunn så är 10 dl lucernpellets säkert för lite.
Min fånghäst står på boxvila efter ett jobbigt fånganfall. Hon får betydligt mer än 1 liter.
Min ponny är inte tunn och jag är lite rädd för mkt socker till henne. Hon får därför lusernpellets utan melass. Vilka pellets ger du till din? (Jag är lite osäker på om du bör vara försiktig med melassen)

Jag ger kraffts lucern men funderar på att byta eftersom det är ganska dyrt.Kan du rekommendera något annat märke.Såg på OBS att de sålde lucern,stod svenska foder på etiketten,men när jag skulle köpa de så stod det att det kom från Danmnark på själva påsen.Blev lite osäker.Har hittills kommit upp i 10 dl,meningen är att jag ska ge mer.Ville inte ta allt på en gång bara.Hur mycket mer kan jag ge?Hon får 1 gång om dagen.

Även en fånghäst är i behov av att få den näring som de behöver, det måste ske på ett sätt som stör magen så lite som möjligt. Fång bryter inte ut för att man ger en näringsriktig foderstat, utan kommer om förändringarna blir för stora och ger störningar i magen och tarmens flora.

Grovfoder är det som är bäst för en fånghäst, innehåller det för lite för att täcka behoven brukar man rekommendera lucern. Jag mäter inte i dl när jag anger fodermedel, något sådan mått finns inte utan istället kan vi prata hg eller kg.

Om din häst är tunn så beror det på hur den ser ut i sin tunnhet sas, vad som behöver tillsättas. Men nog tror jag allt att du kan öka lucernintaget per dygn utan att det stör. Behöver man ge olja så kan vanlig rapsolja vara ett alternativ. Prisvärt och enkelt att få tag på, de kan köpas i de flesta livsmedelsbutiker. Storpack finns ofta att tillgå på stormarknader eller likande.

Ett tips som kan vara användbart vid ökningar och minskningar i fodergivan, eller vid andra förändringar som kan påverka magen. Köp någon form av probiotica, t ex Probimin. Ett bra medel som kan hålla magen i balans om ändringar ska göras, då kan man ge några dagar före ändring, under tiden samt några dagar efteråt för att på så sätt undvika större störningar i magen.

När man börjar ge olja,ska de också vänjas in?Hur mycket ska man ge i början och hur mycket är normalt man ger totalt?Det här Probimin,vart får man tag på det och är det samma där,att man ger lite i början för att vara försiktig?

Min häst har blivit tunn överallt....rumpan är toppig,sidorna av manken har magrats samt att man ser revbenen.Har aldrig varit så förut.Min höleverantör har tyvärr inte gjort någon analys men han säger att de tidigare har legat väldigt bra.Hon får 14 kg hösilage!

En häst som ser ut som du beskriver är kraftigt undernärd och det lär inte hjälpa med att tillsätta olja i foderstaten! Jag hade åkt till klinik för att först o främst få veta om hästen är frisk och kan tillgodogöra sig näring, om tänderna är ok etc. Hade också passat på att få klinikens hjälp med en vettig foderstat.

Jag antar att det var vita säckar med grön text? Det är de jag ger till min häst.

jag håller nog med nästa som har svarat dig. Men det kan ju också vara så att ensilaget inte innehåller ex ngt protein. Om den är mkt dålig bör du nog låta en veterinär se den. Annars eller dessutom kan du öka på lusernet en hel del. Du kan öka det ganska snabbt. Men hon bör naturligtvis få det uppdelat på hela dagen.

Senast ändrad:

En häst som ser ut som du beskriver är kraftigt undernärd och det lär inte hjälpa med att tillsätta olja i foderstaten! Jag hade åkt till klinik för att först o främst få veta om hästen är frisk och kan tillgodogöra sig näring, om tänderna är ok etc. Hade också passat på att få klinikens hjälp med en vettig foderstat.

Det är också så jag har tänkt.Måste jag iväg till atg tro?Grejen e att jag var där för bara några veckor sen,böjprov och kolla tänder.Men inge stora anmärkningar där.Bara små hakar som åtgärdades.

Men går det att göra typ blodprov för att se annat?

Jag ger kraffts lucern men funderar på att byta eftersom det är ganska dyrt.Kan du rekommendera något annat märke.Såg på OBS att de sålde lucern,stod svenska foder på etiketten,men när jag skulle köpa de så stod det att det kom från Danmnark på själva påsen.Blev lite osäker.Har hittills kommit upp i 10 dl,meningen är att jag ska ge mer.Ville inte ta allt på en gång bara.Hur mycket mer kan jag ge?Hon får 1 gång om dagen.
Ökar du den vanliga högivan också hektovis?

Lusern är ett grovfoder, precis som hö eller hösilage.
Du behöver INTE öka det decilitervis, utan öka det snarare kilovis...
Ge t.ex ett kg till/vecka tills du kommer upp i önskad giva. Det finns ingen maxgräns för hur mycket lusern du kan ge.

Dangrönts lusernpellets ÄR det som svenska foder säljer.
Det finns även lusern hos Kvarnbyfoder, den är melassfri och har lite högre proteininnehåll än Kraffts och Dangrönts.

Och även lucern innehåller energi, vilket gör vid en ökning av detta att andra energiökande medel inte är nödvändiga.

förlåt om jag snor tråden lite, men finns det nån återförsäljare av det där laminator i sverige? jag hamnar helt knasigt när jag letar efter det...

När jag går in på svenska foder så står det att det är olika märken.stämmer det?att hippo,spillers,dangrönt,fibergi,mustang och biofarmab ingår i det svenska fodret.att dessa 6 märken är svenska foder.vilka säljer i så fall lucern,och vad rekommenderas?ska börja ge 2 ggr om dagen nu och låta henne få vila mer.får se om det hjälper.tyvärr finns inte kvarnbyfoder där jag bor.därför tittade jag på svenska foder,beroende om det stämmer det jag nämde tidigare.

Märket på Laminator är väl Equimins om jag inte missminner mig, om det kan hjälpa något.

*kl*

Hur använder man Laminator, ger man det under resten av hästens liv, under betessäsongen eller som en kur när hästen har fått fång?

Kontakta säljaren för ditt område för Kvarnbyfoder om du vill ha deras lucern, beställer du tillräckligt mycket får du hem det med lastbil, jag brukar köpa hel eller halvpall i taget, fungerar jättebra.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 157
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
888
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka