Bukefalos 28 år!

Någon som kör brukskörning?

>Pete: Storbalshanteringen...

Jag har faktiskt tänkt mig två delar - en vagn som man kan rulla upp balen på, men även en lös hållardel som man använda med eller utan vagn.

T ex.. ibland har jag en storbal med halm som jag vill flytta. Det kvittar då om den rullas på marken så jag har tänkt mig två spjut som man slår in i balens mitt från vars ett håll. Tänk dig två skaklar från hästen som har spjuten svetsade i 90 graders vinkel längst ut. Skaklarna sammanbinds med en kätting så att de inte kan sära på sig när hästen drar (dvs spjuten glider ur balen åt vars ett håll).

Jag har också tänkt på en vagn som ser ut ungefär som en bilsläp - fast den är något lägre bak än fram. Baktill sitter 2 st bilhjulsramper dvs 2 rektangulära metallbitar som når ner till marken. På den sidan där bilen normalt skulle vara (hästen här då) ska en liten reling med en vinsch finnas. I vinchen kan man fästa en anordning som håller balen - t ex de ovan nämnda spjuten. Sen kan man vinscha upp balen på släpet - eller dra balen precis bakom så balen rullar ut sig för de som t ex har kor och vill ha utrullad halm/hö/ensilage/hösilage i hagen.

Om du ger mig din mailadress så kan jag skicka en 3D ritning på vagnen som jag gjort.

Eva S (eva.samuelsson@alfalaval.com)
 
>Fluffagget: Hästraser..

Jag har en ardenner som jag använder till detta i huvudsak, men jag ska också använda mitt varmblod och russ till att dra timmer, harva med, etc. Man får bara anpassa hur tungt de drar. Har tidigare provat att dra timmer med ett kunnigt russ - smidig och stark var han! Så alla raser går ju.
 
Re: Bor i Hörby, mitt i Skåne.

:bump: :bump:Jag vill! Vill vill!!! :bump: :bump:
Får se till att din medhjälpare inte kan :devil:
 
Jag håller på att träna min häst, just nu kör jag bara med loksele och tömmar men jag har även ställt honom i skaklarna och dragit timmerdoning bakom honom... Ska prova att köra med doningarna igen nu i dagarna..

Tanken är att jag ska köra lite timmer för husbehov så småningom, samt dra lite harv, slåttermaskin, rissla och nån vagn i framtiden.... Men vi skyndar långsamt, jag är inte van att köra häst och han är int så van att dra.. Och jag har ingen brådska att få honom ordentligt inkörd heller...

Min häst är en bruksnordis (valack) av den grövre typen (veterinären trodde att det var en ardennerhingst.. :eek:

Roligt att höra att det ändå är en del som är intresserade av att "använda" sina hästar... Jag som inte är så van tar gärna emot tips och idéer... :).. Ska läsa vidare på nästa inläggssida nu..har bara läst första innan jag svarade..blev så ivrig :D
 
Tänkte att jag skulle tillägga att tidigare ägare kört med honom nån gång.. (men inte så mycket)... När jag körde med doningarna förra året så vände jag mellan träd och så med honom och det var inga som helst problem... Så att det går så långsamt beror mest på att jag är lite feg :o :crazy: .. Är så rädd att nåt ska gå fel så att han blir skrämd eller inte vilja dra nåt mer.. Så tillsvidare tar jag det lugnt, främst för min egen skull och vi kör bara korta sträckor då han får mycket beröm och alltid nåt gott efteråt..... Sambons pappa (som har arbetat i skogen, och de hade även hästar ett tag när han gick utbildningen) tycker att jag är lite pjoskig med hästen, och det stämmer nog ganska bra... Men jag vill inte stressa på något...)
 
vill dra skulle det förstås vara... Hade skrivit lite annars innan men glömde att korrigera "vilja dra"... :o
 
Bry dig inte om att stressa

Det är lätt för "de som kan" att tycka att man är långsam. Hästen känner ju om du avancerar snabbare än DU känner dig trygg med och då lär det lätt kunna strula till sig. Nej, lita på dig själv och avancera lugnt. Jag har också bekanta som gärna skulle komma och hjälpa till då jag spänner för nya grejer, men jag vägrar ha folk nära som inte lyssnar till hur JAG vill ha det. Om någon tjoar på för fort för mitt eller hästens bästa så skulle jag bli heligt förbannad. De behöver ju sen inte reda ut det hela om något händer. Nej - bättre att öva och öva tills allt är 100% tryggt innan man avancerar i övningar.

Som sagt - jag tog 2 år på mig att få pållan inkörd. Och då jobbade jag max en gång i månaden med det... men jag och hästen hann smälta intrycken emellan.
 
Re: Bor i Hörby, mitt i Skåne.

Ja, om hästen håller. Hon är 24 år då och har varit lite dålig till och från...
 
Re: Bor i Hörby, mitt i Skåne.

Jag kan ju tillägga att jag använder min fjording att harva lite och kör vagnar av olika slag men mest blir det skogskörning och ridning.
 
Ja här används alla tre hästarna till olika aktiviteter. Hemkörning av ved, höskörd, bröllopskörning, skogspromenader, dressyrridnin/körning, barnridning (med undantag av den ena),parkörning.....och mycket mer. Men jag tycker att det är avkopplande med en häst som kan arbeta med en i skogen för då lyssnar man liksom bara på varandra (och fåglarna). Jag har även varit iväg och tränat bruksridning och det gick jättebra. Iskolan (på den tiden känns det som nu) så körde vi mycket brukskörning med stockar både på bana och i skogen, det är en fantastisk lydnadsövning för hästarna.
Så visst finns det bruksmäniskor här också men vi syns lite för lite...

Mvh Mia
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 251
Senast: __sofia__
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 258
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 530
Senast: Jeps
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp