Någon som provat inhalator för häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare miisen80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 6 102
Sv: Någon som provat inhalator för häst?

Det borde ju inte vara så konstigt att hon tappat i vikt...det har ju varit påfrestande för henne och hon var ju lite äldre...
Hoppas det "bara" är vanlig viktminskning och inte något annat.
Min ena är bara fyra och ganska rund från början, han låg väl inne tre veckor i våras på Hbg och han tappade väääldigt snabbt. De var oroliga för att han var så snäll o trodde att han var dålig för det...visst var han lite deppig men han har alltid varit snäll o lugn så ang. det var det ingen fara.

Jag kan väl ana mig till vilken vet. du har...

Men hon har svarat på antibiotikan? Det är ju positivt! Det tar säkert extra på henne när hon är lite äldre...Det "nya" på röntgen, fanns inte det där på första bilderna? Eller det här kanske var de första man tog? Men spontant låter det ändå positivt att hon svarat på beh. Hoppas nu att det ordnar sig!!!! Håller tummarna!

Det är Janne som är hennes vet nu, han ska vara väldigt duktig på sådant här.
Tror kanske inte heller att hon har någon annan sjukdom men lika bra att kolla i alla fall, J tyckte att hon ändå var för tunn även om hon är gammal och sjuk :( Men hon är väldigt svår med maten, hade dock börjat äta sista veckan innan hon blev riktigt dålig, bytade till ett litet stall där hon verkar trivas :)
Det var nog inga stora skillnader på de gamla och nya bilderna vad jag förstod.
Ska träffa J efter lunch.

Hur mår hon nu? Har du fått några svar?

Det som är hittat är att hon har förändringar på lungorna, togs biopsi i dag också men det tar ca en vecka innan vi får svar på det. Prognosen är väl inte så där lysande direkt, får ta en dag i taget nu.
Hon är i alla fall hemma igen och ska fortsätta att inhalera :crazy: sina mediciner. Jag drog ner dosen rejält i kväll och tänkte öka med en puff/dag. För övrigt så ska hon behandlas som en COPD häst.
Bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Så otäckt att inte veta vad det är...Ni får säkert reda på det hoppas jag:confused:..är säkert inte till någon hjälp,men jag gjorde en egen inhalator till min häst när hon fick något slags hostanfall,det kom slem ur både munnen o näsan +en massa brunt skum med frön i så jag fick ju lite halft panik..jag tog en hink o kokade upp varmt vatten o lade en handduk över hästens mule o det släppte på en gång..det var väl ångan som hjälpte ,hade dte inte hjälp så hade jag ju fått kalla på vet men det behövdes ju inte som tur var..som sagt lycka till med hästen din..:)//sputnik

Hur ser din inhalator ut? Är den för en näsborre eller för hela mulen?

Förändringar på lungorna behöver ju inte betyda så jättemkt, vid bronkit blir det ju förkalkningar i bronkerna som syns på röntgen...
och bronkit kan de ju leva med. Hoppas iaf att det blir lättare för er!

Jag ska själv försöka leta vidare efter inhalator till vovven:crazy:

Skönt att höra någon som är så positiv!
Masken som jag använder täcker hela mulen, funkar väldigt bra måste jag säga.
Du hittar den på www.aeromask.com såg att det finns en variant till hundar också.

Jo jag har tittat på den modellen. Min vet. också från Hbg tror dock att den största modellen är för liten till min vovve...:crazy:, det är därför jag håller på och letar runt själv. Sååå bred nos har han inte, men en shettismask kanske skulle funka.:)

Läste i din fodertråd men skriver här istället...
Jättetråkigt att hon blivit sämre igen...står hon kvar på antibiotika?
Har de fått ngt svar på sköljprov/slemprov?
Febern borde ju betyda att det är en infektion...och proverna borde visa på om hon har bakterier i luftrören. Då måste det handla om att hitta rätt sorts antibiotika...

Ge inte upp! Det är säkert därför hon inte vill äta just nu. Är det något i stallmiljön hemma hon blir sämre av, funderade jag på. Men ni har inga andra hästar som blivit hostiga där?

Jag kämpar på så gott jag kan, men det är inte lätt när hoppet håller på att överge en.
Det värsta är att jag fortfarande bara vet att något är fel med lungorna.
Baktprovet visade något som skulle resistensbestämmas men det hade nog ingen större betydelse enl vet. Får svar på biopsin i slutet på nästa vecka och även fler utlåtande ang röntgenbilderna.
Hon stod på penicilin i fem dagar på djursjukhuset men redan morgonen efter hemgången började tempen stiga.
Har fått hippotrim o ventipulmin till henne nu. Hoppas hon är bättre i morgon.

Ang stallmiljön så har hon precis bytat stall just därför att det är bättre i det nya. Hon hann dock inte stå där många dagar innan värmen kom och hon blev mycket sämre.

Ja då har man nog hittat bakterier i proverna och vill nu se att man sätter in rätt sorts antibiotika. Konstigt att de inte behöll henne på penicillinet längre, jag skulle tro att det var därför hon reagerade hemma sen igen...Hoppas hon blir piggare på hippotrim!

Jag tror faktiskt att det kommer att ordna sig, konstigt bara att de inte vet vad som är på bilderna. Men jag tycker det låter positivt att hon svarar på antibiotika:)
Kämpa på!

Hon var lite bättre i morse. Tempen hade gått ner från 39 till 38,4. Andningen var dock samma, kanske tar lite tid innan ventipulmin hjälper.
Bara hon kunde börja äta lite också, hö få hon i sig några kilo under natten men i princip inget annat. Tänkte plocka lite gräs till henne som hon kan ha till frukost.
Ska åka dit snart och kolla läget.

Vad bra att tempen gått ner! Tror också det kan ta ett tag innan andningen är normal igen; är det att det låter när hon andas?
Är det vätska/slem så gör ju det att det att det låter mer...

Hon kan inte ha ont i halsen? Eller att hon tycker det är jobbigt att äta? Äter hon inget kraftfoder alls? Hmm...om man provar det hon tycker allra bäst om? Äpplen el likn?
Jag minns när lillkillen var sjuk med 40 graders feber när han var liten. Han åt ingenting på en vecka, först när febern gått ner o han var lite piggare kom matlusten tillbaka. Viktigast är att de dricker fick jag veta då och att det inte var ngn fara trots att han inte åt alls... jag fick rådet att blanda socker i vatten o i värsta fall spruta det i munnen på honom...
Tycker hon om gräset? Det är ju jättebra isf, det är ju det bästa!
Fortsätter att heja på er!:)

Nu är det väldigt tungt igen, det lilla hopp som tändes i går försvann fort igen. 38,9 i morse ätit något kilo hö och max ett kilo kraft, dicker gör hon i alla fall.
Hon tuggade gräs för fullt när jag kom i morse men sen började hästarna gå ut och så var det roliga slut. Var inte intresserad av att äta det i hagen, hon betade dock lite när jag körde därifrån (med tårarna rinnande) Detta tar musten ur mig totalt :cry:

Hmm...önskar jag kunde säga något mer. Frågan är ju om antibiotikan hjälper och om det är rätt sort...efter som de skulle resistensbestämma något måste det vara att de hittat bakterier i sköljprovet/slemprovet...Ska du ringa vet. imorgon? Nu kan jag bara säga hur det är på hund men där kan de prova sig fram för att hitta rätt antibiotika i väntan på provsvar...På häst är jag inte så van vid bakteriella halsinfektioner...
Men hon går ute? Verkar ju bra att hon ätit lite iaf, ett kilo krafft är inte så illa, bra att hon ätit lite hö o gräs också.
Hoppas du känner att veterinärerna tar er på allvar, ibland kan det ju vara lite så när man ha ren lite äldre häst men man får ju ligga på själv.
Hoppas hon blir bra snart! Och att du får svar på proverna!!!

Vi har använt oss av Equihaler, och gett kortison till astmahäst. Den är lätt att använda.

Nu vet jag varför hon inte svarat på behandlingarna....
Dommen kom i dag, tumörer i lungorna :cry:
Fy fan vad det känns hemskt och det värsta återstår ju. Det kommer att bli jobbigt men det känns i alla fall bra att veta vad felet är. :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Nä vad tråkigt!!:cry:
Massor med styrkekramar från oss!
Hur är det med henne nu?
Vad tror veterinärerna om det? Går det att hjälpa henne?
*hoppas,hoppas*

Konstigt att de ville resistensbestämma bakt.
Är det så att hon fått en infektion ovanpå och att det är den hon mår dåligt av nu?

Hon mår inget vidare, bara det att hon inte vill äta är väl nog. Det finns inget att göra hon kommer bara att bli sämre.
I morgon fm kommer hon att åka till de evigt gröna ängarna :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Mary_Oh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka