Någon som varit med om liknande?

gunhild

Trådstartare
Jag har haft min hund i tre veckor nu. Det är en stor hund på 9 månader. När vi fick hem honom var han väldigt lös i magen (inte riktigt diaree men löst bajs) och han bajsade enormt mkt och ofta, vi räknade till 8 ggr om dagen. Efter en vecka blev det lite bättre och vi avvaktade lite. Det kan ju ha varit stress av flytt, ny mat osv tänkte vi. Hans avföring har sen dess varierat från riktigt diaree till lite lös till helt ok, färgen varierar från riktigt ljus till normal färg. Dvs alla versioner av hundskit jag nånsin sett, dessutom lika stora mängder och lika ofta. Idag skulle han kastreras och jag tar upp det med vet. som säger att vi ska skicka ett prov på bajset. Hon ger också en del förklaringar på vad det kan tänkas vara (fel på bukspottskörteln, kan inte ta upp protein, allergi osv). Nu ska vi ju ta ett prov och sen invänta svar innan vi rusar iväg och ändrar en massa foder osv men vill ändå höra om ngnh varit med om liknande. Hur yttrade det sig? Vad var problemet? HUr har ni löst det? Annat foder? Mediciner? Vill höra era erfarenheter...
 
Sv: Någon som varit med om liknande?

Har liknande problem med min hund, DOCK INTE SKITER 8 gr per dag då, men han har bukspottkörtelinflammation och då blir deras magar urkass, bättre, helt bra osv osv. Jag har en sträng diet där han ska äta så lite fett ett bra tag o inte äta ben, godis, grisöra osv, sen ska vi ta nytt prov för att se om de blir bättre, har man otur så får dom leva med detta för resten av livet. Finns ingen medicinering av detta, utan det är du själv som är hundes medicin. Men har dom konstanterat att de är körteln på din hund ????
 
Sv: Någon som varit med om liknande?

Bytte ni foder direkt när valpen kom hem eller fortsatte ni med det som uppfödaren gett?
 
Sv: Någon som varit med om liknande?

om det är kroniska problem med bukspottkörteln så kallas det pancreas insufficiens. det går att behandla, men alla hundar blir inte bra. min kompis hund levde med sjukdomen i tre år innan hon blev så dålig att hon fick avlivas. vad jag har förstått så finns sjukdomen hos schäfer. kompisens hund var blandras schäfer-dobermann.

klippt från http://www.rollingdogs.se/sjukdom.html
Bukspottkörtelrubbning: (pancreas-insufficiens eller -artofi)
Innebär en nedsatt funktion i bukspottkörtelns exokrina del(den del som producerar bukspottets matsmältningsenzymer), vilket medför att hunden inte kan smälta foder, framförallt fett, normalt. Detta gör att hunden blir mager, får en dålig och matt hårrem och lösa, ljusa och illaluktande avföringar, som är voluminösa och tätare än normalt.

Hunden har som regel mycket god aptit, men kan inte smälta fettet och ta upp det i tarmen kan även denna bli irriterad och inflammerad och det uppstår ett allvarligt diarre`tillstånd. Därmed kan bukspottkörtelrubbningar och primära sjukdomar i tarmen likna varandra.

Den äkta pankreasatrofin kan ibland framgångsrikt behandlas med tillskott av enzymer i form av tabletter, men den fodrar en livslång behandling. Starka indikationer på ärftlighet föreligger. Andra tarmsjukdomar med liknande symptom kan ha olika orsaker och därmed mer svår att diagnosticera och behandla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 065
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp