Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som vet om man fortfarande får bada med häst på stranden vid Sibirien i Ängelholm, även under badsäsong?
Jag har googlat mig blå, men hittar bara gammal info.
Tack.Enligt kommunen som jag ställt frågan till så är marken mellan Sibirien och Vege å privatägd (jag gissar att Vegeholms gods är markägare) och då gäller Naturvårdsverkets bestämmelser om allemansrätten.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/ridning/
Tack.
När ställde du frågan? För de uppgifter jag får fram när jag googlar är att det är privatägd mark och att markägaren tillåter häst där och jag vet att man fick förr.
Jag vill bara veta så det inte har ändrats, då det var många år sedan jag var där och som sagt så är googleresultaten ett antal år gamla.
Om du har frågat kommunen ganska nyligen så är det ju iaf fortfarande privatägt och då är det ju inte så långsökt att tänka att man fortfarande får ha häst där.
Antar ju att det står skyltat på plats och i värsta fall får man ju vända igen, men jag har ganska långt att köra så slipper gärna göra det i onödan.
Jaha!Jag ställde frågan nu precis i deras chatt eftersom jag var nyfiken!![]()
Härligt! Då blir det en sväng dit imorgon med småttingarna!Precis som förr, dvs att till vänster när du kommer ner så får man rida där![]()
Ingen fara, ha så kul! Det finns utmärkt var stigen ner till stranden är för hästar, går lite åt vänster om gångbanan (jag brukar sikta mot en stor stolpe som man ser uppe vid högsta punkten på klitterna). Då hittar man också lätt tillbaka från stranden.Härligt! Då blir det en sväng dit imorgon med småttingarna!
Tack så mycket!![]()
Om jag förstod det rätt när en vän pratade om det så verkade det mer som att uppställda husbilar inte var tillåtet, men att hästtransporter var ok. Dock inget jag är hundra på. Jag vet ingen som fått böter på släp iallafall sedan vägen öppnats upp igen.Ja man får rida där, till vänster om gångvägen (ta upp efter din häst på parkeringen)
Men följd fråga, hur är det på parkeringen nu förtiden? Hörde ett ryckte om att det endast är personbilar som får parkera på parkeringen, någon som vet?