Vad söker jag efter?(ett liv utan egen häst)

Bukefalos 30 år!

drutta

Trådstartare
Jag har ridit sedan jag var barn, sedan medryttarhästar och nu senaste 24 åren haft egna hästar. Främst som hobbyhästar. Tävlat lite lättare klasser men absolut inget seriöst. Jag har även jobbat många år i stall. Nu åkte min sista häst till en fodervärd för några månader sedan där hon troligtvis får stanna livet ut. Dels på grund av att min ekonomi inte passar för att ha häst längre, men också för att hon har blivit äldre och inte håller för ordentlig ridning längre så hon har fått ett fantastiskt liv som sällskapshäst.

Nu står jag lite handfallen. Vad gör jag nu? Dels känner jag en oerhörd frihet att inte känna tvånget att åka till stallet varje dag. Och ekonomin blir naturligtvis mycket bättre vilket gör att jag och min sambo kan göra saker och resa tillsammans.
Men jag vill ju inte sluta med hästar helt. Jag vill gärna rida ungefär två gånger i veckan i fortsättningen. Men vad söker någon i min situation?

Jag har provridit några hästar för att bli medryttare. Blev även medryttare på en häst en period, men det klickade inte riktigt med den hästen. Dels var den helt outbildad så det kändes mest som att jag betalade(visserligen en väldigt låg summa) för att utbilda hästen. Sen var den svår att rida ut på ensam och jag har tyvärr blivit ganska osäker och rädd så det funkade inte.

Jag vet inte hur jag ska leta vidare. Jag vill inte betala för att utbilda någons häst utan jag vill rida en välutbildad, snäll, trygg och okomplicerad häst som bara funkar. Men det verkar som att sådana hästar söker ingen medryttare på. Jag kan absolut tänka mig att betala mer för att rida en riktigt bra häst.
Eller ska jag prova någon ridskola istället? Hur passar det någon som mig som har haft egna hästar i många år? Jag säger inte att jag är någon superduktig ryttare, utan skulle absolut behöva jobba på att hitta min sits igen, som jag har tyvärr har tappat lite..
Men det var väldigt många år sedan jag red på ridskola och det var på ponny så jag vet inte riktigt hur det funkar längre.

Samtidigt vill jag gärna rida ut i skogen ibland och det blir det ju inte på ridskola. Kanske en kombination både medryttarhäst och ridskola?

jag har som sagt hamnat i valet och kvalet och vet inte vart jag ska vända mig. Hoppas få lite tips och råd. :)

Du kan ju börja på ridskola för att underhålla ridningen medan du letar. Det du vill ha finns absolut, men kan ta lite tid att hitta och i många fall går nog okomplicerade medryttarhästar inte ut på annons utan via kontakter.
Sprid till dina vänner, medarbetare m fl att du letar. Kanske får du någon kontakt via ridskolan.
När jag hade häst var min första medryttare en från min gamla ridgrupp på ridskolan och den andra mammas arbetskamrat. Min häst var ett okomplicerat halvblod, hobbyhäst men ej högt utbildad, motsvarande lätta dressyrklasser och motionshoppades.

Jag har ridit sedan jag var barn, sedan medryttarhästar och nu senaste 24 åren haft egna hästar. Främst som hobbyhästar. Tävlat lite lättare klasser men absolut inget seriöst. Jag har även jobbat många år i stall. Nu åkte min sista häst till en fodervärd för några månader sedan där hon troligtvis får stanna livet ut. Dels på grund av att min ekonomi inte passar för att ha häst längre, men också för att hon har blivit äldre och inte håller för ordentlig ridning längre så hon har fått ett fantastiskt liv som sällskapshäst.

Nu står jag lite handfallen. Vad gör jag nu? Dels känner jag en oerhörd frihet att inte känna tvånget att åka till stallet varje dag. Och ekonomin blir naturligtvis mycket bättre vilket gör att jag och min sambo kan göra saker och resa tillsammans.
Men jag vill ju inte sluta med hästar helt. Jag vill gärna rida ungefär två gånger i veckan i fortsättningen. Men vad söker någon i min situation?

Jag har provridit några hästar för att bli medryttare. Blev även medryttare på en häst en period, men det klickade inte riktigt med den hästen. Dels var den helt outbildad så det kändes mest som att jag betalade(visserligen en väldigt låg summa) för att utbilda hästen. Sen var den svår att rida ut på ensam och jag har tyvärr blivit ganska osäker och rädd så det funkade inte.

Jag vet inte hur jag ska leta vidare. Jag vill inte betala för att utbilda någons häst utan jag vill rida en välutbildad, snäll, trygg och okomplicerad häst som bara funkar. Men det verkar som att sådana hästar söker ingen medryttare på. Jag kan absolut tänka mig att betala mer för att rida en riktigt bra häst.
Eller ska jag prova någon ridskola istället? Hur passar det någon som mig som har haft egna hästar i många år? Jag säger inte att jag är någon superduktig ryttare, utan skulle absolut behöva jobba på att hitta min sits igen, som jag har tyvärr har tappat lite..
Men det var väldigt många år sedan jag red på ridskola och det var på ponny så jag vet inte riktigt hur det funkar längre.

Samtidigt vill jag gärna rida ut i skogen ibland och det blir det ju inte på ridskola. Kanske en kombination både medryttarhäst och ridskola?

jag har som sagt hamnat i valet och kvalet och vet inte vart jag ska vända mig. Hoppas få lite tips och råd. :)

Många ridskolor har numera olika typer av medryttarsystem eller att de hyr ut hästar till elever på ridskolan under vissa perioder. Leta runt lite och se vad som finns i din närhet. Det finns också en del ridskolor som specifikt inriktar sig på vuxna lite mer erfarna där grupoerna är mindre och nivå på lektioner är mer avancerad.

Allt beror ju naturligtvis på vart du bor och hur utbudet är runt dig. Men det kan definitivt vara värt att kolla upp vad ridskolor runt omkring dig erbjuder. En del hat ju även privatstall och genom att rida på en sån ridskola kan man kanske komma i kontakt med hästägare som behöver medryttare.

Ett tag efter att jag flyttade hit som 24-åring började jag rida på ridskola igen (ridskolan ligger väldigt nära) - jag hade då haft egna hästar sedan jag var 11 år, och aldrig haft någon längre paus. Men, det hade mest blivit skogsridning de senaste åren innan flytten, och jag hade inte ridit lektion eller för någon tränare på många år. Det passade bra för mig för att hålla igång ridningen mer än det jag kanske gjorde hemma, och sen när jag hade en häst som funkade okej i ridningen för mer än skogsmulleridning så hade jag med den på lektion (den var fortfarande väldigt oerfaren, så det var nyttigt för både hästen och mig). Och även ibland gå kurser för andra tränare som var på ridskolan någon dag, hyra häst för att rida ut etc. Det har också varit nyttigt att rida för de olika ridlärarna och tränarna som varit på ridskolan, och få erfarenhet av olika hästar (när man har egen häst blir det ju ofta flera år då man mest bara rider den hästen). Grupperna har varit små (normalt sett ca 4 ridande, ibland någon till), och det har varit ett bra sätt för att lära känna andra med hästar eller hästintresse i närområdet (dvs kanske skulle kunna gå att hitta en medryttarhäst på det sättet?)

Har du kollat vad ridskolan/ridskolorna i närheten erbjuder?

Utöver vanliga lektioner (där det nog på många ridskolor finns i alla fall någon grupp för mer erfarna vuxna), finns det ju också kanske speciallektioner/tränare som kommer, kurser etc. Ridskolan här har "fodervärdar" på lektionshästarna, där man som fodervärd rider ut på sin häst varje (eller varannan) lördag. De har även hyrt ut hästar för uteritt runt sommarlovet, om det varit inställda lektioner eller liknande. Så här är det inte bara ridning på bana, utan även möjlighet till uteritter och liknande.

Jag hade tänkt hitta medryttarhäst av något slag (jag är inte primärt intresserad av ridning) när min häst inte finns mer. För mig är det viktigaste att det funkar med ägaren och synsättet på hästen och hästhållningen. Känner inte att jag har några direkta krav i övrigt och inte heller skulle ha något emot varken att enbart göra enkla saker med hästen eller om så vore fallet utbilda den.

Hade också kunnat vara intressant med någon typ av progressiv ridskola men inte för att åka dit och rida min lektion och åka hem igen. Men även där är det viktigaste synen på hästarna och hästhållningen.

Jag tror det kommer finnas fler och fler alternativ som känts bra för mig så som utvecklingen ser faktiskt!

Du kan ju kombinera ridskola med att då och åka och rida turridning?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka