Någon som vet något om nåt av dessa tränsen?

Tigertofflan

Trådstartare
Är på G att köpa nytt träns, men har tyvärr inte möjlighet att gå o klämma o känna på särskilt många.. Är det nån som sett/har nåt av dessa och vet hur de är i storlekar, läder osv? Är ffa intresserad av det översta! :d
Och ni som har nåt av dessa... vet ni hur långa remontnosgrimmorna är mellan ringarna, i fullsize?

HS7341.jpg

Classic träns

HMCkomp4S.gif

Billighetsträns från Eriks hästshop

sirkayS.gif

Sir Kay (skilnad mellan detta och billighetstränset?)

Ja59.jpg

Remontnosgrimma från Jacson

410027.jpg

Remontnosgrimma från hööks

Sv: Någon som vet något om nåt av dessa tränsen?

Remontnosgrimman från H**s har jag...

Köpte den i storlek full....och jag får ha yttersta hålet till ponnyn...

Okej, den kan ju vara felmärkt....men annars säger jag bara: Dom är SMÅ i storlekarna...

Förutom det så är jag mycket nöjd med den :)
Fast just nu använder jag den inte...

Ojdå! Det var mini! :eek: Får ta mig till hööks o mäta. Det ligger trots allt ganska nära :)

Jag har ett Classicträns (dock inte med remontnosgrimma men med vanlig, går att se i min tråd "Classic träns snabba svar tack") och det är väldigt litet i storlekarna!
Min häst är en haflinger med kort men brett huvud, så han har för brett huvud för cobträns men ofta för kort huvud för fullträns. Men detta Classic tränset kunde jag ha på mittenhålen utan problem.... Jag väntar på min nya sadel och om den passar behåller jag det här tränset, då kan jag ta några bilder på hur det ser ut (har inte tagit bort lapparna än) och visa med mina andra träns i stl full hur litet det faktiskt är.

Det får du jättegärna göra! :bow:

Har nån koll på om Eko kan ta in classictränsen?

Jag har Jacsons remontgrimma, och den är i klart godkänd kvalité.

Däremot är den lite skum i storleken, för min ytterst normala cob-häst har sidostycket utspänt på yttersta hålet, medan själva nosremmen spänns i mitten av remmen ungefär. Jag spänner så att jag får in 4 fingrar under nosremmen.

Har även klämt på Hööks, och den verkar fin. :)

Eko i Halmstad säljer Classictränsen. De har byggt om och har fått in massor med nya grejjer, de har bytt leverantör från Globus till Hansbo också och här i stan ska de få in nya grejjer varje vecka!

Jag har den från Jacson och tycker kvalitén är helt okej :)
Helt klart en bra nosgrimma för dom pengarna.

nu är det inte med som alternativ men d-ponnyn har ett remontträns från chetak som är riktigt fint.

Tigertofflan skrev:
Och ni som har nåt av dessa... vet ni hur långa remontnosgrimmorna är mellan ringarna, i fullsize?
Det här e nästan kusligt för jag har försökt ta reda på samma sak...
Jag skrev till en internetshop om storleken på Classic-tränset och det här är vad de svarade:

Vi har nu mätt och avståndet över nosryggen mellan ringarna på
remontgrimman är ca 23,5. Om man istället mäter mellan remmarna som går upp i nackstycket är avståndet ca 25 cm.

Detta gäller storlek full, art nr. HS734125.

Köp typ Excellent träns m remontgrimma...Ursnyggt...eller horsehead på hööks och byt ut med en lös nosgrimma..också skitsnyggt....för att inte tala om FB..*ler*...

Här hade dom ett Excellent-träns. Dock med aachennosgrimma, men dom kanske kan ta hem med remontnosgrimma också? Här är sidan i af: http://www.ryttare.com/artiklar/Avdelningslista.asp?ID=165&Page=1&sort=5&show=1

Förövrigt är Knights tränsen helt okej. Tycker lädret är mjukt och fint, och att det håller helt ok kvalité.

Själv har jag ett Jacsonträns och så köpte jag remontnosgrimman från Jacson lös att ha till tränset. Tycker som sagt att den också är fullt godkänd. Helt ok kvalité på lädret, prisvärd, mjuk och fin men den krävde några omgångar smorningar innan den blev mjukare, tränset däremot var jättemjukt och fint från början.

Åh, låter trevligt ju! Vad gick hela paketet på?

Edit: Vet du förresten hur lång nosdelen är på jacsonnosgrimman?

Jag köpte mitt träns + remontnosgrimma + tyglar hos Lillhästen i stav,
tror prisera låg på ungefär så här mycket:

*Jacson träns, modell Boheme med aachennosgrimma ca 220:-
*Jacson remontnosgrimma ca 120:-
*Jacson vävribbtyglar ca 95:-

Allt som allt vart det alltså 435:- enligt mina beräkningar, tror det var vad jag gav men är inte 100% säker. Prisuppgifter ska finnas på deras hemsida, sedan vart det ju frakt på det hela också men jag tyckte i alla fall att det var värt pengarna.

Men remontnosgrimman hade dom dock inte inne när jag beställde, utan den fick dom ta hem. Men leveransen var ändå snabb och fungerade bra!

Tyvärr vet jag inte hur lång nosdelen är på nosgrimman men Om jag kommer ihåg detta så kan jag ta med mig ett litet måttband och mäta min nosgrimma i morgon. :)

Det får du jättegärna göra!

Har du nån koll på vad frakten gick på? :)

Jag har det översta tränset :love:
Lite stelt men fint efter infettning :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka