Bukefalos 28 år!

Någon som vet nåt om tumme katter??

A

AvveOPavve

vi har katter som härstammar från norska skogskatter (men de har blivit ut blandade med vanlig bondkatt).
de har tummar på sina tassar. jag undrar hur det kommer sig att de har så, och är de nån som har såna katter?
hur mycket skulle man kunna få för en sådan katt?
/ MVH Ullis
 
Menar du en extra tå?
isf har du en sk skeppskatt...Hemingway avlade på såna defekter...... :smirk:

Lika mkt som för en vanlig bondkatt....... :crazy:
 
Det är en relativt vanlig mutation som heter polydactyli. Kallas ofta Skeppskatter. Det är inte tillåtet att avla eller ställa ut sådana katter, då det är en defekt (förutom hos rasen Pixie-bob, inte godkänd i Sverige). Alltså är det numera oftast huskatter som föds med fler tår än normalt.

Enligt historaintresserade har skeppskatter varit väldigt vanliga på västkusten, framförallt på Orust, där de "tummarna" kallades "krabbeklor". Varför de var vanliga där kommer jag inte ihåg, men en i min kattklubb har den katten som har flest klor i Sverige (om han fortfarande lever)
 
det finns dem som föder upp sådana katter!
de har tumme på varje tass. det är 6 klor på varje tass. vi fler såna katter och de är helt normala.
 
....det är de säkert ,men det är fortfarande en defekt. :crazy:
 
Kolla i guinessrekordbok, jag tror det var en katt i USA med typ 16 extra tummar.
Förr betydde det tur att ha en katt med en extra tumme med på fartygen...därav namnet skeppskatter.
/Wera
 
Jag orkar inte ens börja förklara vad jag anser om huskattavel :mad: (eller omotiverad korsningsavel på hästar eller hundar med för den delen...)

Flera tår är en genetisk defekt, det är inget annat fel på katterna, de är lika friska och trevliga som alla husisar, men avel utan mål och syfte är och förblir oseriöst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
778
Senast: Hazel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp