Nya katter i familjen

Bukefalos 30 år!

Ajda

Trådstartare
Ni som skaffat fler katter när ni redan har en sen tidigare. Hur lång tid har det tagit för den katten att acceptera sina nya familjemedlemmar?

Vår 1,5 år gamla katt är inte stormförtjust i de två kattungarna som flyttade in för två veckor sen. Första veckan var hon mest rädd för dem. Nu mest arg.

Det tog några veckor här också, troligen mest beroende på att kattungen var uppvuxen med flera vuxna katter och var van att styra och ställa med dem! Den äldre katten tyckte mest att hon var för mycket och höll sig undan, men det blev bättre.
Tyvärr blev hon sjuk och ville inte längre leka med honom som de gjort tidigare och han fattade inte varför hon blev sur...
Feliway Friends hjälpte väldigt mycket - en timme efter att jag satt den i uttaget låg de i samma bädd och tvättade varandra! :love1:

Accepterat och varit rejält nyfikna redan dygn 1 och sedan börjat sova tillsammans efter 2-3 dygn och sen sovit dagligen i gosig hög.
Både när Sune flyttade in hos Lucifer (4 år i ålderskillnad) och sen även när Nicke flyttade in hos Sune (10 år i ålderskillnad).

Jag har bara släppt ut kattungen och då har de äldre gått fram direkt för att nosa och sen följt efter på upptäcktsfärden ca halvmeter-meter bakom med nyfikna öron.

Prada har accepterat alla direkt, två kattungar och en vuxen. Paisley är en bitch och var det redan som kattunge, det första hon gjorde var att fräsa åt Prada och sura. Hon har behövt tid, tog ett år innan hon accepterade Oscar fullt ut.
Han är dumsnäll, gillar allt och alla.

Tre-fyra veckor skulle jag säga. Skaffade en ny katt i somras och mina 2 andra är dock ff inte helt nöjda över hans sällskap. Det går, men det tar tid.

Ni som skaffat fler katter när ni redan har en sen tidigare. Hur lång tid har det tagit för den katten att acceptera sina nya familjemedlemmar?

Vår 1,5 år gamla katt är inte stormförtjust i de två kattungarna som flyttade in för två veckor sen. Första veckan var hon mest rädd för dem. Nu mest arg.
Vi tog hem en halvsyster till vår 1,5 åring i lördags. Det tog ca 1 h sen fick hon va med honom överallt. Idag leker dem, äter och sover tillsammans (även om vår stora hane inte riktigt fattar hur stor han är jämfört med den lilla). Jag tror vi har haft enorm tur med både honom, hans tyvärr avlidna bror och deras halvsyster. Så snälla och harmoniska så man blir nästan tror att man drömmer :love1:

Jag tror det tog ca 3 dagar innan Älva (skulle fylla 3 år en månad senare) var helt med på noterna när Juno flyttade in. Älva är en lite blygare katt, medan Juno redan som liten var väldigt glad och framåt. Efter de första par dagarna, där Älva mest fräste och höll sig utom synhåll från bebisen, så kunde de ligga och sova med varandra, tvätta, och busa tillsammans utan problem. Så fort Älva insåg att bebisen kunde vara rolig och inte bara läskig så blev de kompisar. 🩷

Skönt att höra att det är mindre gnissel mellan dina nu. Hoppas att det fortsätter så och att stora katten lär sig att inte vara allt för hårdhänt.

Liknande trådar

• Rasval
  • Väldigt intensiv katt
  • Flera katter med olika kostbehov
  • Släppa ut skygg katt på nytt ställe?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12