Någon som vet vad paragraf 4 i djurskyddslagen säger?

J

Jeeves

Fick veta av en inspektör från kommunen att vi tydligen behöver tillstånd och att det faller under en paragraf 4. På kommunens hemsida hittar jag ingenting som tyder på att vi skulle behöva något tillstånd nämligen.

Fick förresten också veta att vi ska ha brandsläckare i transporten plus en extra ventil framtill på transporten. Har en sprillans ny BOJ, 220 SEH tror jag att den heter, som har två takventiler och jag blev mäkta förvånad över att den inte skulle vara godkänd! En bekant till mig säger att inspektören har fel och att sådan ventilation endast gäller för längre transporter, mer än 4 timmar?

Sv: Någon som vet vad paragraf 4 i djurskyddslagen säger?

Måste fråga vilken kommun du tillhör, och om du bedriver verksamhet med hästarna?

Paragraf 4 i Djurskyddslagen är så vitt jag kan se följande:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
Regeringen eller efter regeringens bemyndigande, Djurskyddsmyndigheten får meddela ytterligare föreskrifter om villkor för eller förbud mot viss djurhållning. Lag (2003:1076).

Hämtat från http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19880534.HTM

Jag vill inte gå in på vilken kommun det gäller för att undvika att någon inspektör känner sig utpekad! Jag börjar undra om han menade någon lokal paragraf 4, alltså något som finns i någon kommunstadga eller vad det nu kallas för det passar ju inte alls in med den texten som ni båda visar. Får lusläsa kommunsidan igen, suck!

Alltså inspektören hävdar att det kallas hobbyverksamhet och att det är det som vi bedriver men jag undrar om det stämmer. Att det inte är paragraf 16 det var vi överens om, men är det verkligen rätt att man behöver tillstånd och att det är verksamhet när jag bara har tre egna hästar och två inhyrda? Jag kan inte hitta att detta skulle kräva tillstånd i någon som helst text! Från fyra inhyrda och uppåt hittar jag men inte färre än så. Jag får ha upp till 10 egna vad jag kan se utan att vara tillståndspliktig. Jag frågade dessutom om det gjorde någon skillnad om jag säger upp mina två inhyrda och bara har mina egna tre men det g jorde ingen skillnad, det var ändå hobbyverksamhet.
Tycker att om man kräver tillstånd så måste detta finnas i någon text någonstans?

Nu hittade jag det! Bland lokala föreskrifter i kommunen, paragraf 4 gäller djurhållning inom tätbebyggt område eller samlad bebyggelse och man ska ha tillstånd för att hålla häst, nöt, get, och får tror jag det var också. Det står i o f sig ingenting om verksamhet eller antal djur eller så utan tillstånd för djurhållning. Tycker kanske att han har valt ett felaktigt ord, verksamhet, eftersom det inte framgår här utan bara hållande av djur. Det klarnar kanske lite ytterligare när blanketterna kommer!

Någon som har koll på det här med ventilation i hästtransporter? Räcker det inte längre med takventilationen? Stämmer detta så måsta man ju börja gå på tillverkarna för de kan ju inte sälja vagnar som inte är godkända att frakta djur i tycker man...

Någon som har koll på det här med ventilation i hästtransporter? Räcker det inte längre med takventilationen? Stämmer detta så måsta man ju börja gå på tillverkarna för de kan ju inte sälja vagnar som inte är godkända att frakta djur i tycker man...

Jag tror att din kommun ska läsa in sig på de nya reglerna för djurtransporter som gäller från imorgon (5/1 2007). Djurskyddsmyndigheten verkar själva vara osäkra på uttolkningen av det nya EU-direktivet. I korthet har jag tolkat det så här:

Driver man "ekonomisk verksamhet" och har med djurtransport att göra (genomför, hyr ut transporter) så ska man vara registrerad och från 2008 även vara utbildad.

"Ekonomisk verksamhet" verkar vara ett brett begrepp! Som DM tolkar det så ingår bland annat den som har en momsregistrerad verksamhet (jordbruk exempelvis) i detta begrepp.

Har man egen häst och transporterar kortare sträcka än 50 km verkar det inte vara några större skillnader. Att notera är att om transporter sker inom 65 km så behöver normalt inte fordonet vara godkänt. (Har hittills varit en gräns på 30 minuter)

"Fordon som används för transport av egna djur i mindre omfattning kortare sträckor än 65 km behöver inte godkännas.
Tidigare var endast fordon som användes för transporter som understeg 30 minuter undantagna. Orsaken till att gränsen ändras är att den som transporterar djur kortare sträckor än 65 km inte behöver ha tillstånd eller utbildning enligt förordningen."

Den som planerar att korsa nationsgränser eller transporterar hästar längre sträckor kan roa sig med att läsa Djurskyddsmyndighetens delvis yrvakna tolkning av EU-direktivet. Jag undrar alltid över hur man ska förväntas kunna följa regler som regelskrivarna själva är osäkra på!

Se: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3836 och läs särskilt föreskriftsmotivet under länken uppe till höger!

Alltså man blir ju helt förtvivlad och förvirrad minst sagt på alla de här reglerna som ingen verkar veta hur de ska tolkas!
Kommunen säger en sak, Länsstyrelsen en annan, djurskyddsmyndigheten vet jag inte ens om den finns kvar, och Jordbruksverket är rena hönsgården när man ringer dit och frågar saker.

Jag har verkligen försökt följa regler och vara förberedd, ha en god standard här hemma i stallet men det tillkommer hela tiden nya saker och dessa sk regler eller lagar de orsakar stora kostnader om man åtgärdar och det sen visar sig vara antingen fel eller otillräckligt. Ang transporten så ska jag ringa tillverkaren i dag och fråga om de har haft liknande frågor eller krav kring det här med ventilationen. Att likställa en vanlig hemmatransport som används för att köra et par mil till träning en gång i veckan med en yrkesverksam transportör det kan ju inte vara rimligt. Man hamnar i en lite knivig sits - ska man egentligen säga till en inspektör att du bör nog läsa på regelverket - det kan ju innebära att personen i fråga surnar till och känner sig kränkt.:(

Alltså man blir ju helt förtvivlad och förvirrad minst sagt på alla de här reglerna som ingen verkar veta hur de ska tolkas!
Kommunen säger en sak, Länsstyrelsen en annan, djurskyddsmyndigheten vet jag inte ens om den finns kvar, och Jordbruksverket är rena hönsgården när man ringer dit och frågar saker.

Jag har verkligen försökt följa regler och vara förberedd, ha en god standard här hemma i stallet men det tillkommer hela tiden nya saker och dessa sk regler eller lagar de orsakar stora kostnader om man åtgärdar och det sen visar sig vara antingen fel eller otillräckligt

:bow: Kan inte annat än hålla med!!!!

Man hamnar i en lite knivig sits - ska man egentligen säga till en inspektör att du bör nog läsa på regelverket - det kan ju innebära att personen i fråga surnar till och känner sig kränkt.:(

Det går ju faktiskt att föra en vettig diskussion med argument som
t ex: "Det är inte den tolkningen jag har fått", "Jag trodde att det enbart gällde för resor över 65 km, som det står i XXYY".

Därför tycker jag det är bra att föra konversationen skriftligt. Man får tid på sig att leta rätt på, tyda, tolka och fråga - SEDAN svara. Och då kunna hänvisa till det man vill trycka på. Och det blir inte lika mycket svallande känslor.

Jag har verkligen försökt följa regler och vara förberedd, ha en god standard här hemma i stallet men det tillkommer hela tiden nya saker och dessa sk regler eller lagar de orsakar stora kostnader om man åtgärdar och det sen visar sig vara antingen fel eller otillräckligt.

Vad är det för nya regler som kommit och orsakar stora kostnader?

Gerjjen är väl den att för varje år kommer det en ny regel. Ena året var jag tvungen att bygga gödselplatta, för den som var godkänd året innan dög inte. Nästa år fick jag bygg aom stallet för det dög inte då. och snart kommer jag få bygga om min trailer för att den inte duger. Därimellan ska man ansöka om att få ha sina egna hästar, ansöka om att få köpa mat till sina egna hästar och nu ska jag visst även ansöka om att fö köra min egna häst i trailern. Och för att j*****as ännu lite mer (Jo, för det tycker jag att dom gör!!!:devil: ) så är de skit svårt att hitta information, så att man bygger/gör/ansöker rätt.

Gerjjen är väl den att för varje år kommer det en ny regel. Ena året var jag tvungen att bygga gödselplatta, för den som var godkänd året innan dög inte. Nästa år fick jag bygg aom stallet för det dög inte då. och snart kommer jag få bygga om min trailer för att den inte duger. Därimellan ska man ansöka om att få ha sina egna hästar, ansöka om att få köpa mat till sina egna hästar och nu ska jag visst även ansöka om att fö köra min egna häst i trailern. Och för att j*****as ännu lite mer (Jo, för det tycker jag att dom gör!!!:devil: ) så är de skit svårt att hitta information, så att man bygger/gör/ansöker rätt.

:bow: :bow: :bow:

Men kör man längre än 65 km (tidigare 30 min) så behöver man ju som privatperson inte registrera sig som transportör. Man ska uppfylla reglerna för hur hästen ska köras och i vilket fordon (tex ströat, tillräckliga mått etc), men så hårda krav som transportörer har tolkar jag det som om man inte måste uppfylla.

Vad som är ekonomisk verksamhet borde ju täcka detsamma som tidigare intäcktes, alltså de som tjänar pengar på att transportera hästen/djuret. Åker man till en träning 20 mil bort med sin häst och har en firma behöver man ju inte registrera sig som transportör tolkar jag det som, eftersom man inte gör någon ekonomisk vinning på transporten.

Läs Kickis inlägg för det är identiskt med det jag hade tänkt skriva...:angel:

Håller med, det bästa är att lägga fram det skriftligt eftersom man dels kan formulera sig så som man hade tänkt och dels för att det då finns dokumenterat.

Har man hästen i ett företag med F-skatt så är det ekonomisk verksamhet, man behöver inte tjäna något på själva transporten för att det ska räknas som ekonomisk verksamhet.

Ja, det är ju verkligen att jävlas att kräva en gödselplatta som klarar av att lagra din gödsel. De ska väl skita i om du förstör brunnsvattnet för dej & dina djur & grannarna, om de blir sjuka är väl ditt eget problem.:angel:
Takhöjd, boxstorlek m.m har väl inte ändrats på många år. De är kanske schyssta och ger dispens ibland, men det kan de ju inte göra i all evighet. Alla mått är ju det minst tillåtna...
Att alla har koll på sitt foder är ju en fördel när det bryter ut foderrelaterade sjukdommar.
Men jag kan hålla med dig att det kan vara krånligt att hitta rätt information ibland. Men det finns ju telefoner.;)

Men min göselstack har legat på samma ställe i 100 år utan problem och då har det varit betydligt större djur betstånd än vad jag har.
Jag ä ju sedan en sån som gillar att ha mina hästar ute så ett vindskydd var ju nästa sak som var tvunget att byggas, då jag inte vill ha mina hästar inne så många timmar. Och vips, ska dom inte nu förläga den tiden...jahaja...

Men om du ser lite längre än till dig själv (det är svårt att skriva regler och lagar med personliga undantag); är det inte väldigt bra att månskensbonden som ligger några gårdar ner inte förstör hela vattenförsörjningen för resten som ligger på samma åder?

Regler, lagar och förordningar är inte till för att ställa till det personligen för någon som sitter ute i busken. De är skapade för att underlätta för de som utför tillsyn och ser till att våra djur har det bra. Och att människorna runt djuren har det bra.

Har lite svårt för den inställningen många hästägare har att det är för djävligt att det ska drabba MIG, jag är ju så skötsam. Men det är ju faktiskt så att alla djur inte har det bra, att det behövs regler och förhållningar för att det inte ska gå överstyr.

Tycker det verkar finnas många dispenser för befintliga byggnader, så länge hästarna har det BRA.

Jag kan hålla med om att de kan vara bra med regler, då vissa verkar ha svårt att se om deras djur har det bra eller om de ens verkar bry sig. Men man kan skaffa sig en hel hög med kaniner och ingen kollar upp en för det. Eller hundar. Eller fiskar. Eller barn!!! Men jag som har hästar så är de en uppsjö med regler och lagar för.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 731
Senast: Fille
·
J
Hästmänniskan Nu vill jag ha era erfarenheter av inspektioner från djurskyddsinspektörer gällande hästtransporterna, ej hästar eller stall... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 409
Senast: Jeeves
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 181
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka