• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 224
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: någon?

min häst skulle få panik av att ha ngt bakom rumpan sådär.
Det jag har sett är att de gärna rycker hästen i munnen.

Hej,funkar JÄttefint Men Man FÅr Nog VÄnja HÄsten Lite FÖrst FÖr En"grÖn HÄst FÅr Nog Panik..

Nej, jag har ingen erfarenhet av den, men vissa prylar ser man med blotta ögat att man inte vill/behöver skaffa sig erfarenhet av...

Grundtanken är att du förbinder hästens bakdel med munnen, hästen kommer alltså att dra in nosen och trampa in med bakbenen för att slippa rycka sig själv i munnen i varje steg.

Man borde kunna koppla den så att mun resp. bakdel bara är förbundna med gjorden och inte med varandra.
Men det kräver likväl (som alla hjälptyglar iofs) att man har en ordentlig plan för vad man vill uppnå med den, och kunskap nog att se hur den fungerar på den aktuella hästen.

Jag har sett olika reaktioner. Jag har longerat hästar med en sådan som har jobbat jättebra. Avslappnat, sökt sig neråt och längt ut steget bra.

Sen har jag också longerat hästar som inte gillat att något sitter bakom rumpan o sparkat som galning, en häst reste sig även o gick omkull.

All utrustning funkar ju inte på alla hästar men överlag har jag har positiva reaktioner.

Ett annat tips på longering som jag tycker fungerar bra är att använda chambon och inspänningstyglar samtidigt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
909
Senast: MissFideli
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
826
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 058
Senast: Sirap
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 415
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur