Bukefalos 28 år!

Något är fel...

T

Tofflan

Det var droppen! :mad:
Var ute och gick på en härlig promenad för ett tag sen med hunden. Vi gick längs en plogad väg på en åker och jag hade honom lös. Hela vägen ner gick det ganska bra, han höll sej inom 20 meter från mej och höll lite koll på var jag var.
Vi vände hemåt i slutet av åkern och då ser jag hur hundskrället börjar springa hemåt i ganska lugnt tempo,jag börjar ropa, prassla med godispåsen och gör allt för att få hans uppmärksamhet. Tillslut stannar han och kollar på mej, men vänder sen igen och sätter full fart upp mot en halvstor väg där det kör en del bilar.
Vi är ca 5 km hemifrån och det är en stor väg man måste korsa för att ta sej hem. :crazy:
Jag springer efter i panik men ser inte till honom nånstans..spåren visar att han han sprungit mot stora vägen så jag springer ditåt och tillslut hittar jag honom! Han står ca 40 cm från vägen och nosar på en snöhög, han kommer fram och jag kan koppla honom.

Det här är inte första gången han gör så. Det är som att han är blockerad i huvudet.
Han håller aldrig koll på vart jag är, när vi är ute kan han ibland gå rakt in i mitt ben eller en stople?!
När man ska försöka träna lydnad så kan han ställa sej och bara stirra rakt ut i luften. Då brukar jag vifta framför ögonen , dra lite i svansen eller nåt men han står oftast bara kvar och stirrar.
Man får oftast packa ihop för dagen och gå hem då..

Jag köpte honom när han var 1,5 år och nu i efter hand har jag fått veta att det är stor risk att det är en del inavel i släkten, dessutom har han haft en lite skum uppväxt. Han har aldrig fått komma ut och se saker utan bara bott på en kennel hela livet mitt inne i skogen.

Förlåt att det blev så långt!
Jag är desperat, behöver tips och råd nu!
 
Sv: Något är fel...

Jag vet hur jobbigt det är, även om jag bara har en liten liten oskyldig valp.. (hmmmm??!). Jag har utrustat min hund med spårsele och en 25 m lång lina, då kan han springa lite som han vill och känna sig lös och jag har en säkerhet om han slår dövörat till och skiter i mig...
 
Sv: Något är fel...

ha honom kopplad tills du hittat någon som kan hjälpa dig. bor du i skåne vet jag ett par, tre som är duktiga.
 
Sv: Något är fel...

Okej. Har provat lina men det blir oftast så att han trasslar in sej. Jag kanske får klura ut någon smart lösning så det blir mindre trassel.
 
Sv: Något är fel...

Ja jag ska då inte ha honom lös mer iaf :smirk:
Tyvärr bor jag ca 140 mil från skåne men tack ändå!
 
Sv: Något är fel...

Har du kollat att både syn och hörsel är ok? Är kanske jycken inne i puberteten...
Har haft samma problem själv, trodde att det berodde på hutlöst dåligt ledarskap från min sida. Men det visade sej att hon var inne i en liten trots som plötsligt en dag var som bortblåst.
Låt bli att släppa lös ett par veckor, under tiden hittar du på lite hyss så att hunden hela tiden är uppmärksam på att det faktiskt kan hända något spännande.
 
Sv: Något är fel...

syn och hörsel är det inget fel på men den är väldigt selektiv ;)

Det var skönt att höra att det finns hopp iallafall!
Får prova ditt förslag, hoppas bara att han inte får allt för mycket överskotts energi och springer som en tok sen när man släpper lös honom..
 
Sv: Något är fel...

Det bästa är att börja träna hörsammhet med kopplad hund eller vara långt från bilväg. Prova att hela tiden byta riktning, så fort du ser att han följer efter och springer förbi dig, så vänder du igen. Springer han ändå ifrån dig, prova att springa några steg med bestämda steg efter och gräla med sträng röst. Så fort han saktar in och tittar åt ditt håll (det brukar dom göra när matte beter sig så knäppt) vänder du dig bort och lockar med snäll röst. Kanske kan du börja gräva lite i gräset, låtsas som om du hittat nåt jättekul! Hoppas att du förstår mitt långa inlägg...
Kan också rekommendera boken "kontraktkontaktet" av Eva Bodfält och "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin. Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp