Något att hålla i vid barbackaridning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Twixi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 405
T

Twixi

Hej alla,

Jag gillar att rida min häst barbacka (dock brukar jag ha ett shabrak med resårgjord att sitta på).

"Problemet" är att min häst är ganska så 'hoppig' av sig och gärna ser spöken till höger och vänster. Det gör ju i och för sig att jag får chans att träna balansen - men å andra sidan åker jag av titt som tätt. Aj! :crazy:

Min häst har nästan ingen man att hålla sig i - och jag skulle vilja komma på något bra att ha runt halsen som jag kan ta tag i när hon far iväg.
Någon som har något bra tips?

Sv: Något att hålla i vid barbackaridning?

grimskaft runt halsen eller läderremmen från en martingal som går runt halsen.

Fegsnöre, dvs en halsrem. Låna av martingalen lr ta ett grimskaft (men jag upplever det ganska ivägen iom att kroken är tung och hoppar omkring).

Ett gamalt stigläder brukar fungera bäst. Har själv använt det innan jag hittade balansen när jag och kusen var utan sadel en sommar.

Ett stigläder brukar i ha på ridskolan när det är dags för gymkana. Jag har även det när jag ska rida in unghästar. Fungerar mycket bra.

Jag tycker att ett stigläder (gärna ett gammal lite "hårdare" sas ;)) är det bästa.

Har nån gång haft grimskaft men tycker kroken är i vägen och att det är för "mjukt" för att vara perfekt alltså.
Martingalrem är för smal..:angel:

Rider barbacka ungefär 1 gång om året :angel:

Tack snälla för tips. Ser att ett gammalt stigläder verkar vara ett hett tips. I kväll är det jag som ger mig in i sadelkammaren och letar reda på ett :D

Jag använder halsringen från en martingal. Vet inte hur bra den håller om det skulle bli en massa bocksprång och grejer, men att grabba tag i den om det blir slängtrav eller nåt litet skutt funkar fint. Oftast behövs den inte på min stadiga tant:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 939
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka