Något av det mest provocerande

Nog för att vi är intoleranta men riktigt så intoleranta tror jag faktiskt inte vi är. Om det är som du säger så skulle det på grund av grupptryck vara ännu mer likriktning i samhället än det är.

Skulle snarare säga att det skulle vara mer likriktat om det inte skulle varit så mycket grupptryck. Nu går olika länder och olika subkulturer åt olika håll där de skapar egna normer.
 
Frivilligt barnlös här, aldrig fått frågan om jag skulle skaffa barn när jag var ihop med mitt ex, varken från familj, släkt eller vänner.
Nu är jag 30+ singel och har ett jobb, där jag kan se en viss problematik med att t ex va ensamstående mamma (om nu inte förhållandet skulle funka eller att han har ett jobb som också ger viss problematik). Tänker främst på t ex om barnet skulle bli sjukt på dagis/skola och behövas hämtas. Inte så smidigt om man är x antal mil bort på annan ort och inte vet när man kommer ifrån.

För mig just nu är jobbet mitt ”barn” då jag älskar det och skulle inte vilja byta bort det för allt i världen. Däremot är jag inte helt neggo till att skaffa barn.
Min väninna som har liknande tankar som jag har när det gäller barn, skaffade sitt första barn när hon var 45.

Visst det skulle väl vara kul att ha barn när man blir gammal och någon som bär på ens gener, men samtidigt där jag befinner mig just nu i livet är det inte schysst att sätta ett barn i livet utan en plan. Jag är inte beredd på det jobbet det kommer innebära.

Svamlar nog lite då det är svårt att få ner i text hur jag tänker 😅, men är tacksam att slippa få frågan/tjatet om barn. Vi får se vad livet bjuder på, just nu känns det som en partner att dela livet står högt upp på listan. Den som lever får se, som ett ordspråk lyder så vi får se vad morgondan bjuder på. :)
 
Inkomstskillnaderna har i Sverige ökat dramatiskt de senaste decenniet.

Tveksamt om Sverige blivit mindre tolerant i takt med det. Exempelvis Svar direkt om Hårdrock från 1984 får mig sannerligen att undra.

"kedjor, konstiga sätt att klä sig, sågklingor i skrevet"

00:40-
Ha ha ha

Ja, kan man tänka sig något värre?
 
Senast ändrad:
Inte allmänt till dig TW, men en sak slog mig just när jag läste ditt inlägg.

Kanske det är människor som skaffat, säg två, knoddar bara för att normen säger så och att omgivningen förväntar sig det som blir mest provocerade över människor som gör ett aktivt val, oavsett hur många avkommor det valet inkluderar? Det verkar ju genomgående att folk som mer eller mindre aktivt bestämt sig för noll, ett eller sju barn är de som får höra en massa åsikter från omgivningen. Inte de som bara slentrianmässigt följer strömmen.

Huvudet på spiken, tror jag!
 
För att eventuellt kommer det inte finnas etniska svenskar/belgier/tyskar. Om de inte föder barn, så enkelt är det.

Jag vet inte om du menade det så, men det låter som om du tycker att det skulle vara ett problem?
Jag är så långt från ”etnisk svensk” som man kan komma, men jag har bott och jobbat här nästan hela mitt liv och känner mig som svensk. Ditt inlägg gjorde mig faktiskt lite illa berörd, är såna som jag inte lika mycket värda då om det nu är så viktigt att just etniska svenskar skaffar barn?
 
Jag vet inte om du menade det så, men det låter som om du tycker att det skulle vara ett problem?
Jag är så långt från ”etnisk svensk” som man kan komma, men jag har bott och jobbat här nästan hela mitt liv och känner mig som svensk. Ditt inlägg gjorde mig faktiskt lite illa berörd, är såna som jag inte lika mycket värda då om det nu är så viktigt att just etniska svenskar skaffar barn?

Låter lite som... :wtf:
_20180819_205050.JPG
 
Jag tycker hela grejen är så sjukt tröttsam. Åt bägge håll faktiskt. Jag tycker att alla kan hålla käften och bara respektera folks beslut. Jag ogillar det lika mycket att folk med barn ska tala om hur fantastiskt det är som att folk utan barn ska tala om hur äckligt jobbigt det är med barn. Ingen av dom har gått i den andres skor.
Dessutom blir det ju ett snokande i folks privatliv som faktiskt inte andra har att göra med.
 
Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu för tiden. Det som verkar provocera allra mest just nu tycks vara en kvinna i trettioårsåldern som säger nej till barn. I alla fall känns det så :arghh:

Så länge jag kan minnas har jag inte haft någon önskan att skaffa barn. Alls.
Har fått höra alla de där klassiska "du kommer ändra dig när du blir äldre", "du vet inte vad du går miste om", "jag visste inte vad kärlek var innan jag fick XX", "det är bara egoistiskt att inte skaffa barn", "vem ska ta hand om dig när du blir gammal" osv osv.... Med åren har jag kommit på minst ett dussin motargument till alla mer eller mindre korkade kommentarer, vardera.

Jag kanske bara är lite överkänslig just nu då min omgivning verkar yngla av sig till höger och vänster och gliringar som ovanstående återigen har börjat haglat ganska tätt från släkt och vänner de senaste dagarna (dock inte närmsta vännerna, de förstår och respekterar). Jag blir så spyless på folk som inte verkar kunna respektera vuxna människors beslut. För några veckor sedan kände jag mig tvungen att lägga ut något om frivillig barnlöshet på facebook och fick då direkt börja försvara mig inför olika människor som tyckte att jag var egoistisk. B.l.a min inte allt för intelligenta svägerska som började insinuera att jag typ önskade livet ur mina högt älskade syskonbarn. WHAT THE GLÖDHETA FUCK?!

Vad är så provocerande med att inte vilja ha barn? Varför tar folk hellre att en skulle ljuga om att en inte kan få barn? Varför kan det inte vara lika självklart som "vill inte ha katt" eller "tycker inte om den färgen"?

Kvinnors rätt till sin egen kropp gäller bara så länge det följer normen, men så fort någon frivilligt väljer bort bajsblöjor och VAB-dagar verkar annars fullt fungerande personer tappa det fullständigt. 99.9% av alla gånger är dessa andra kvinnor. Fan, vi ska ju stå upp för varandra!

Tack för mig och tack för att jag fick kräkas lite på mina så kallade medsystrar
Oj, just idag diskuterade jag med min mamma och konstaterade att det inte alls var konstigt att vissa väljer bort barn.
Min bror har gjort det, de har ett bra liv ändå, och känner nog att barn inte finns aktuellt i deras livsstil.
Nu spekulerar jag förvisso, kanhända att de inte kan få få barn, men tippar på det första.
Jag tycker det är helt ok att avstå barn, vill man inte ha barn så är det ju rätt tragiskt att skaffa bara för att det förväntas, lär ju knappast bli bra för någon part.
Jag hade en önskan om barn, och fick det, men jag har full förståelse för de som inte vill ha barn
 
Kan inte minnas att jag fått nedsättande kommentarer om att inte vilja ha barn. Frågor - ja, men mina svar har alltid accepterats.

Och det går alldeles utmärkt att säga (och få accepterat) att man inte kan jobba över för att hunden måste hämtas på dagis!
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 334
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 026
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 737
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp