Något av det mest provocerande

Jag tror att folk blir provocerade för att samhället måste föda barn för att utvecklas på ett positivt sätt och att du inte tar något ansvar i den frågan.

Av samma anledning som vissa blir provocerade om någon säger att de inte vill jobba. Samhället behöver att människor jobbar och även där tar de individerna inte något ansvar i den frågan.
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Reaktionerna är alldeles för känslostyrda och kommer ofta från folk som aldrig annars visar något intresse för samhället och dess långsiktiga hållbarhet.
För övrigt så kan vi rent krasst inte bli fler och fler. Vi har liksom bara en planet att bo på. För att få till ett långsiktigt samhälle så måste vi lösa knuten med att det ska fungera även om befolkningen minskar.
 
Det där tror jag inte ett ögonblick på. Reaktionerna är alldeles för känslostyrda och kommer ofta från folk som aldrig annars visar något intresse för samhället och dess långsiktiga hållbarhet.
För övrigt så kan vi rent krasst inte bli fler och fler. Vi har liksom bara en planet att bo på. För att få till ett långsiktigt samhälle så måste vi lösa knuten med att det ska fungera även om befolkningen minskar.

Det hjälper ju inte Sverige och andra människors barn, barnbarn och barnbarns barn. Det låga barnafödandet är ett reellt problem i Sverige och västvärlden. Så det jag säger är absolut en faktor.

Sedan gillar inte människor att andra väljer annorlunda och agerar på ett sätt som inte är norm.
 
Det hjälper ju inte Sverige och andra människors barn, barnbarn och barnbarns barn. Det låga barnafödandet är ett reellt problem i Sverige och västvärlden. Så det jag säger är absolut en faktor.

Sedan gillar inte människor att andra väljer annorlunda och agerar på ett sätt som inte är norm.

Varför är det ett "reellt problem"?
 
Det hjälper ju inte Sverige och andra människors barn, barnbarn och barnbarns barn. Det låga barnafödandet är ett reellt problem i Sverige och västvärlden. Så det jag säger är absolut en faktor.
Att föröka sig 'ohämmat', vilket samhället mår bästa av idag, skapar garanterat mycket större problem för våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Frågan är om de ens har en livsduglig planet att leva på.
Varje människa sliter på jordens resurser. Varje generation vill ha mer än den föregående. Varje generatioon kräver alltså mer av planeten. Att sänka levnadsstandarden för människor i det här landet kommer vara oerhört svårt och det kommer inte gå att göra mer än till en viss gräns. I det läget återstår faktsitk bara att minska antalet människor för att rädda jorden som vi känner den idag.
Att låta bli att skaffa barn är min gåva till alla levande organismer den här planeten.
Sedan gillar inte människor att andra väljer annorlunda och agerar på ett sätt som inte är norm.
Vi ska acceptera människor med annan hudfärg som talar andra språk och har en anna kultur. Vi ska acceptera olika sexuell läggning, vi ska acceptera olika intressen osv osv. (inga problem för mig) men du menar att vi inte klarar av att acceptera att enmänniska väljer att inte ha barn. Snacka om att vårt samhälle är kört om det är så trångsynt. För övrigt så var det många som inte hade barn tidigare också så det är inget nytt fenomen.
Historiskt sett är andelen barnlösa låg idag. Bland kvinnor födda på 1800-talet kan så många som var fjärde ha slutat som barnlös.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statis...e-for-Press/Olika-generationers-barnafodande/
 
Vi vill skaffa barn, men inte just nu. Att ens ställa frågan När (inte om) Vi Ska Skaffa Barn tycker jag är så sjukt ohyfsat!
Jag brukar svara lite osäkert och ba "tror du man kan sätta barnet i hundgården när man behöver åka iväg och så? Det är ju så smidigt med hundarna!"
Folk som inte känner mig brukar inte veta om jag är seriös eller inte, så diskussionen tar oftast slut där. hehe.
 
Vi ska acceptera människor med annan hudfärg som talar andra språk och har en anna kultur. Vi ska acceptera olika sexuell läggning, vi ska acceptera olika intressen osv osv. (inga problem för mig) men du menar att vi inte klarar av att acceptera att enmänniska väljer att inte ha barn.

Människor är tyvärr inte toleranta. Att människor är flockdjur och har svårt för människor som avviker är grundläggande psykologi. Finns inget att diskutera där faktiskt.
 
Jag tror att folk blir provocerade för att samhället måste föda barn för att utvecklas på ett positivt sätt och att du inte tar något ansvar i den frågan.

Av samma anledning som vissa blir provocerade om någon säger att de inte jobbar och inte vill jobba. Samhället behöver att människor jobbar och även där tar de individerna inte något ansvar i den frågan.

Å andra sidan verkar mänskligheten inte precis behöva direkt många nytillskott just nu, så det argumentet går ju ganska enkelt att vända på. Frågar du mig är det sjukt oansvarigt att sätta ungar till världen om du ändå inte kan/vill ta hand om dem bara för att normen säger att en "ska" ha barn. Mest ansvar måste ju ändå vara att adoptera, eller på annat sätt ta sig an någon eller några från den yngre generationen som behöver en trygg vuxen.
 
Jag tror att folk blir provocerade för att samhället måste föda barn för att utvecklas på ett positivt sätt och att du inte tar något ansvar i den frågan.

Av samma anledning som vissa blir provocerade om någon säger att de inte jobbar och inte vill jobba. Samhället behöver att människor jobbar och även där tar de individerna inte något ansvar i den frågan.
Det tror jag inte en sekund på. Isåfall hade inte folk haft synpunkter på vid vilken ålder någon får barn eller antalet barn. När jag och sambon varit iväg med våra sammanlagt fyra barn (två biobarn var) har vi fått frågan om vi har tänkt befolka jorden själva av folk som inte känner oss. De som känner oss tjatade om att vi borde skaffa en sladdis för annars är förhållandet inte på riktigt och så mycket skit jag fått utstå genom åren för att jag enligt vissa skaffade barn för ung ska vi inte ens gå in på. Så nej jag tror inte en sekund på att folk ser det som sitt samhälleliga ansvar att påtala att man ska skaffa barn. De är enbart och bara nyfikna, vill lägga näsan i blöt och anser att alla ska göra som de själva gör. Provocerade blir folk av att man inte följer normer och väljer sin egen väg. Att man har tänkt till och gjort ett val och inte bara följer strömmen. Det handlar om rädda små harar som med förskräckt uppsyn blir helt förvirrade när någon går sin egen väg. De har mycket att jobba med...

När mitt ena barn skulle gifta sig fick jag direkt frågan om bruden redan var gravid (för då måste man ju gifta sig?) eller så sa folk, åh! Då får du snart barnbarn! När jag svarade att bruden enligt min vetskap inte är gravid och att jag inte vet och inte lägger mig om och isåfall när de skaffar barn har folk blivit riktigt sura. Visst vet jag deras resonemang men det är inget jag delar med kreti och pleti. Ingen annan än de har med att göra om och isåfall när de planerar barn.
 
Mest ansvar måste ju ändå vara att adoptera, eller på annat sätt ta sig an någon eller några från den yngre generationen som behöver en trygg vuxen.

Spelar egentligen ingen roll eftersom det du nämner är ett udda val utanför normen.

En norm behöver inte vara "rätt". Den finns där och de som avviker kommer mer eller mindre socialt att straffas.
 
Det tror jag inte en sekund på. Isåfall hade inte folk haft synpunkter på vid vilken ålder någon får barn eller antalet barn. När jag och sambon varit iväg med våra sammanlagt fyra barn (två biobarn var) har vi fått frågan om vi har tänkt befolka jorden själva av folk som inte känner oss. De som känner oss tjatade om att vi borde skaffa en sladdis för annars är förhållandet inte på riktigt och så mycket skit jag fått utstå genom åren för att jag enligt vissa skaffade barn för ung ska vi inte ens gå in på. Så nej jag tror inte en sekund på att folk ser det som sitt samhälleliga ansvar att påtala att man ska skaffa barn. De är enbart och bara nyfikna, vill lägga näsan i blöt och anser att alla ska göra som de själva gör. Provocerade blir folk av att man inte följer normer och väljer sin egen väg. Att man har tänkt till och gjort ett val och inte bara följer strömmen. Det handlar om rädda små harar som med förskräckt uppsyn blir helt förvirrade när någon går sin egen väg. De har mycket att jobba med...

När mitt ena barn skulle gifta sig fick jag direkt frågan om bruden redan var gravid (för då måste man ju gifta sig?) eller så sa folk, åh! Då får du snart barnbarn! När jag svarade att bruden enligt min vetskap inte är gravid och att jag inte vet och inte lägger mig om och isåfall när de skaffar barn har folk blivit riktigt sura. Visst vet jag deras resonemang men det är inget jag delar med kreti och pleti. Ingen annan än de har med att göra om och isåfall när de planerar barn.

Inte allmänt till dig TW, men en sak slog mig just när jag läste ditt inlägg.

Kanske det är människor som skaffat, säg två, knoddar bara för att normen säger så och att omgivningen förväntar sig det som blir mest provocerade över människor som gör ett aktivt val, oavsett hur många avkommor det valet inkluderar? Det verkar ju genomgående att folk som mer eller mindre aktivt bestämt sig för noll, ett eller sju barn är de som får höra en massa åsikter från omgivningen. Inte de som bara slentrianmässigt följer strömmen.
 
Spelar egentligen ingen roll eftersom det du nämner är ett udda val utanför normen.

En norm behöver inte vara "rätt". Den finns där och de som avviker kommer mer eller mindre socialt att straffas.

Se inlägg från andra. Samhället förväntas (och ska förväntas!) vara tolerant mot allt möjligt som avviker från normen. Du degraderar människors förmåga till förståelse och empati rejält när du gör det snabba antagandet.


Edit: sen tycker jag normen kan visa lite tacksamhet mot alla oss som får täcka upp vid VAB-dagar, föräldraledigheter som sträcker sig över hela sommaren, övertid ("Men jag kan inte jobba över idag (eller någon annan dag heller för den delen), jag måste ju hämta lillan på dagis") osv osv :cool: Med det sagt består såklart inte "vi" bara av människor som inte har barn, men det går inte att komma ifrån att det finns en hel del fördelar till folk som mer eller mindre av slentrian ynglat av sig.
 
Senast ändrad:
Se inlägg från andra. Samhället förväntas (och ska förväntas!) vara tolerant mot allt möjligt som avviker från normen. Du degraderar människors förmåga till förståelse och empati rejält när du gör det snabba antagandet.

Det är just människors intolerans som är orsaken till att man fått jobba så hårt med frågor som exempelvis rasism och sexuell läggning.

I de frågor du talar om har det skapats nya normer. Det är ingen stor grej att vara homosexuell idag. Om du däremot säger att du exempelvis anser att homosexuella inte borde få gifta sig, avviker du från norm och får sociala bestraffningar.

Som @Youmeoh är inne på i sitt inlägg har människor dessutom enklare för avvikande som inte är aktiva val. Du kan inte bestämma själv över din sexuella läggning eller hudfärg. De åsikter du har och väljer att framföra kan du däremot välja. Så även har du valet att skaffa barn eller inte. Därför blir det sistnämnda svårare för människor att acceptera.
 
Det hjälper ju inte Sverige och andra människors barn, barnbarn och barnbarns barn. Det låga barnafödandet är ett reellt problem i Sverige och västvärlden. Så det jag säger är absolut en faktor.

Sedan gillar inte människor att andra väljer annorlunda och agerar på ett sätt som inte är norm.

Äh, det bästa man kan göra för miljön är att skaffa färre barn var det nån undersökning som sa....

https://www.nyteknik.se/miljo/forskare-vill-du-radda-planeten-skaffa-farre-barn-6883256
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 377
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 105
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 828
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp