Något bra bett/träns till kraftig häst...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Smurflovve
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 113
Sv: Något bra bett/träns till kraftig häst...

Snor sista

Du får INGEN hävstångseffekt av ett D-bett.
Du får INGEN hävstångseffekt av ett pessoabett.

Men vet du! Jag förstår om en del kanske tror så att D-bett ger hävstång då det sägs så i vissa erkända hästsportaffärer! Jag var o skulle kolla på utbudet i en affär i min närhet och då tog tjejjen fram ett D-ringsbett och sa att det ger en viss hävstång. Hrmpf!

Senast ändrad:

Ja, jag vet att bland annat höökskatalogen säger så, men det är inte korrekt för det.
Du kan aldrig få en hävstång ur ett bett som inte bygger på hävstångsprincipen.

Pessoa är inget bett med hävstångseffekt. Det har hisseffekt! Fullkomligt värdelöst då bettet hissas upp mot tänderna samtidigt som det trycker mot nacken! Inte bra alls.

Oftast har folk även pessoabett som är delade och alldeles för stora. När du drar i det hissas bettet upp mot utsidan av tänderna, klämmer kinderna mot tänderna så det blir sår samtidigt som det viker sig och petar hästen i gommen alt insidan av framtänderna.

För mig kan inte ett sådant här bett ursäktas alls. Blä!

Vad har ni för bett när ni kör?
Jag red nordsvenskarna (körhästar) på deras vanliga postkandar, det gick jättebra. Nu reds dom mest för omväxlingen och det hände ganska sällan!
Annars är jag positiv till pelhamstång! Gärna i gummi. Se till att kedjan inte hänger löst för då fungerar det inte riktigt som det är tänkt.
Håller med om att kasta Pessoabettet så långt du kan, jag har aldrig tyckt att dom är bra att rida på.

Jag rider min bruks på postkandar. Han verkar trivas väldigt bra på det, däremot när jag körde var jag tvungen att sätta tömmen i översta ringen då han är väldigt känslig i munnen och det var svårt att få den finkänsligheten i tygeltagen ett par meter bakom hästen. Funderar på att prova ett vanligt tredelat när jag kör.

blä..ja det va ju åxå ett moget uttryck..
jaha ja..jag har iallafall pessoa och trivs bra..

oki..detta var ett vettig svar..tack..ler

Joo, pessoat har hävstångseffekt men med den nackdelen att du kan dra obehindrat och det ger dubbla signaler till hästen. Finns bra förklarat i en del trådar...du får söka!

Bett med hävstång ska ha kedja, då får du dels ett tryck på nacken dels under hakan där kedjan är. Kedjan ska spännas så att tyglarna för bettringen 45 grader bakåt. Mer än så gör som sagt var mer skada än nytta.

inte lärt mej detta riktigt ännu..haha..men ditt svar kan jag ta till mej..:banana:
har det dock bara när ja rider ut..känner att det funkar..

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
988
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka